2019. 12. 04.

Morzsányi no-go zóna a prágai villamoshálózaton

Igen komoly mértékű gondok öltenek testet Prágában ezekben a napokban. A DPP ugyanis kivonta, kivonja a Škoda 15T típusú villamosokat két viszonylatról, ami viszont azt jelenti, hogy a flotta jelentős részét érintő korlátozást vezet be.




A modřanyi lakótelepet kiszolgáló 3-as és 17-es villamos vonaláról levette a prágai közlekedési vállalat, a DPP a Škoda 15T típusú villamosokat. Az MHD86.cz oldal értesülései szerint a közelmúltban ugyanis komoly műszaki hibák adódtak az itt közlekedő járművekkel: a hivatalosan nem kommentált hírek szerint a kocsik sebességét 60-ról 40 km/h-ra kellett csökkenteni és a Škoda ForCity-ket átcsoportosították az e két viszonylat kocsijainak nagy részét adó Pankrác kocsiszínból Strašnice kocsiszínbe, cserében Pankrác T3-asokat kapott a kiadás biztosítására.

A 9279-es számú Škoda 15T érkezik a Nádraží Modřany megállóhoz a gyorsvillamos-vonalon

Az elmúlt hétvégén a kocsikiadás úgy alakult, hogy a legtöbb, a 3-as és a 17-es vonalán közlekedő szerelvény részben alacsonypadlós, felújított T3-asokból álló vonatokkal került kiadásra, míg a 15T-k a kocsiszínben maradtak. Az egyelőre nem ismert, hogy pontosan hány kocsit érint a sebességcsökkentés, ami miatt a modřanyi vonalon nem közlekedhetnek az új Škoda-villamosok. Az is kérdés, hogy más viszonylatokon közlekedhetnek-e ilyen sebességgel a járművek, mert a városban a legtöbb zárt pályás részen hatvannal roboghatnak a villamosok.

A hatvanas tempóval járható gyorsvillamos-pályán érkezik a 9260-as Škoda 15T a végállomási fordulóhoz a modřanyi lakótelep szélén

A Škoda 15T-k forgalomba adása eddig sem volt túlzottan fényes. Jelenleg összesen 250 darab ilyen villamos van a DPP állományban, a kiadott járművek száma azonban az indokoltnál nagyobb mértékben alacsonyabb. Jellemző adat, hogy 2019. december 1-jén a teljes hálózat 228 jármű járművéből alig több mint 110 darab volt 15T. A másnap kezdődő héten a hétköznap szükséges 450 villamosból a 170-et sem érte el a cseh főváros legújabb típusa, a cikkünk tárgyát képző 3-as vonalon 18-ból 2 db, a 17-esen pedig a 28-ból  2 db volt Škoda 15T.
Egyelőre meg nem erősített információk szerint, amennyiben a közeljövőben újabb kisiklás következik be, akár a teljes flottát azonnal kivonathatja a forgalomból a helyi közlekedési hatóság.

„...neverending story...”

A DPP kerekekkel kapcsolatos első hibák felmerülése óta a következő intézkedéseket hozta:
  • 2015 eleje: A karbantartási előírások módosítása, az ellenőrzések gyakoribbá tétele; az karbantartást végrehajtók képzése, az ilyen jellegű problémák minél gyorsabb azonosításához és javításához
  • 2015-2016: A hibák és okok elemzése, a gyártóval (Škoda Transportation) közösen
  • 2017: A gumibetétek ismételt ellenőrzése, immár a Cseh Műszaki Egyetem közreműködésével
  • 2018. március-2019. július: 9 féle új betét kísérleti jelleggel történő beépítése (4 különböző beszállítótól)
  • 2019 harmadik negyedév: A villamos vezérlésének módosítása (fékezési jellemzők megváltoztatása, csúszás- és perdülésvédelem finomítása, rögzítőfék működésbe lépésének sebességhatárának megváltoztatása, kis sebességnél a homokszórás tiltása, kifinomultabb szoftveres felügyelete a kerékprofil változásának)
  • 2019. szeptember: A kerekek napi szintű ellenőrzése és mérése, valamint a járművezetők képzése a hibák felismerésére
  • 2019. november: A gumibetétek paramétereinek és tulajdonságainak mérési módszertanának módosítása, újfent a Cseh Műszaki Egyetem közreműködésével

Halász Péter, Mellár Marcell