A 2018-as év után ismét összegyűlt a RegionalBahn, illetve a Közvetlen Kocsi stábja és felidézte az elmúlt év eseményeit. Sok minden történt, erről beszélgettünk az év utolsó napján útközben. Közlekedéspolitikai standupba oltott visszatekintő a hajtás után.
2019. 12. 31.
2019. 12. 30.
Évvégi gyors – 2019. december 20-30.
Készülnek az állomásfejlesztések. Thai nyaralóhelyen épülne villamos. Járműhiánnyal küzd a cseh Arriva. Villamostalanítás Zwickauban. Több pénzt kap a közlekedési múzeum. Fogynak a reklámok Berlinben. 24 év után vesz újra villamost a lisszaboni Carris, és kikosarazta a Stadlert.
2019. 12. 23.
Kerületi párducok
2019. 12. 21.
Közszolgáltatás magánkézben – Színpadon a RegioJet
Közép-Európában mindenképpen mérföldkő a vasúti közszolgáltatás történetében az, ami a 2019/2020-as menetrendi évad kezdetével együtt történik: a közszolgáltatás távolsági szegmenségben ugyanis először jelenik meg az egykori szocialista blokkban, de még a tágabb értelemben vett európai síneken is magánszolgáltató. A České Dráhy utolsó és a RegioJet szolgáltatásának első napját kísértük végig a Brno és Bohumín közötti gyorsvonatok fedélzetén. Podcasttal színesített beszámolónk.
2019. 12. 20.
Hétvégi gyors – 2019. december 14-20.
Csehül tanulnak Bonnban. Új villamosvonal nyílt Sydney-ben, felsővezeték nélküli szakasszal. Újabb Alstom villamosok Angers számára. Utólag hosszabbodó Desiro MainLine az ODEG-nek. Osztoznak a menetvonalon. Hírek az ünnepi készülődéshez.
2019. 12. 19.
2019. 12. 18.
Fejlesztéssel a jövőért
2019. 12. 17.
Közvetlen Kocsi – 2019. évi 10. adás – Vienna Calling!
Némi késéssel, de befutott a legújabb Közvetlen Kocsi, ahol többek között még a MÁV-START étkezőkocsijait is leteszteljük Bécs felé menet. Egy és negyed órányi hallgatni valóval jelentkezünk ezúttal.
Minden kezdet nehéz: terjednek a magánvasúti szolgáltatók Csehországban
2019. december 15. nem csak egy újabb menetrendi év volt a cseh vasúton, hanem az eddigi legnagyobb méretű szolgáltatóváltás dömping is lezajlott. Az ország nagy részén az időjárás ugyan adott volt ahhoz, hogy különösebb fennforgások nélkül teljen az első nap azokon a vasútvonalak ahol a České Dráhy helyett valamelyik nem állami operátor szolgáltat az új (menetrendi) évben. Aztán az élet másképpen hozta.
2019. 12. 16.
Westbahn: Búcsú a bécsi belvárostól
A decemberi menetrendváltással egy érdekes színfolt tűnt el az osztrák vaspályákról, igaz, talán nem végérvényesen. A Westbahn Management GmbH magánszolgáltató két éve beindított Wien Praterstern és Salzburg közötti járatai szombaton közlekedtek utoljára, és mi is fordultunk egy kört – mivel nem csak a viszonylat, de maguk az itt közlekedő KISS 2 szerelvények is elköszöntek.
2019. 12. 15.
A Schweinbarther Kreuz requiemje
Volt egyszer egy hangulatos kis mellékvonal Bécs közvetlen közelében. Az idei menetrendváltás sem múlik el szomorú vonalbezárások nélkül, ezúttal az Obersdorf – Bad Pirawarth – Gänserndorf vonalaktól búcsúzunk. Többen megírták már előttünk a tényt, de nézzük hogy mi állhat a személyforgalom megszűnése mögött és lett volna-e értelme a vonal lélegeztetőgépen tartásának.
2019. 12. 13.
Hétvégi gyors – 2019. december 7-13.
Új vezérigazgató az SBB élén. Lecserélték a szolnoki utastájékoztató táblát. Búcsúznak a Mandarinok és új villamosok jönnek Bernbe. Németországban a VRR és a Keolis békül, Schwerin pedig új villamosokat vesz. Hírösszefoglalónk a menetrendváltás hétvégéjén.
2019. 12. 12.
A BVG világörökség része akar lenni
Meglehetősen szokatlan kezdeményezést indított a berlini tömegközlekedést üzemeltető cég, a BVG. A társaság ugyanis a Világörökség része szeretne lenni és ezért keresi a berliniek és az utasok támogatását.
Megint rövidebbek a vonatok
2019. 12. 11.
Új villamosok Würzburgnak
2019. 12. 10.
Állomásátadó Frankfurtban
2019. 12. 09.
Ajándékoz az ünnepelt
2019. 12. 07.
Vonattal Gödöllőre, Hatvanba! – csökkentett üzemmódban
2019. 12. 06.
Hétvégi gyors – 2019. november 30.-december 6.
Új villamosok Orlynak. IC+ kocsik kerülnek a Hungária szerelvényébe. Elkészült a pályafelújítás a balatonfenyvesi GV-n – újjáépülhet a csisztafürdői szárnyvonal is. Privatizált jegyautómaták. Bővítik Zürich Stadelhofent. Hollandiába megy az SBB Cargo. Bevezető akciók az automatikus Halle-i jegyrendszerhez.
2019. 12. 05.
Mennyit ér a magyar vasúti utas joga?
Első olvasatra úgy tűnhet, hogy a magyar vasúton utazók újabb öt évig korlátozottabb mértékben érvényesíthetik az őket megillető jogokat. Második olvasatra is így van, de 2024-től mindenképpen változásra lesz szükség.
2019. 12. 04.
Morzsányi no-go zóna a prágai villamoshálózaton
Igen komoly mértékű gondok öltenek testet Prágában ezekben a napokban. A DPP ugyanis kivonta, kivonja a Škoda 15T típusú villamosokat két viszonylatról, ami viszont azt jelenti, hogy a flotta jelentős részét érintő korlátozást vezet be.
2019. 12. 03.
Van, ahol nem ciki a csápos busz
A dél-morvaországi kerület fővárosában meglehetősen nagy hagyománya van a trolibuszoknak, így nem meglepő, hogy még a 2010-es évek végén – sok másik várossal ellentétben – nem teljesítmény-csökkentésről, lezüllesztésről vagy megszüntetésről van szerencsénk hírt adni.