2019. 11. 22.

Hétvégi gyors – 2019. november 16-22.

A Bombardier késik. A svájciak 15 évre előre terveznek vasutat. TRAXX 3 a ČD-nek és a RegioJetnek is.



Megjelent a menetrend


Budapest | Magyarország – Némi késéssel megjelent a 2019/2020-as vasúti menetrend a MÁV-csoport weboldalán. A témával csütörtökön este részletesebben foglalkoztunk, néhány fontosabb változást áttekintve.


Zürich – Stuttgart: az órás ütem még várat magára


Zürich/Stuttgart | Svájc/Németország – A 2017-es menetrend bevezetése óta nem csak a kétóránként közlekedő közvetlen Intercity vonatok járnak Zürich és Stuttgart között, de a másik órában egy singeni átszállással is utazhatunk. A cél már akkor az órás ütem bevezetése lett volna, de a lassan már unalomig ismert gyártási és üzembeállítási késedelmek miatt a Bombardier emeletes IC2 vonatai nem voltak időben kész. Ma már ezek az ingavonatok Németországban megbízhatóan üzemelnek, de a svájci forgalomhoz az ETCS 2 vonatbefolyásolási rendszerrel is fel kell szerelni őket, amivel egyelőre újabb és újabb problémák merülnek fel. Jelenleg a Bombardier azt ígéri, hogy a jövő évi, 2020. decemberében esedékes menetrendváltásra a vonatok megszerzik a szükséges engedélyeket is és végre elindulhat az órás ütem. Az egyik órában a ma is megszokott SBB vonatok közlekednének, a másikban az IC2-esek.


Svájcban már 2035-re terveznek


Bern | Svájc – A svájci parlament elfogadta azt a vasúti tervezetcsomagot, amiben a 2035-ig megépítendő projektek szerepelnek. Ezzel 2020-tól 15 évre elosztva összesen 12,89 milliárd frankot, azaz majd' 4000 milliárd forintnak megfelelő összeget fektetnek a vasúti infrastruktúra fejlesztésébe. Többek között zöld utat kaphat a Zürich és Winterthur között építendő Brüttenertunnel, a Thalwil és Zug közé tervezett Zimmerbergtunnel II, de még a Lötschberg alagút végig kétvágányossá kiépítése is. Ezen felül tovább fejlesztenék a Genfi-tó partjának vasútvonalait is, de St.Gallen állomás és környéke is komoly átépítéseket élhet majd meg ha minden jól alakul. Ezzel a svájciak ismét megmutatják, hogy a vasútfejlesztésben tudnak jó előre gondolkodni és még mindig hisznek a vasútban és annak fejlesztésének szükségességében.


TRAXX 3-as a ČD-nek


Kassel | Németország – Elkészült a ČD Cargo által rendelt első TRAXX MS3-as mozdony a Bombardier kasseli gyárában. A cseh állami vasúttársaság teherfuvarozó cége még 2018-ban rendelt tíz mozdonyt a német-kanadai gyártótól.Az új vontatójárműveket Csehország és Szlovákia mellett Szlovéniában, Lengyelországban és Magyarországon is bevetnék a tervek szerint. A mozdonyok a 388-as sorozatjelzést kapják.



TRAXX-ról szavaztat a RegioJet


Prága | Csehország – Rövidesen elkészülnek a RegioJet TRAXX 3-as mozdonyai is Kasselben. Ennek kapcsán a magánvasút a közösségi médiában szavazásra hívta a követőit, a kérdés a mozdony megjelenése. Négy változatból lehet választani, amelyeknél persze a sárga fényezés hangsúlyos, a kérdés leginkább a különféle díszítőelemek fényezése körül mozog.
A tervek szerint a TRAXX 3-asok járnak majd Magyarországra is a RegioJet vonataival, amelyek várhatóan 2020 nyarától szállítják az utasokat a Prága és Bécs közötti vonatok meghosszabbításaként.



Összeállította: Berky Dénes, Halász Péter