Az első Flexity Zürichben. Új szárnyashajók érkeznek a Dunára. Nürnberg flottacserére készül. Hidrogénes nyíl Kaliforniában. Kettős identitású kistacskó. Költözik az autósvonat terminálja. A Ruhr-vidéken is a Stader tartja fent a FLIRT-öket.
Flottát cserélne Nürnberg
Nürnberg | Németország – 12 villamost rendelt a VAG a Siemenstől, hogy sűríthesse a jelenleg jól kihasznált vonalakat. A 2,3 méter széles és 36,85 méter hosszú, négyrészes, hat duplaajtós villamosokra további három, összesen 75 darabos opciót is kötöttek 2034-es határidővel. A 2030-as évek közepére szeretné elérni a VAG, hogy a mostani 3 helyett csak egy típus legyen a flottában, ami jelentősen megkönnyíti a fenntartást – a Stadler Variobahn valamiért sehol sem lett sikertermék. Az opciós mennyiség nélkül 44 millió eurót érő szerződésből 14 milliót a Bajor Szabadállam támogatásából fedezik. Az opciós mennyiséget akár felsővezeték nélküli üzemre is alkalmas formában rendelhetik, amennyiben a különböző, még csak tervekben létező hálózatfejlesztések ezt megkövetelik majd. Az utaskomfortot növelő klíma alapértelmezett és lesz internet-hozzáférés is. Az első Avenionak 2022 végére kell forgalomba állnia.
Maxl már vett ilyet, nekem is kell! Valami ilyesmi lehet a nürnbergi közlekedésfejlesztés jelmondata.
(grafika: Siemens Mobility)
(grafika: Siemens Mobility)
Megérkezett az első Flexity Zürichbe
Zürich | Svájc – Szerdára virradóan egy igencsak túlméretes szállítmány verte fel a csendet Zürich utcáin, ugyanis megérkezett a 70 új Flexity villamoskocsik első példánya az altstetteni főműhelybe. Az első, 4001-es pályaszámú kocsit közúton, de egy darabban szállították, így nem volt egyszerű elférni a 43 méter hosszú villamossal.
Az új járműveket már nagyon várják Zürichben, hiszen a folyamatos hálózatbővítések miatt egyre komolyabb járműhiány uralkodik a városban. Már üzembe állítottak múzeumi félrerakott Mirage kocsikat is, de kisebb hálózatátszervezésektől sem riadtak vissza. Az új típusnak persze még kell majd néhány hónap, hogy megszerezze a szükséges engedélyeket, teljesítse a próbafutásait és a járművezetőket is ki kell képezni még.
A VBZ videóján jól látszik az egyben szállított 45 méteres Flexity
Az új járműveket már nagyon várják Zürichben, hiszen a folyamatos hálózatbővítések miatt egyre komolyabb járműhiány uralkodik a városban. Már üzembe állítottak múzeumi félrerakott Mirage kocsikat is, de kisebb hálózatátszervezésektől sem riadtak vissza. Az új típusnak persze még kell majd néhány hónap, hogy megszerezze a szükséges engedélyeket, teljesítse a próbafutásait és a járművezetőket is ki kell képezni még.
Új szárnyashajók érkeznek a Dunára
Budapest | Magyarország – A MAHART PassNave közleménye szerint már jövő év végén megérkezik az első példány a most leadott szárnyashajó-rendelésből. A dunai hajózási társaság összesen hat, négy kisebb és két nagyobb hajóra kötött szerződést az oroszországi székhelyű JSC Alekseev tervezőirodával. A cég a nagy múlttal bíró orosz szárnyashajó-tervezést viszi tovább, több különböző célokat szolgáló típust is gyártva. A MAHART négy kisebb, 45 személyes Valdai 45R és két nagyobb, 120 személyes Meteor 120 típusú hajót rendelt. A MAHART szerint ezekkel az összes jelenlegi, kiöregedő szárnyashajót ki tudják majd váltani, ráadásul a beszerzést a cég támogatás nélkül, saját zsebből fizeti.
A kisebb, 45 személyes Valdai 45R
Illetve a nagyobb, 120 személyes Meteor 120 a gyártó látványtervein
Egy éjszakai alatt került a helyére egy 2400 tonnás vasúti híd Bécsben
Bécs | Ausztria – A bécsi Donauländebahn, amely a várost délről elkerülő teherforgalmi fő útvonal sok műtárggyal rendelkezik, amelyek lassan elérik az élettartamuk végét. Ilyen a Meidling állomástól délre, a Südbahn vágányai és a Breitenfurter Strasse felett átvezető régi híd is, amelyet hamarosan le kell cserélni. A régi, de még üzemben lévő egyszerű acélszerkezetes híd mellé most egy íves acélhíd került, melynek legnagyobb nyílás majd' 60 méteres. A végleges beépítésre majd csak áprilisban kerül sor, a régi híd lebontása után.
Végső helyére majd csak jövőre kerül, de a vágányok fölé már most betolták a 2400 tonnás hídszerkezetet
(fotó: ÖBB)
Alternatívkodik a Stadler is
San Bernardino | Kalifornia, USA – Újabban több innovatív megrendelést kap a Stadler a tengeren túlról, mint Európából, ennek egy újabb példája a kaliforniai San Bernardino és Redlands között idén nyáron építeni kezdett és 2024-ben megnyitni tervezett 14 kilométeres vasútvonalra vásárolt 1 darab FLIRT H2, ami hidrogén üzemű üzemanyagcellát használ majd a meghajtáshoz szükséges elektromosság előállítására. A két utastéri modulból és egy középső hajtási modulból álló jármű, melyből akár további 4-et is vásárolhat még az SBCTA, 108 utas szállítására és 130 km/h-s (79 mph) sebességre lesz képes.
Az Arrow néven futó projekt a Metrolink elővárosi hálózat San Bernardino állomásához kapcsolódó San Bernardino Transit Center és a Redlands területén lévő egyetemi telephely (a University of Redlands magánegyetem székhelye) között eddig hiányzó nagy kapacitású kapcsolat megépítését tűzte ki célul, a 290 millió USD költségvetés felét az építkezés viszi el. Az új 9 mérföldes (14 kilométer) vonal átvezet majd Redlands központján és napi 25 járatpárral szolgálják majd ki az utazási igényeket. A vonal a '40-es évek elejéig létezett a Pacific Electric Railway Company égisze alatt, majd az autópálya-építések miatt bezárásra került. Július közepén megtörtént a hivatalos alapkőletétel, így már szemmel látható a haladás. Érdekes kérdés, hogy miért nem a Metrolink elővárosi hálózatot hosszabbítják idáig, melynek jelenleg San Bernardino a végállomása - a megoldás a finanszírozási kérdéseken túl abban is is kereshető, hogy a most beszerzett járművekkel light rail üzemet fognak vinni, nem igazi nagyvasútit, így olcsóbb lehet a megvalósítás.
Az Arrow néven futó projekt a Metrolink elővárosi hálózat San Bernardino állomásához kapcsolódó San Bernardino Transit Center és a Redlands területén lévő egyetemi telephely (a University of Redlands magánegyetem székhelye) között eddig hiányzó nagy kapacitású kapcsolat megépítését tűzte ki célul, a 290 millió USD költségvetés felét az építkezés viszi el. Az új 9 mérföldes (14 kilométer) vonal átvezet majd Redlands központján és napi 25 járatpárral szolgálják majd ki az utazási igényeket. A vonal a '40-es évek elejéig létezett a Pacific Electric Railway Company égisze alatt, majd az autópálya-építések miatt bezárásra került. Július közepén megtörtént a hivatalos alapkőletétel, így már szemmel látható a haladás. Érdekes kérdés, hogy miért nem a Metrolink elővárosi hálózatot hosszabbítják idáig, melynek jelenleg San Bernardino a végállomása - a megoldás a finanszírozási kérdéseken túl abban is is kereshető, hogy a most beszerzett járművekkel light rail üzemet fognak vinni, nem igazi nagyvasútit, így olcsóbb lehet a megvalósítás.
Dízelest gondoltak, akkumulátorosra pályáztattak, de hidrogénest vesznek. A jenkik gyorsan változtatják az elvárásaikat, ha azzal a legzöldebb államban kell meggyőzni az adófizetőket.
(grafika: Stadler Rail)
(grafika: Stadler Rail)
Télen ingyen szállítja utasai csomagjait az SBB
Zürich | Svájc – A téli szezonban, az szabadságra igyekvők utazásának megkönnyítése érdekében a Svájci Szövetségi Vasút (SBB) és az alpesi ország turizmusáért felelős Schweiz Tourismus együttműködésében ingyen elszállítja a csomagjaikat otthonról egészen a hotelig. Utóbbi szervezet tájékoztatása szerint sokan csak azért választják a síterületek eléréséhez az autót, mert elriasztja őket a sok csomag, sílécek, felszerelések cipelése és vonaton szállítása. A síterepek környékén azonban már most is komoly gondot okoz az utak és parkolók túlterheltsége, ezért úgy döntöttek, hogy az év közben fizetős csomagszállítást a téli szezonban ingyenessé teszik. Összesen 48 alpesi üdülőterület és több mint 240 szálloda részvételével az utasoknak elég az SBB weboldalán bejelenteni az utazásukat és a csomagokat a vasúttársaság egy nappal előbb otthonról szállítja el, természetesen vasúton a szállodánkig, ahol másnapi érkezésünkkor már minden ott vár majd. Ezzel komolyan leegyszerűsödik az utazás, amitől a vasúton utazók számának növekedését várják.
A Solaris bemutatja: Trollino 12 electric
Gdynia | Lengyelország – Elsőre furcsának tűnhet az electric jelző egy trolibusz esetében, eddig ezt csak az autóbuszként árult Urbino szériánál láthattuk. A szóban forgó jármű első hat példánya a lengyel Gdynia városában áll 2020-ban forgalomba. A városban nemrégiben volt már különleges jármű, hiszen (többek között) ott tesztelték a duplacsuklós Solaris Trollino 24-et. A Solaris Trollino 12 electric végképp elmossa a határokat a trolibuszok és az elektromos buszok között. A tetőn két rúdáramszedővel rendelkezik mint egy „rendes” troli, ám két hajtáskonténer is található a tetőn és annyi lítium-titanát akkumulátor mint a „csak” buszként funkcionáló Urbino 12 electric-ben. A 87 kWh-nyi akkumulátorral akár 35 kilométer hosszban is tudnak felsővezeték vagy egyéb külső töltés nélkül közlekedni. Ezt a funkciót kihasználva váltanák ki a észak-lengyelországi város 170-es vonalán az autóbuszokat.
Költözik az autóterminál is
Hamburg | Németország – Az Altona Nord munkacímen futó állomásköltöztetés újabb fontos momentumához érkezett: megtalálták az autórakodó ideális helyét. Az eddig Altona állomás szélén elhelyezkedő autórakodó terminált átköltöztetik majd az Eidelstedt karbantartóbázis mellé, ahol négy 400 méter hosszú vágányra állhatnak majd be a szerelvények. Az autók számára egy kisebb parkolóház, az utasoknak pedig ügyfélcentrum épül a régi fűtőházi részre. Tavaly összesen 14.000 autót szolgált ki Altona, ahonnét az ÖBB mellett a BahnTouristikExpress és a Train4You is indít vonatokat. Az új helyszín azért is kedvezőbb, mert az A 7-es autópályáról közvetlenül is elérhető lesz, nem kell majd Hamburg belvárosiasabb részén növelni a forgalmat.
Belvárosból a városhatárra költözik az autóterminál, de ezzel is csökken a környezetterhelés
(grafika: Deutsche Bahn AG)
(grafika: Deutsche Bahn AG)
Karbantartó üzemet avattak
Herne | Németország – Alig egy hónap van a menetrendváltásig, ami hagyományosan változásokat hoz a közlekedésben. A Ruhr-vidéken az egyik nagy változás az S-Bahn-hálózat S 2, S 3 és S 9 jelzésű vonalain következik be, ugyanis ezeket a DB Regio helyett az Abellio üzemelteti majd, de már az egységes VRR-arculattal. A 41 zöld-fehér FLIRT 3 XL motorvonat karbantartását viszont a Stadler nyerte el, akik egy új üzemet húztak fel Herne és Recklinghausen között a korábbi Blumenthal tábornokról elnevezett szénbánya helyén. A 10.000 m2-es területen az elmúlt másfél évben felépült 7.100 m2-es épületben kapott helyet 6 vágány összesen 4 km hosszban, amiből 2,7 km villamosított. Az új telephelyen 32 évig tartják majd karban a most forgalomba álló szerelvényeket, amiket a megrendelő tulajdonol és a koncessziók lejártakor akár másik üzemeltető is elnyerhet.
A Pusztaszabolcsról már ismert és bevált recept szerint a gyártó tartja karban a járműveket.
Balról jobbra: Jürg Gygax, a Stadler karbantartási vezetője; Dr. Frank Dudda, Herne főpolgármestere; Ronald R.F. Lünser, a VRR szóvivője
(fotó: Smilla Dankert / Verkehrsverbund Rhein-Ruhr)
Balról jobbra: Jürg Gygax, a Stadler karbantartási vezetője; Dr. Frank Dudda, Herne főpolgármestere; Ronald R.F. Lünser, a VRR szóvivője
(fotó: Smilla Dankert / Verkehrsverbund Rhein-Ruhr)
Összeállította: Adorján Péter, Berky Dénes, Mellár Marcell