Szebb kilátások az albán vasúton. Helyi péksütemények a svájci vonatokon. Megújult állomások a Sázava völgyében. Még tíz évig szolgáltat a ČD. Semmelweis-mozdonyt avattak.
Vasúti fejlesztések Albániába - vajon ezúttal tényleg sikerül?
Tirana | Albánia – Az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) közleménye szerint megállapodtak az albán vasúttársasággal (Hekurudha Shqiptare, HSH), amelynek köszönhetően felújíthatják a Tirana és Durrës között húzódó vasútvonalat, illetve megépülhet a rég tervezett kapcsolat a főváros és annak reptere között. A munkálatok tervezésére és kivitelezésére nemzetközi tendert írtak ki, amelyre 2020. január 15-éig kell beadni a pályázatokat. Azért maradtak még kérdések a közlemény elolvasása után, hiszen a tervezett végállomás Tiranában az újonnan és szintén az EBRD támogatásával és hitelével építendő Public Transport Terminal lenne, az ennek kivitelezésére 2017-ben kiírt pályázatnak azonban eddig nem lett látható eredménye. Enélkül márpedig nincs sok értelme a Durrës felé vezető vonal felújításának sem, de a reptérre vezető kapcsolatnak, ami közvetlenül az új terminálról indulna a reptér felé pláne nem. Az albán vasútra nagyon ráférne az alapos újragondolás, reméljük ezúttal elindulnak a fejlődés útján. Addig is azonban a jelenlegi állapotokról többrészes útibeszámolónkban olvashatnak.
Helyi péksütemények a svájci vonatokon
Bern | Svájc – A Svájci Szövetségi Vasútak (SBB) 2020. áprilistól az étkezőkocsikban mindenhol helyi pékségekből származó péksüteményeket szolgál fel. Erről a jövőre lejáró szállítói szerződések újrakötésekor döntöttek és összesen kilenc pékséggel állapodtak meg. Ennek köszönhetően a sima és csokis croissant-ok, a főételek mellé felszolgált különböző kenyerek és szendvicsek az országon átutazva mindenhol kicsit mások lesznek, inkább a helyi ízlésre szabottak. Természetesen nem fognak minden állomáson készleteket cserélni, de reggel, vagy amikor valamelyik termékből utántöltés kell, akkor azt a helyi pékségből fogják hozni. Érdekes, de üdvözlendő fejlesztés ez, amivel a vonatok fedélzeti szolgáltatása még egy kicsivel színesebb lesz.
Állomás- és vonalfelújítás a Sázava völgyében
Ledečko | Csehország – Három új felvételi épület is megújult a közelmúltban Közép-Csehországban. A pályavasút üzemeltetője, az SŽDC együtt adta át Kácov, Ledečko os Zruč nad Sázavou állomások megújult épületeit. A „Posázavského Pacific”, a Sázava-völgyi vasútvonal esetén azonban nem csak az épületek újultak meg, hanem hosszú munkával a festő vasútvonalat is felújították a közelmúltban Ledečko és Zruč nad Sázavou között, kisebb javításokat végeztek Bečváry, Uhlířské Janovice, Karlštejn, Nižbor, Nelahozeves, Nelahozeves zámek, Hořovice, Slaný és Kolín állomásokon és megállóhelyeken kisebb javításokat végeztek, illetve peronfelújítás történt.
Újabb tíz év a ČD-nek Dél-Csehországban
České Budějovice | Csehország – A Dél-csehországi kerület területén újabb 10 évig a České dráhy fogja üzemeltetni a legtöbb vonatot. Összesen három szerződést írtak alá a vasúttársaság és a kerület illetékesei. Václav Nebeský, a ČD vezérigazgatója azt nyilatkozta, hogy tíz darab elektromos és tíz darab dízelüzemű motorvonatot fognak beszerezni České Budějovice környékére, összesen 1,8 milliárd cseh korona értékben. A cégnek nagyon fontos volt a pályázat elnyerése, ugyanis a térségben a GW Train Regio már szolgáltat és félő volt hogy további vonalakat veszíthetnek el. A három szerződés közül az első az villamos hajtású járművek közlekedéséről szól, 145 korona/vonatkilométer áron. A második a dízelüzemű vonatokról 132 korona/vonatkilométer áron, míg a harmadikban a Tábor–Bechyně vonal vonatairól szól 139 korona/vonatkilométer áron, amely vegyesen tartalmaz vonatokat mindkét típusú járműből.
Az új járművek beszerzésén túl a meglévőek felújításán is dolgozik a ČD, ennek keretében újulnak meg például a Rybník és Lipno nad Vltavou között közlekedő emeletes kocsik is.
A Tábor és Bechyně közötti vonal jelenleg 1,5 kV egyenárammal van villamosítva, ám még nem született döntés a jelenlegi rendszer megtartása vagy a 25 kV 50 Hz-es rendszerre való áttérés között, így az új járművek beszerzése is függ ennek eldöntésétől.
A szolgáltatást a vasúttársaság már a 2019. decemberi menetrendváltástól bővíti, így 8 pár sebesvonattal erősíti a kapcsolatot majd Strakonice–Písek–Tábor, 5 párral pedig a Jindřichův Hradec–České Budějovice között; de szinte minden vonalon lesznek finomhangolások.
Az új járművek beszerzésén túl a meglévőek felújításán is dolgozik a ČD, ennek keretében újulnak meg például a Rybník és Lipno nad Vltavou között közlekedő emeletes kocsik is.
A Tábor és Bechyně közötti vonal jelenleg 1,5 kV egyenárammal van villamosítva, ám még nem született döntés a jelenlegi rendszer megtartása vagy a 25 kV 50 Hz-es rendszerre való áttérés között, így az új járművek beszerzése is függ ennek eldöntésétől.
A szolgáltatást a vasúttársaság már a 2019. decemberi menetrendváltástól bővíti, így 8 pár sebesvonattal erősíti a kapcsolatot majd Strakonice–Písek–Tábor, 5 párral pedig a Jindřichův Hradec–České Budějovice között; de szinte minden vonalon lesznek finomhangolások.
Együttműködik a MÁV és a Semmelweis Egyetem
Budapest | Magyarország – A két és fél évszázaddal ezelőtt, 1769-ben Mária Terézia által alapított orvosképző intézmény (amely akkor a Nagyszombati Egyetem kara volt) ma már mint Semmelweis Egyetem kötött együttműködési megállapodást a MÁV-val. A sajtóközlmeény szerint:
„Az együttműködés célja, a MÁV és a Semmelweis Egyetem közötti kapcsolat megerősítse, ennek keretében kiemelt szerepet kap a MÁV és a MÁV-START utazóközönsége, valamint dolgozói egészségtudatosságának, egészségbiztonságának fejlesztése. Az egyetem támogatást nyújt többek között a sokoldalú és magas színvonalú orvos- és egészségtudományi szakmai ismereteivel, kutatásaival és oktatási módszertanával a vasúttársaság egészségfejlesztési programjainak kidolgozásában.”
Az együttműködés része, hogy az Avala EC rövidítését követően a szóban forgó Budapest és Bécs közötti vonatpár már augusztus óta Semmelweis Ignác nevét viseli és november 7-étől fogva az egyetem alapításának évfordulójára emlékeztető EuroSprinter is rója a térség síneit. A mozdony nem mellesleg a 470 006-os gép, amely korábban a 1868-ben alapított MÁV 150. évfordulóját népszerűsítette.
„Az együttműködés célja, a MÁV és a Semmelweis Egyetem közötti kapcsolat megerősítse, ennek keretében kiemelt szerepet kap a MÁV és a MÁV-START utazóközönsége, valamint dolgozói egészségtudatosságának, egészségbiztonságának fejlesztése. Az egyetem támogatást nyújt többek között a sokoldalú és magas színvonalú orvos- és egészségtudományi szakmai ismereteivel, kutatásaival és oktatási módszertanával a vasúttársaság egészségfejlesztési programjainak kidolgozásában.”
(fotó: MÁV)
Az együttműködés része, hogy az Avala EC rövidítését követően a szóban forgó Budapest és Bécs közötti vonatpár már augusztus óta Semmelweis Ignác nevét viseli és november 7-étől fogva az egyetem alapításának évfordulójára emlékeztető EuroSprinter is rója a térség síneit. A mozdony nem mellesleg a 470 006-os gép, amely korábban a 1868-ben alapított MÁV 150. évfordulóját népszerűsítette.
Karácsony vonatozik
Berlin | Németország – Nem célunk politikai lappá válni, de nem mehetünk el szó nélkül Budapest főpolgármestere, Karácsony Gergely legutóbbi posztja mellett: a városvezető a berlini fal megnyitásának 30. évfordulója, november 9. kapcsán rendezett különféle eseményekre volt hivatalos és posztja szerint nem repülővel, hanem a Metropol EuroNight szolgáltatását választva jutott el. Részünkről csak üdvözölni tudjuk, hogy a magyar főváros főpolgármestere ilyen fontosnak tartja azt, hogy a környezetet kevésbé terhelő módon, ráadásul – véleményünk szerint – kényelmesebben is utazhatott.
Összeállította: Berky Dénes, Halász Péter, Mellár Marcell