Prágából érkezett az ötlet, ami szerint gyorsabbak lehetnének a villamosok. A város közlekedésért felelős főpolgármester-helyettesen személyesen adott hangot a javaslatnak, ami szerint tíz kilométerrel gyorsabban mehetnének a villamosok a mostani limitnél.
A javaslat szerint a jelenlegi, a közlekedési szabályok által rögzített 60 km/h-s limitet a villamosok esetében legalább tízzel, 70 km/h-ra emelnék a prágai városvezetés javaslatai szerint – azt egyelőre nem tudni, hogy a Moldva-parti ötletbörze válasz-e az általunk a legutóbbi Hétvégi Gyors keretében megírt ostravai javaslatra vagy teljesen független meglátás-e? Mindenesetre az biztos, hogy a prágai közlekedésért felelős főpolgármester-helyettes szerint a villamosvasúti járműveket hatvan-hetven kilométeres sebességre terezik eleve és ezt erősítette a prágai közlekedési társaság, a DPP nyilatkozta is. A közlekedési cég jelenleg vizsgálja a gyártóval, a Škodával együtt, hogy a „Sícipők”, a 14T típusú kocsik alkalmasak-e a nagyobb sebességre – a fiatalabb 15T-k elvileg igen.
A pálya biztosan alkalmas a magasabb sebességre, a járműpark nem biztos – ezt vizsgálják Prágában. A képen egy csatolt, modernizált T3-as szerelvény kapaszkodik fel Barrandov felé a 2003 végén átadott gyorsvillamos-vonalon, nem sokkal a Geologická megállóhely előtt
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
A városvezetés szerint a nagyobb sebesség vonzóbb lenne az utasok számára, ráadásul a meglévő járműállománnyal bővíthető a villamoshálózat kapacitása és stabilabbá tehető menetrendi beavatkozás nélkül is a villamosvasúti közlekedés. A sebességnövelés persze csak a zárt pályára, a közúttól elválasztott szakaszokra vonatkozik, ahol már most is érvényes a hatvanas pályasebesség.
Ám a zárt pályák mellett fontos a gyalogosok biztonsága is, nem csak a villamosvágányokkal párhuzamosan, hanem arra merőlegesen is: a prágaiak szerint számos helyen a nagyvasúti átjárókkal azonos módon való biztosítás megfelelő megoldás lehet, ilyet alkalmaznak Brnoban vagy Ostravában is számos helyen, ám az erről való döntés nem a közlekedési cég, hanem a városvezetés hatásköre – jelezték a DPP-nél.
Modřany végállomásról indul a belváros felé a 21-es vonalon közlekedő szóló T6-os kocsi. A Braník vasútállomásig tartó külön, zártpályás gyorsvillamos-szakaszt 1965-ben adták át. A villamosok most is hatvanas tempóval járnak erre
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
A gyorsvillamos vágányait keresztező gyalogosközlekedés amúgy is kényes dolog Prágában. 2005. június 17-én a Poliklinika Barrandov megállónál az aluljáróból a megállóba érkező villamos egy 11 éves kislányt gázolt el, aki szüleitől elszakadva szaladt a vágányok felé. A figyelmetlen kislány halála miatt a DPP is felelősséget vállalt, igyekezett komolyabb biztosítást kialakítani a kritikus helyszínen.
Halász Péter