Fél évnyi pereskedés eredményeként már biztosan magánvasúti szolgáltatást kapnak a Bali-tenger partjának legkeletibb németországi részein utazók.
Még április közepén hirdette ki a tartományi közlekedésszervező Verkehrsgesellschaft Mecklenburg-Vorpommern (VMV), hogy a Rostock–Stralsund–Sassnitz/Binz (RE 9) és a Rostock–Sassnitz–Züssow (RE 10) vonalakra a 2007 óta szolgáltató DB Regio helyett az ODEG-t jelöli ki 2 évre szolgáltatónak. Természetesen mindenki rögtön farkast kiáltott, hogy majd csökken a szolgáltatás eddig sem túl magas színvonala és a magánvasút majd nem fizeti meg a munkatársakat. A DB-nek ettől függetlenül megmaradt a Hamburg–Schwerin–Rostock (RE 1) vonal kiszolgálása, amihez Hamburg és Schleswig-Holstein hozzájárulása is kellett.
Annak rendje és módja szerint a DB jogászai be is terjesztették az illetékes bíróságra a szerintük visszás koncessziót, amit rostocki Tartományi Legfelsőbb Bíróság viszont helyénvalónak talált. Ugyanis a távolsági közlekedés terén csak 2018 végére derült ki az irányvonal, amihez a DB megvette a WESTbahn KISS-flottáját és nem állt rendelkezésre a régi szerződés végétől elég idő egy legalább 20 hónapos pályáztatási folyamat levezényléséhez.
Az ODEG a térségben nem szolgáltat ilyen jellegű vonalon, ezért valamilyen járművet kellett szerezniük. Megoldásként újra a látszólag állandó járműfelesleggel operáló ÖBB mutatkozott hajlandónak, de nem a jótékonyság motiválta őket sem. Ugyanis a Siemens-szel úgy kötöttek szerződést, hogy a keretszerződésből egyszerre legalább 35 motorvonatot kell rendelni, viszont a legutóbbi rendelés csak 24 darabról szólt. A gazdasági osztály viszont egyenlített: 6 darabot három hónapra bérbe adott az ODEG-nek, így a bérleti díj fedezi majd a felárat.
A 402-asok maradnak még, miközben a Desiro ML-ek vendégeskedni mennek
(fotók: Adorján Péter)
(fotók: Adorján Péter)
Ez pedig azt jelenti az osztrák vaspályák utasainak, hogy maradnak még a már sokszor kivonásra ítélt 4020-as motorvonatok, bár a leállításukat a Bombardier Talent 3-asok kiszállításának egyelőre nem belátható mértékű csúszása is hátráltatja. Viszont Vorarlbergben mindenképpen akadálymentes motorvonattal kell szolgáltatni, ebből kifolyólag a bécsi Stammstrecke és a Vorortelinie utasai is visszalépésként élik meg a jelenlegi helyzetet.
Adorján Péter