Ciklikusan felmerül Hamburgban, hogy kellene villamos a városba, mert a közúti forgalom már sokszor túllépi a rendelkezésre álló kapacitásokat és buszokkal sem feltétlenül kezelhető már sokáig a közösségi közlekedés helyzete.
Február 23-án Hamburgban helyhatósági választásokat tartanak, a kampány pedig újabb fokozatra kapcsolt: a CDU listáján első helyen álló Marcus Weinberg múlt kedden még megszavazta az S32-es S-Bahn-vonal megépítését, majd másnap előállt a MetroTramAltona névre hallgató koncepcióval.
A MetroTramAltona, mint az a nevéből is kiolvasható egy Altona városrészen belüli villamoshálózat lenne. Első körben két vonal épülne eltérő útirányon, ezeket lehetne idővel továbbfejlesztve újabb területeket bekapcsolni.
- 1-es vonal: Schenefeld–Luruper Hauptstraße–Luruper Chausse–Bahremfelder Chaussee–Streesemannstraße–Holstenstraße–Max-Brauer-Allee–Bahnhof Altona
- 2-es vonal: Schenefeld–Bornheide–Rugenbarg–Osdorfer Landstraße–Ebertallee–Elbchaussee–Max-Brauer-Allee–Bahnhof Altona
Mutatós a Siemens Avenio Hamburg színeiben, de lesz-e belőle valaha valóság?
Mivel Schenefeld már nem Hamburg része, gyakorlatilag regionális projektnek is eladható, így könnyebben szerezhető hozzá szövetségi támogatás és olcsóbb is a megvalósítása. Az újonnan kiépítendő S32 a várakozások szerint 2035 és 2041 között lesz utasforgalomba adható, ezzel szemben Weinberg úr szerint a villamos 5 év alatt megépíthető és az összesen 24 kilométer hosszú és 53 megállós villamoshálózat az S-Bahn vagy metró költségeinél kilométer-arányosan 16-szor olcsóbb.
Az S32 vonalát a december közepi menetrendváltástól az X3 jelű gyorsbusz fedi majd le, ami természetesen a forgalom egyéb résztvevőinek is ki lesz téve, tehát semmiképpen nem lehet végleges megoldás.
A leendő S32-es vonal útvonala
(grafika: Hamburg)
(grafika: Hamburg)
A 2-es vonal útvonala
(grafikák: CDU Hamburg)
(grafikák: CDU Hamburg)
A felvetett javaslatra a Zöldpárt képviselőinek kivételével egyöntetűen éles kritika érkezett, hiszen egyik párt (SPD, FDP, AfD) sem tartja elfogadhatónak, hogy a városi közlekedési rendszer elemei egymással versenyezzenek egy útvonalon, sokkal hasznosabb a gyorsvasúti hálózat vonalain emelni a megbízhatóságot és a kapacitást, hiszen ezzel lehet elérni a most autót használóknál az áttörést és átültetni őket a közösségi közlekedésre. A Zöldpárt szakértői szerint villamost leginkább a harántirányú gyorsbuszok helyett lehetne alkalmazni, mivel sokkal környezetkímélőbb közlekedési eszköz.
Hamburgban 1958-ban kezdték szisztematikusan megszüntetni a maga korában Európa legnagyobb hálózata volt és 1978. szeptember 30-án el is ment az utolsó villamos. Az autóbuszok mérete egészen a tavaly kivont 24 méteres Van Hool AGG300-asokig nőtt, azóta a 21 méteres Mercedes-Benz Capacity L a legnagyobb típus, de 2030-ra a városi buszok helyileg teljesen emissziómentesek kell legyenek és ilyen befogadóképességű járművek még nem állnak rendelkezésre.
Adorján Péter