2019. 11. 26.

Visszatérhet a villamos?

Ciklikusan felmerül Hamburgban, hogy kellene villamos a városba, mert a közúti forgalom már sokszor túllépi a rendelkezésre álló kapacitásokat és buszokkal sem feltétlenül kezelhető már sokáig a közösségi közlekedés helyzete.



Február 23-án Hamburgban helyhatósági választásokat tartanak, a kampány pedig újabb fokozatra kapcsolt: a CDU listáján első helyen álló Marcus Weinberg múlt kedden még megszavazta az S32-es S-Bahn-vonal megépítését, majd másnap előállt a MetroTramAltona névre hallgató koncepcióval.

A MetroTramAltona, mint az a nevéből is kiolvasható egy Altona városrészen belüli villamoshálózat lenne. Első körben két vonal épülne eltérő útirányon, ezeket lehetne idővel továbbfejlesztve újabb területeket bekapcsolni.
  • 1-es vonal: Schenefeld–Luruper Hauptstraße–Luruper Chausse–Bahremfelder Chaussee–Streesemannstraße–Holstenstraße–Max-Brauer-Allee–Bahnhof Altona
  • 2-es vonal: Schenefeld–Bornheide–Rugenbarg–Osdorfer Landstraße–Ebertallee–Elbchaussee–Max-Brauer-Allee–Bahnhof Altona
Ha végigkövetjük a térképen a két vonalat, akkor egy Altona kerületen belülre rajzolt hatalmas kört kapunk. Hogy mennyi értelme van egy belátható időn belül jelentősen átalakuló, közlekedési csomópont helyett lakóterületté változó végpontra felépíteni egy ilyen koncepciót, még magunk sem találtunk igazán jó magyarázatot.

Mutatós a Siemens Avenio Hamburg színeiben, de lesz-e belőle valaha valóság?

Mivel Schenefeld már nem Hamburg része, gyakorlatilag regionális projektnek is eladható, így könnyebben szerezhető hozzá szövetségi támogatás és olcsóbb is a megvalósítása. Az újonnan kiépítendő S32 a várakozások szerint 2035 és 2041 között lesz utasforgalomba adható, ezzel szemben Weinberg úr szerint a villamos 5 év alatt megépíthető és az összesen 24 kilométer hosszú és 53 megállós villamoshálózat az S-Bahn vagy metró költségeinél kilométer-arányosan 16-szor olcsóbb.

Az S32 vonalát a december közepi menetrendváltástól az X3 jelű gyorsbusz fedi majd le, ami természetesen a forgalom egyéb résztvevőinek is ki lesz téve, tehát semmiképpen nem lehet végleges megoldás.

A leendő S32-es vonal útvonala
(grafika: Hamburg)

A 2-es vonal útvonala
(grafikák: CDU Hamburg)

A felvetett javaslatra a Zöldpárt képviselőinek kivételével egyöntetűen éles kritika érkezett, hiszen egyik párt (SPD, FDP, AfD) sem tartja elfogadhatónak, hogy a városi közlekedési rendszer elemei egymással versenyezzenek egy útvonalon, sokkal hasznosabb a gyorsvasúti hálózat vonalain emelni a megbízhatóságot és a kapacitást, hiszen ezzel lehet elérni a most autót használóknál az áttörést és átültetni őket a közösségi közlekedésre. A Zöldpárt szakértői szerint villamost leginkább a harántirányú gyorsbuszok helyett lehetne alkalmazni, mivel sokkal környezetkímélőbb közlekedési eszköz.

Hamburgban 1958-ban kezdték szisztematikusan megszüntetni a maga korában Európa legnagyobb hálózata volt és 1978. szeptember 30-án el is ment az utolsó villamos. Az autóbuszok mérete egészen a tavaly kivont 24 méteres Van Hool AGG300-asokig nőtt, azóta a 21 méteres Mercedes-Benz Capacity L a legnagyobb típus, de 2030-ra a városi buszok helyileg teljesen emissziómentesek kell legyenek és ilyen befogadóképességű járművek még nem állnak rendelkezésre.

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.