2019. 10. 25.

ÖBB 2020: Új menetrend

A tavalyi évhez hasonlóan idén is október utolsó napjaiban tartotta meg az ÖBB a 2019/2020-as menetrendet bemutató sajtótájékoztatóját. A szerdai eseményen a tavalyi évhez hasonlóan tudósítónk is részt vett, így addig is, amíg a MÁV-START szépen kivárja a törvényi határidő utolsó előtti másodpercét az új menetrend közzétételével, lássuk, milyen önsorsrontással készül a jövő évre a hanyatló Osztrák Államvasút - kattintsanak a részletekért!



Itthon továbbra sem kötik az orrunkra a törvényi határidő előtt az új menetrendet, de lapozzunk is - a diszkréten hanyatló (se KISS, se IC+...) ÖBB viszont október 23-án sajtótájékoztató keretében vette sorba a főbb változásokat a 2019/2020-as menetrendi évre. Szokás szerint a hosszabb távú tervekről is szó esett, például a flottamegújítás állásáról.
Andreas Matthä, az ÖBB felügyelőbizottságának elnöke felütésként elmondta, hogy 2018 után az idei évre is utasszámrekordot várnak, a pontos számokat a pénzügyi évet lezáró jelentésben olvashatjuk majd. Ami biztos:

  • A bécsi belváros és a repülőtér közötti vonalon 3 millió körüli utasszámot érnek el idén; a főpályaudvar és a repülőtér közötti Railjetek-ek (illetve első évben ICE-k) bevezetése óta eltelt 3 évben duplázódott az utasszám
  • A Bécs, Alsó-Ausztria és Burgenland egyes részeit magában foglaló keleti régióban 1 millióval nőtt az utasszám januártól augusztusig; külön kiemelendő, hogy ez a pontosságra igényes ingázóknak köszönhető
  • Nagyon erős a német irány, a Bécs–Passau tengelyen 26%-os volt a növekedés éves alapon
  • 10%-ot tudott nőni a prágai irány - ez külön érdekes, hiszen a RegioJet is megjelent napi 4 pár vonattal, és azok is jó házzal járnak megfigyeléseink szerint
  • Szintén 10% pluszt tudott felmutatni 2019 első félévében a sokáig sötét lónak számító NightJet-szegmens


Hogyan tovább? Mind a távolsági, mind pedig a regionális/elővárosi forgalomban tovább előre; utóbbi esetében a terv 4 millió többlet vonatkilométer, mely ezúttal főleg a dízeles, kisebb forgalmú vonalakra megy majd. Mindehhez komoly járműoldali program is dukál, amint arról alább szó lesz. Matthä kiemelte, hogy az ÖBB célkitűzései összhangban vannak az egyre hangsúlyosabb klímapolitikai célokkal, így egyszerre cél és eszköz a vasúti kínálatbővítés. Az ÖBB egyébként a villamosítás és az alternatív hajtások (pl. Cityjet Eco) segítségével 2030-ra szeretne klímasemlegessé válni. Lássuk részletesen, mire számíthatunk az ÖBB akciórádiuszában 2020-ban!

Nemzetközi nappali forgalom


Nemzetközi forgalomban két új Railjet-vonatpár indul: hosszú egyeztetések után végre sikerül eljutni Bécsből a dél-tiroli Bozen (olaszul Bolzano) városába egy vonatpárral. A tavaly szellőztetett terveknél maradva az ÖBB továbbra is igyekszik eljutni Triesztbe is Railjettel, de ez még nem idén lesz - az olasz vasút nemzetközi forgalom iránti totális közönyével szemben itt csak némi tartományi érdeklődést sikerült eddig párosítani az déli oldalon, ám arrafelé ez még édeskevés.
Északi irányban viszont valamivel nagyobb a fogadókészség: lesz egy pár Graz–Prága–Drezda–Berlin Railjet-pár a menetrendben. Északkeleti irányban is terjeszkedik az ÖBB, bár ezúttal csak egy EC-hosszabbításról van szó, a Porta Moravica néven futó vonatpár Bécs és Krakkó helyett decembertől Graz és az ukrán határon fekvő Przemyśl városáig közlekedik majd - igazi Monarchiás utánérzés ez a vonat, már csak egy bukovinai hosszabbítást kérünk az időgép mellé! Figyelembe véve az alternatívákat, a menetidő sem vállalhatatlan: Graz indul 5:28, Bécs Hauptbahnhof 8:10, Ostrava 11:02, Krakkó érk. 14:36, Przemyśl 17:56.
Ha pedig már Monarchia, avagy határokon átívelő nemzetegyesítés, a Transylvania EC az új menetrendben Kolozsvár mellett Szatmárnémetibe [Satu Mare] is eljut majd - a közvetlen kocsikat a MÁV-START adja a hírek szerint, és Püspökladány–Debrecen–Érmihályfalva–Nagykároly útvonalon közlekedik majd a vonatrész. Az Érmellék és Szatmár bekapcsolásán kívül ezzel Debrecen és környéke is kap egy, a Hortobágynál „emberibb” menetrendi fekvésű vonatot Bécsbe - a menetrend a Transylvania mostani kottájához igazodik: Püspökladány indul 16:01, Debrecen 16:34/16:50, Szatmárnémeti 20:43; ellenirányban Szatmárnémeti indul 9:27, Debrecen 10:56/11:08, Püspökladány érk. 11:41, majd innentől a Transylvania menetrendje szerint. (A Hortobággyal annyi a baj, hogy átszálló, Debrecen környéki utasoknak használhatatlan, sőt, a késői érkezés miatt még a debrecenieknek sem nagyon van már tömegközlekedési megoldás az állomástól hazáig.)
A jelek szerint marad a Bécs–Kassa közvetlen IC-vonatpár is, amit azért nem mertünk volna megtenni a londoni bukmékereknél, hiszen az utóbbi években láttunk már mindent ezzel a járattal kapcsolatban...

Nemzetközi éjszakai forgalom / NightJet


Anno a NightJet 2016-os indulásakor még mi magunk sem mertünk volna komoly összegben fogadni, hogy az ÖBB ugyanabban az évben indult és alig egy évet megélt Hellö nevű buszos cégénél sokkal dicsőbb véget ér majd ez a kaland, de úgy tűnik, felesleges volt a pesszimizmus. Olyannyira, hogy a NightJet nem csak él, de még virul is - Andreas Matthä többször is elmondta, hogy a hálókocsiba tessék jó előre foglalni, mert elfogynak a jegyek, a szerző pedig ezt csak alátámasztani tudja. A számok nyelvén mindez: 2019-ben 11%-al nőtt az eladott hálókocsijegyek száma; Bécs és Zürich, illeve Bécs és Bregenz között 20% feletti utasszámnövekedés, Zürich és Berlin között 10% feletti növekmény várható idén év végéig, a tavalyihoz képest.
A növekvő igényeknek megfelelően idén januártól hetente kétszer (odafelé vasárnap/hétfő és szerda/csütörtök éjjel, vissza a rákövetkező éjszakákon) lesz Bécs és Brüsszel között NightJet, közvetlen kocsikkal Innsbruckba. Ha már megállítani nem tudjuk Brüsszelt, legalább vegyük be, gondolhatta az ÖBB... Ezzel a lendülettel terjeszkednek majd tovább is, 2020 decemberétől jön majd a szépemlékű Austria-Express reinkarnációjaként az amszterdami viszonylat. Az ÖBB eközben további partnervasutakkal tárgyal a hálózat bővítéséről, melyről Andreas Matthä nem akart többet mondani, de kis fantáziával nem nehéz például Párizst vagy Koppenhágát meglátni, mint evidens és piaci szempontból is életképesnek tűnő célpontokat. Annyit mindenesetre elárult, hogy nagyon nehéz jó menetvonalakat kapni az éjszakai vonatoknak, bár egyre nő a politikai támogatás az éjszakai vonatok újraélesztése mellett.
Apróbb kényelmi extra, hogy a NightJet vonatokon 2020-tól kiépítik a WLAN internetelérést.
Újságírói kérdésre válaszként elhangzott, hogy a fapados repülővel nehéz a verseny a repülőjegyek áfamentessége miatt, továbbá a bújtatott költségek (jegykiállítási díj, poggyászdíjak, és egyéb trükkös lehúzások, lásd még Malév GH & Wizzair) miatt sok esetben almát hasonlítunk a körtével, mikor a 10 euros fapados repülőjegyek kerülnek szóba. A sorok között olvasva az is nyilvánvaló volt, hogy a legolcsóbb, árban egyértelműen versenyképes ülőhelyes szegmens nem lesz húzóágazat a menetidő miatti komforthiány okán - az éjszakai szegmenst a hálókocsi viszi a hátán. Folytatódik a fekvőhelyes kocsik felújítása, hiszen ezek a legöregebb járművek jelenleg a Nightjet-szegmensben.
Újságírói kérdés érkezett az autósvonatok kapcsán is: bővíthető, gyorsítható-e ez a szegmens? A válasz szerint a gyorsításnak műszaki akadályai vannak (a nyitott autószállító kocsik 160-as tempót tudnak, és már itt is előfordul, hogy az autókról leesik ez-az, például tetőbox...), míg a hálózat bővítésének forgalmi korlátai adódnak. Egyre kevesebb célállomáson van állandó tolatószolgálat, illetve az autósvonatoknál a rakodás sajátosságai miatt nem célszerű a stokkozás, azaz egy vonat = egy viszonylat.

Térképen a 2019/2020-as menetrend új, ÖBB-t érintő nemzetközi viszonylatai
(forrás: ÖBB PV)

Belföldi távolsági forgalom


A távolsági forgalomban idén sem lesz komoly menetrendi változás, elsősorban a peremidőszaki kínálatot reszelgetik: egy új kora reggeli vonat Graz és Villach között; egy késő esti Bécs és Graz között; illetve egy új sűrítő vonatpár Bécs és Linz között.
Folyik a 2. generációs Railjet-szerelvények építése, ezzel párhuzamosan pedig a mostani flotta két fontos ponton kap ráncfelvarrást:

  • A tavaly ilyenkor behrangozott, majd idén megindult tesztüzem tapasztalatai alapján zárható csomagtartókat szerelnek a Railjet-szerelvényeken
  • Megújul az inkább viccnek, mint komolynak vehető gyereksarok is, méghozzá örvendetes módon nagyobb területen és a digitális (vö. képernyő mint „villanypásztor”) helyett analóg játékokkal/berendezésekkel.

Nem a távolsági forgalomhoz sorolják, de a megtett távolság ismeretében szinte már annak számít a Bécs–Amstetten viszonylat; itt a Bécs Westbahnhofról induló, a nagysebességű vonalon közlekedő REX200-járatokat egy ideje már CityJet-motorkocsikkal állítják ki, ehhez pedig a 2020-as menetrenddel új márkanév is társul: Cityjet Xpress. Némi rettegéssel várjuk, hová fajulhat még ez a márkanevesdi, de a keletebbre már kipróbált Rapidot még nem húzták elő... Mindenesetre Bécs és Alsó-Ausztria tartományi fővárosa, St. Pölten között napi 100 vonatnál is többet kínál az ÖBB hétköznapokon, így segítve az élénk hivatásforgalmat.

Belföldi regionális és elővárosi forgalom


A regionális, mellékvonali szolgáltatás Ausztriában sok helyen továbbra is pengeélen táncol, így például az idei menetrendváltással leáll a menetrend szerint személyforgalom a Gänserndorf–Groß-Schweinbarth–Bad Pirawarth, illetve az Obersdorf–Groß-Schweinbarth vonalakon, valamint a jövő decemberi váltásra is várható pár mellékvonal leállítása. A trend az, hogy a tartományi megrendelők a frekventált vonalakra csoportosítják a finanszírozást - valahol érthető módon, ám akkor is szomorú, hogy a kérdéses mellékvonalakat beáldozzák. Ez persze kimaradt a győzelmi híradóból, csak újságírói kérdésre történt némi sajnálkozás, nyilván szigorúan a megrendelőre hárítva minden felelősséget. A pozitívumként hozott 4 millió éves plusz vonatkilométer ezúttal főleg három területen oszlik el:

  1. A bécsi elővárosban növelik az elővárosi vonatok számát, főleg hétvégén és a hétköznapi peremidőszakokban
  2. Felső-Ausztria (Linz elővárosi szegmense) és Stájerország (Graz elővárosi viszonylatai) kapnak több vonatot
  3. Éjszaka is lesz S-Bahn közlekedés Vorarlbergben, a Bregenz–Feldkirch tengelyen

A nyugat-magyarországi ingázók számára érdekes változás, hogy a reggeli csúcsidőben két, eddig Nickelsdorf és Bécs között közlekedő RegionalExpress a következő menetrendi idénytől Hegyeshalomból indul már; ezek a mostani REX1562, mely REX9402 számon 5:57-kor indul Hegyeshalomból, valamint egy órával a később, a mostani REX1568 ezentúl REX9404-ként 6:57-kor Hegyeshalomból indul majd. Újdonságként lesz egy kora hajnali átszállásos bécsi kapcsolat is az ingázóknak: a REX9400 4:48-kor indul majd Hegyeshalomból, és parndorfi átszállás után 5:47-re lehet Bécsbe érni vele. Mindez nincs ingyen, a csúcsidő végét záró mostani REX9402 decembertől már a Dacia-expressz után indul Hegyeshalomból és csak Bruck an der Leitha [Királyhida] állomásig közlekedik majd, innen a Fertőszentmiklósról érkező vonattal lehet Bécsbe utazni.
Ellenirányban is javul a kínálat Mosonmagyaróvár felé: a bécsi főpályaudvarról 15:18-kor induló REX1565 a fentiekhez hasonlóan Nickelsdorf helyett Hegyeshalomig hosszabbítva, REX9407 számon jár majd. Ugyanez a figura várható az eddig az utolsó osztrák állomásig járó R7511-es esetében: a Bruck an der Leitha [Királyhida] állomásról 19:48-kor induló vonat Hegyeshalomig közlekedik majd, ide 20:14-kor érkezik menetrend szerint. Az esti regionális szegmensben további változás, hogy az utolsó hegyeshalmi átlépős regionális vonat, a REX9441 mintegy fél órával később közlekedik, Hegyeshalomba a mostani 21:43 helyett 22:14-re érkezik.

Szokás szerint idén is Andreas Matthä, az ÖBB felügyelőbizottságának elnöke állt az újságírók elé a menetrendi sajtótájékoztatón

Közszolgáltatási szerződés? Ja, az még nincs...
Az idei sajtótájékoztató szórakoztató, vagy éppen szomorú háttérképét az adja, hogy az idei kormányválság, illetve az ügyvezető kormány elhúzódó hivatali ideje miatt még mindig nem írták alá a soron következő közszolgáltatási szerződéseket a belföldi távolsági forgalomra, illetve a legtöbb tartományban (kivételek Vorarlberg, Karintia és Stájerország) a regionális viszonylatokra sem. Mivel ezúttal jogi okokból a hosszabbítás sem opció, elvi szinten az is megtörténhet, hogy a decemberi menetrendváltással leállnak az érintett tartományokban a regionális vonatok. Valljuk be, erre inkább csak matematikai esély van, de mindenképpen érdekes intermezzo, hogy jogi értelemben a legtöbb elhangzott ígéret még nem került tényleges megrendelésre.
Ami a hazai áthallásokat illeti, Ausztriában is komoly téma, hogy mindenki jól jár-e azzal, hogy az uniós előírásokkal végsőkig trükközve az utolsó előtti pillanatban 10 éves szerződéseket aláírva eltolják a piacnyitást. Megítélésünk szerint nem feltétlenül, de az ÖBB jobb valós teljesítményre kapja meg ezt a „biankó csekket”, mint a csapnivaló menetrendszerűségbe és a „jön a KISS” propagandaszlogen katatón ismételgetésébe ragadt MÁV-START. Mindenesetre az újabban inkább járműnepperkedésben nagyokat húzó Westbahn Management GmbH a menetrendváltás előtt sajtóközlemény-cunamiban igyekszik bizonygatni, hogy Ő például jobban és olcsóbban megoldotta volna a vorarlbergi regionális üzemet. No igen, de akkor nem tudta volna nyereséggel, az új árnál drágábban eladni használt KISS-motorvonatait a (mindig) megszorult DB AG-nek... Abba se menjünk bele, hogy az „adófizetőknek mi bezzeg nem kerülünk semmibe” argumentum is csak addig áll meg, amíg a meglévő infrastruktúrán csak a fenntartást fedező pályahasználati díjat kell befizetni. A Westbahn is valószínűleg erősen pislogna, ha mondjuk egy Koralmbahn-os menetvonal-igénylés kapcsán az új vonal 6 milliárd eurós kiépítési költségének ráeső részét is hozzácsapná az árajánlathoz az ÖBB Infra...

Járműfejlesztések


Már 2016 óta fut az ÖBB 1,8 milliárd eurós elővárosi/regionális flottamegújítási programja, melyből a 165 Desiro ML CityJet már szinte mind forgalomban van, viszont tovább csúszik a 46 egység Talent 3 forgalomba helyezése, melyet tavaly ilyenkor 2019 második felétől kezdődően ígértek. A Bombardier tehát hozza a szokásos formáját, avagy némi malíciával azt is mondhatnánk, legközelebb vegyenek a Stadlertől... Az ÖBB szerencséje az, hogy van még mihez nyúlni: a korosodó 4020-as motorvonatok néhány évvel eltolt nyugdíjazásával hidalják át a Talent 3 késését. Közben az emeletes elővárosi ingavonatok felújítása indul: 2020 elejétől Cityjet-dizájnnal újítják fel a még mindig Wiesel, azaz menyét márkanéven futó emeletes egységeket. A külső is megújul, a Cityjet alul piros-felül fehér gúnyját kapják az emeletesek.
Ha pedig már emeletes, a sajtóesemény legnagyobb dobásaként bejelentették maximum 145 emeletes szerelvény beszerzését - a pályázatot 2020 első felében írják majd ki. Mivel a Stadler valamilyen okból tabunak számít az osztrák vasútnál, a házi beszállítók (Siemens, Bombardier) emeletes motorvonatai pedig nem túl sikeresek, az újságírói kérdés rögtön arra irányult, hogy kínai járművek felbukkanhatnak-e. A válaszban Andreas Matthä annyit árult el, hogy az európai értékhányad biztosítása elsődleges cél, bár ez kellően semmitmondó - a CRRC simán beröffentett két gyárat az USA-ban két komolyabb megrendelés farvizén...

Viteldíjak, kedvezmények


Ami az év végén kötelező áremelést jelenti: idén ez átlagosan 1.9%-os drágulást jelent majd, viszont az ÖBB Vorteilscard árai nem emelkednek. Változatlanok maradnak a közlekedési szövetségi jegyek árai, illetve a SparSchiene-jegyek ára is. Újdonságként minden fiatal 18. születésnapjára ifjúsági Vorteilscard-ot kap majd, így is ösztönözve az ifjúság vonatra szállást a jogosítványszerzés és autózás megkezdése helyett.
Az eddig Vorarlbergben tesztelt Smart Journey jegyrendszer 2020-ban teljes Ausztriára kiterjesztett tesztüzembe kerül. A rendszer lényege, hogy hagyományos, vonatra szállás előtti jegyváltás helyett egy indulás előtti mobiltelefonos bejelentkezés, majd utazás végén történő kijelentkezés alapján kerül levonásra a vonatjegy ára az ügyfél számlájáról. Hasonló rendszer működik már Svájcban, a koncepció pedig itt is azonos; a háttérben komoly fejlesztőmunka zajlik, ugyanis a megbízható üzemhez naprakészen kell tartani a vasútállomások pontos földrajzi koordinátáit és a jegyárak kiszámításához használt országos lefedettségű algoritmust, melyek a tarifaszövetségek határán is pontosan kell működniük.

Sajtótájékoztató az ÖBB székházának konferenciatermében - idén is profi lebonyolítás jellemezte az ÖBB sajtóeseményét
(fotók: a szerző)


Magyarics Zoltán

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.