2019. 10. 06.

ÖBB Nightjet: Irány Brüsszel!

Amióta az ÖBB kezében van az éjszakai vonatok közlekedése Európa középső részén, azóta komoly fejlődésnek indult ez az ágazat. Több viszonylatot ismét beindítottak és most egy régi klasszikus is visszatérhet: újra elindulhat az egykori „Donauwalzer EuroNight!”




Az ÖBB egykoron Bécs és Brüsszel (nyáron Oostende) között közlekedő éjszakai vonata meglehetősen népszerű volt az 1990-es évek végéig, ám az elsők között volt ez a járat, ami vesztett a repülőgépekkel szemben és a 2000-es évek elején megszűnt a járat. Így megszakadt a Közép-Európa és a belga tengerpart közötti közvetlen kapcsolat, amely a legendás Orient-expresszek egyik utolsó mementója volt, hiszen Oostendéből közvetlen (hajós) kapcsolat volt Nagy-Britannia felé.
Az ÖBB vezérigazgatója most bejelentette: várhatóan januárban újra beindítják a Bécs és Brüsszel közötti éjszakai vonatot, a düsseldorfi NightJet meghosszabbításaként. A vonat szerepe persze azóta megváltozott, hiszen Brüsszel leginkább az Európai Unió miatt rendelkezik vonzerővel és alkalmas alternatíva lehet az ingázásra az európai politikusoknak. Ráadásul ez az Európa keleti feléből érkezők számára is alkalmas utazási lehetőség lehet, hiszen most nincs ilyen, éjszakai járat. Gondoljunk csak a Momentum politikusának, Cseh Katalinnak a nyári utazására, ahol többek között pont az éjszakai járat hiányzott a kínálatból. Azzal viszont, hogy ez a Düsseldorfba közlekedő járat meghosszabbítása lesz, amely már most is igen későn, csak háromnegyed tízkor ér végállomására, a brüsszeli érkezés várhatóan csak dél körül lesz, amivel nem mondható épp attraktívnak. A visszaút némileg praktikusabbnak ígérkezik, a kilencórás düsseldorfi induláshoz várhatóan hét körüli start kell Brüsszelből. Itt is inkább a bécsi érkezés karcos, hiszen a vonat csak délelőtt tízre érkezik az osztrák fővárosba.
Ezzel együtt egy nagyon fontos és jelentőségteljes lépés ez az ÖBB részéről, hiszen a CNL-hálózat leállása után a Németországon túli éjszakai forgalom Közép-Európa felől teljesen megszűnt. Az igény most, a környezetvedelem feltörésével és a repüléstől való elszakadás szándékával jelent meg megint.

A Bécs és Hamburg közötti járat roppant sikeres, de más desztinációk is népszerűek a Nightjet hálózaton. Az ÖBB újabb célállomásokat tervez a rendszerbe felvenni
(fotók: Berky Dénes)

Andreas Matthä közölte: nem csak a brüsszeli irány van napirenden, hanem a Bécs és Amszterdam közötti járat, az egykori Austria-Express feltámasztása is. A hollandiai végpont szintén komoly vonzerővel bírhat, sikere azonban nagyban függ a belgiumi sikerektől. Az ÖBB néhány éven belül forgalomba állítja az új éjszakai vonatait is, amivel újabb lehetőségek nyílnak majd meg, hiszen a mai kocsik egy jó részét is felújítani, átépíteni tervezik. Ki tudja, talán néhány éven belül ismét éjszakai vonattal utazhatunk Budapest és Párizs között is.
Érdemes kitérni arra, hogy az 1990-es évek vége óta a brüsszeli és az amszterdami éjszakai vonat egyesítve közlekedett Bécs és Nürnberg között, ott osztották szét a vonatot, illetve kapta meg mindkét járat a németországi, Münchenből induló kocsicsoportot. Vélhetően most is stokkozós megoldás lesz majd és ezzel a Nightjet hálózatának többi pontját is bekapcsolhatják az új viszonylatokba.
Itt jegyezzük meg: a magyarok számára is fontos Brüsszel elérése, hiszen az ÖBB-vel már csak egyeztetés kérdése a Budapest–Brüsszel viszonylatú hálókocsijárat bevezetése és ezzel élen járhatna valamennyi magyar uniós politikus, hiszen amellett, hogy kipihenten és felkészülten érkezhet meg Brüsszelbe, nem környezetszennyező repülővel, hanem környezetbarát vasúti utazás során juthat el az uniós döntéshozatal színhelyére.

Halász Péter, Berky Dénes