2019. 10. 24.

Nagy prágai személyzethiány

A prágai közösségi közlekedés legnagyobb szolgáltatója, a DPP (Dopravní podnik hlavního města Prahy) 2019. október 23.-án, sajtótájékoztatón jelentette be, hogy a közeljövőben szükségmenetrendet kénytelen bevezetni bizonyos vonalakon.



Az eddig csak pletyka szintjén terjedő információkat a városháza és a közlekedési cég illetékesei erősítették meg. A korábban arról lehetett hallani, hogy 2020. januárban és februárban kényszerült volna a DPP néhány viszonylat ritkítására, azonban már idén novemberben is számíthatnak egyes vonalakon a menetrend változására. Jelenleg már 240 járművezető hiányzik a rendszerből, ami optimális összlétszám nagyjából 10%-a. Ennek következtében szeptemberben az előírt 5,5 millió kilométerből 800-at kénytelen volt lemondani személyzethiány miatt.

A fő vezérelv, hogy a létszámhiány minél kevesebb utast érintsen, így 2019. november 1.-jétől csak néhány viszonylaton lesz változás. Vonalak teljes megszüntetésére egyelőre nem kerül sor, főleg a követési idők változnak; valamint olyan, nagyon alacsony forgalmú szakaszok, ahol jelenleg is van párhuzamos szolgáltatás, a következőképpen:

  • 102: 2019. október 14.-e óta nem érinti Staré Bohnice végállomást csatornázási munkálatok miatt, ám ez a forgalmi rend véglegesítésre kerül. A legtöbb menet egyébként is véget Sídliště Bohnice végállomáson, így az előbb végállomás 5 perc gyaloglással vagy a 236-os autóbusszal érhető el a továbbiakban 
  • 109: Hétköznap este 20 helyett 30 percenként közlekedik. 
  • 123: Hétköznap napközben, a hétvégi forgalmi rendhez hasonlóan nem közlekedik Na Knížecí és Kavalírka között. A kimaradó szakaszon a 9-es, 10-es, 15-ös és 16-os villamosokkal lehet utazni.  
  • 131: Hétköznap napközben 10 helyett 12 percenként közlekedik. 
  • 151: Hétköznap napközben 20 helyett 30 percenként közlekedik. 
  • 157: A viszonylat továbbra is csak csúcsidőben közlekedik, viszont a gyenge irányban óránként hárommal kevesebb indulással (a jelenlegi 8 helyett). 
  • 165: Modřany és Zbraslav városrészek között hétköznap minden időszakban csak a jelenlegi járatok fele közlekedik: csúcsban 20, csúcson kívül 30 perces követés lesz érvényben. 
  • 168: A Nové Butovice metróállomás és Nemocnice Na Homolce megállóhely közötti „sűrítő” menetek megszüntetésre kerülnek. 
  • 170: Braník és Barrandov között az utóbbi időben jelentősen lecsökkent az utazási igény, ami elsősorban a K Barrandovu felújítása miatti sávlezárások és az ebből következő közúti torlódás miatt keletkezett. Erre reagálva, reggeli csúcsidőben csak minden második indulás halad át a Moldva bal partjára. 
  • 175: Hétköznap napközben 20 helyett 30 percenként közlekedik. 
  • 176: Hétköznap napközben 10 helyett 12 percenként közlekedik. 
  • 181: Szóló helyett csuklós autóbusszal közlekedik, a 182-es vonal kieső kapacitásának pótlására 
  • 182: A továbbiakban, ideiglenesen csak néhány indulás közlekedik, az is a reggeli csúcsidőben. 
  • 183: Hétköznap napközben 20 helyett 30 percenként közlekedik. 
  • 185: A csak csúcsidőben érintett Palmovka és Letňany metróállomások közötti szakaszon az üzemidő szűkül 
  • 193: Hétköznap napközben 10 helyett 12 percenként közlekedik. 
  • 200: Hétköznap reggeli csúcsidőben 2 helyett 3, hétköznap délután pedig 3 helyett 3,75 percenként közlekedik 
  • 216: Csak Sídliště Baba végállomás és a helyi közlekedési múzeumnak is helyet adó Vozovna Střešovice között közlekedik, a kimaradó szakaszon a 108-as autóbusszal lehet utazni 
  • 241: A tíznél is több másik (főleg elővárosi) viszonylattal kiszolgált szakaszon (Smíchovské nádraží és Sídlište Zbraslav között) felfüggesztésre kerül 
A változtatások nem teljesen fűnyíróelven jöttek létre, azt az utazási igények hosszas felmérés is megelőzte. Decemberben még várható néhány változtatás, majd januárban és februárban a korábban említett „iskolaszüneti” menetrend lép életbe, amely azonban nem minden vonalon, így például a 180-as és 201-es viszonylaton biztosan nem lép életbe. A további pontos változtatásokról a DPP az elkövetkezendő hetekben ad tájékoztatást.

Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.