A cseh fővárosban szinte minden napra jut valamilyen közlekedési változás. Az október 26-28–i hosszú hétvégén ráadásul az egyik legforgalmasabb Moldva-híd mellett a szintén kulcsfontosságú C metróvonal egy részét is nélkülözni kell a cseh fővárosban közlekedőknek. Képes beszámolónk egyenesen a Moldva-parti metropoliszból.
A kisebbik, bár hálózati szempontból korántsem egyszerű vágányzár keretében október 26-án és 27-én reggel nyolctól este hat óráig a Libeňský most-on a DPP és a városüzemeltető cég munkatársai felsővezetéket és a pályát javítgatták, illetve a közvilágítást szerelték.
(térkép: PID)
Emiatt a villamoshálózatot olyan módon módosították, hogy az 1-es vonal északi vége a Kobilisy metróállomáshoz került a 3-assal azonosan, Palmovka és Spojováci között pedig a 31-essel lehetett utazni. A hídon át közlekedő többi járat közül a 6-os és a 14-es villamos átszerelt egymásba a holešovicei oldalon, a hídon át pedig X1-es jelzéssel pótlóbuszt szervezett a DPP a Dělnícká és a Palmovka között. A részletek a PID oldalán itt olvashatók csehül.
A Palmovka csomópontban a pályások vasárnap reggel éppen a kitérők javításával voltak elfoglalva. A képen a Dědína felől érkező X1-es pótlóbusz személyében a 6762-es SOR NB 18-as csuklós látható
A Vlatvská metróállomásnál az 1-es vonalán közlekedő T3R.PLF típusú, 8268-as számú kocsi egy másik társával az ebben a formában ritkán látható célállomásképpel érkezik a megállóhelyre
A komolyabb érvágás a prágaiak számára azonban mindenképpen a C jelzésű metró kettévágása október 26-29. között – teljes üzemidőben. A vonatok északon Letňány és a Muzeum között jártak, de Florenc és a Muzeum között csak egy vágányon közlekedtek a vonatok. A déli részen a vonatok a Pražského povstání állomástól indultak Háje felé. A két állomás között, egészen pontosan azonban a Hlavní nádraží és a Pražského povstání között X-C jelzésű pótlóbuszok álltak az utasok rendelkezésére. Az előzőekben említettek azonos vonás volt, hogy mindkét pótló járaton a DPP SOR NB 18 típusú csuklós, alacsonypadlós buszai közlekedtek.
(grafika: PID)
Helytelenben közlekedve érkezik az északi C vonalon a 16-os forgalmi számú szerelvény a Muzeum állomásra, ahonnan rövidesen vissza is indult Letňány felé
A főpályaudvar alatt a Háje felé vezető peronon most nem volt forgalom
A főpályaudvar forgalmas csarnokában lévő, a nem használt peronhoz vezető lejáratokat leszalagozták és nagy méretű táblák adtak információt a vonattal érkezett utasoknak a változásokról – egyértelműen, sallangmentesen
Mindkét pótlásról elmondható, hogy kifejezetten jól szervezett pótlásról beszélhetünk: a metrópótlónál mindkét végponton a DPP zavarelhárítói folyamatosan felügyelték a forgalmat, a metróban és a felszínen is folyamatos volt a tájékoztatás. Az sem okozott gondot, hogy a forgalmas főpályaudvari metróállomáson csak az egyik – az amúgy a Letňány irányú – peront használták a vonatok. Természetesen a cseh nyelvű tájékoztatás mellett angolul is elmondták a fontos információkat, így a turisták sem tévedhettek el, csak ha akartak. Ráadásul a pótlóbuszok megállóiban és a metróállomásokon a főállású DPP-seken kívül láthatóan diákmunkások is segítettek a tájékoztatásban, ők és a legtöbb közlekedési dolgozó is beszélt valamilyen idegen nyelvet, elsősorban persze angolt. Hozzá kell tenni azt is, hogy a zavarosok és a városi rendőrség (a Mestská policie) közösen ügyelt a megállóhelyek szabályos használatára, a szabálytalanul várakozni akaró buszokat vagy autókat szinte a gondolat megszületésekor zavarták el a rossz helyről.
Az X-C viszonylat buszai a jellegzetes formája miatt Prága egyik jelképének is számító régi felvételi épület elől indultak – onnan, ahonnan a távolsági buszok és az operatív pótlás esetén közlekedő metrópótló buszok is teszik. Mit kell ezen túlbonyolítani?
(fotó: Szundi Szabolcs)
(fotó: Szundi Szabolcs)
Tájékoztatás magas fokon: látszólag sufnimegoldás, de mégis pontos és jó az ideiglenes változás jelzése az állomási vonalcsíkokon
A megállókban, peronokon számtalan lábon álló, hatalmas tájékoztató tábla segítette az orientálódást. Nem költöttek drága padlómatricára, de kétnyelvűen és lényegre törően adták az utazó tudtára, hogy merre tovább
Ha a feliratok nem elegendők, akkor ott voltak a DPP munkatársai és segítettek, sokszor kérdés nélkül is
Néha azért kerül homokszem a gépezetbe: egy utas a vágányok közé esett a Florenc állomáson szombaton délben, emiatt a pótlóbuszokat továbbküldték a C metró vonalán a következő visszafogási pontig, Holešovice állomásig – erről tájékoztatott a minden állomáson elérhető, krétával gyorsan megírható tábla. Korrektül, pontosan, lényegre törően és kétnyelvűen
(a másképp nem jelzett képeket Halász Péter készítette)
(a másképp nem jelzett képeket Halász Péter készítette)
A metrót választó utasok elszállítása komoly feladat elé állította a DPP-s buszvezetőket és zavarosokat is, akik az akadályt jól vették. A DPP 34-es egység mellett éppen treffre áll az egyik metrópótló busz a Pražského povstání állomásnál
(fotó: Szundi Szabolcs)
(fotó: Szundi Szabolcs)
Halász Péter