2019. 10. 22.

Pályafelújítás Liberec és Jablonec között: újra napirenden

Ismét elhalasztásra került a régóta megálmodott villamos-hosszabbítás Jablonec nad Nisou területén. Bár korábban írtuk, hogy a helyi autóbuszállomásig meghosszabbításra kerülne a vonal, most néhány évet ismét várni kell rá.





A két város tömegközlekedési szolgáltatója, a DPMLJ (Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou) korábban a felújításra és a hosszabbításra pályáztak, ám a dologból nem lett semmi, mert Liberec és Jablonec viszonya megromlott. Olyannyira, hogy időközben még az is felmerült hogy utóbbi város önálló közlekedési vállalatot hoz létre és a villamosközlekedés finanszírozása sem volt zökkenőmentes a közelmúltban. Ennek következtében még a felújítás is elvetésre került, de a nézeteltérések rendeződése után most mégis megtörténhet a meglévő pálya teljes megújítása.

A kék matricával ellátott villamosok az 1000 mm-es nyomtávolságon közlekedhetnek,
így a Jablonecbe közlekedő 11-es viszonylaton csak ilyen kocsikat találni

Ipari csuklósok a Nagykörúton, Békapofák Prágában, méteres nyomtávolságú pálya Jablonecbe: mindegyikről évtizedes távlatban volt szó, hogy eltűnik. Az első kettő hosszú vajúdás után már megvalósult, a harmadik még várat magára. Bár egy szakaszon, elsősorban Liberec belterületén már elkészült az 1435 mm-es pálya is, de továbbra is csak „ezres” villamosokkal lehet a szomszéd városba átjutni.

Az eltérő nyomtávolság különleges infrastruktúrát igényel

Az egységes nyomtávolság a teljes hálózat átjárhatóságát, egyszerűbb karbantartást és a járműkiadás egyszerűsítését hozná magával. Jelenleg 17 darab, méteres- és 38 darab normál nyomtávolságú villamos van állományban. A villamosok zöme még mindig a ČKD T3-asaiból, valamint a Pragoimex által gyártott, a prágai T3.PLF-re nagy mértékben hasonlító, alacsonypadlós középrésszel ellátott villamos, ám megtalálható a Pragoimex EVO 2-es típusú, teljes hosszában akadálymentes, csuklós villamosa is.

Liberec központjában, a Fügnerova megállóhelynél található terminálon bizonyos irányokban
bármilyen villamos mehet, de a tér déli oldalán elhelyezkedő hurok a vasútállomás felé
csak a normál nyomtávolságú kocsikkal lehet, ami az operatív forgalmi beavatkozásokat nehezíti


Viadukt megállóhelynél véget ér a méteres pálya, így Ještěd csúcsára tartó, České Dráhy által üzemeltett kötélpálya
alsó állomására, Horní Hanychov-ra fizikailag sem lehet eljutni Jablonecből

(fotók: Mellár Marcell)

A projektbe Jablonec 55 millió cseh koronával szállna be és 2020-ban kezdődhetnének a munkálatok, ha sikerül a két városnak mindenről időben megegyeznie.

Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.