Sokszor éri kritika a DB-t is, hogy nem megfelelően tájékoztatja az utasokat. Ezen is próbálnak javítani és ennek egyik lépése a korábbi hangosítórendszerek cseréje.
Az utasok számára leginkább az aktuális információ fontos az állomásokon, ezt személyes véleményünk szerint a Deutsche Bahn számára többnyire nem jelent problémát. De az illetékesek elérkezettnek látták az időt, hogy a MÁV-hoz és a ŽSR-hez hasonlóan lecseréljék az utastájékoztató rendszert és annak hangját.
Az automatikus működésű hangos utastájékoztatással rendelkező német vasútállomásokon 2000 óta Alisa Palmer színésznő kölcsönözte a hangját az ELA (Elektrische Lautsprecher-Anlagen, elektronikus hangszórórendszerek) számára, de közel 20 év után új hangot vezetnek be. 12 profi bemondó közül választották ki Heiko Grauelt és hangját, a döntésben egy 24 fős – DB-s szakemberek és utasjogi szervezetek képviselőiből álló – csoport véleménye segített, hogy minél magasabb színvonalú lehessen az utastájékoztatás ezen részterülete. Heiko Grauel hangjával a ZDF műsoraiban, a Mercedes-Benz vagy a Lufthansa reklámjaiban találkozhattunk eddig.
A videó elején még Alisa Palmer hangját hallhatjuk, de a továbbiakban már Heiko Grauel beszél a kihívásról
(videó: Deutsche Bahn AG / YouTube)
(videó: Deutsche Bahn AG / YouTube)
A korábban használt rendszerre többnyire a szaggatott mondatok miatt érkezett panasz, bár ezt a szavakból építkező rendszer nem tudta jobban megvalósítani. Az új rendszer már egy korszerű text-to-speech elvű darab lesz, ami a korábban "megtanult" logika és a 14.000 felmondott mintamondat alapján alakít majd ki a korábbinál folyékonyabb bemondásokat. A DB részéről a rugalmasabb tartalmú utastájékoztató szövegek miatt váltanak, az első állomásokon jövő év elejétől hallhatjuk majd Heiko Grauel hangját.
Véleményünk szerint a döntésben szerepet játszhatott, hogy Heiko Grauel hangja hasonlít a járművek belső hangosítórendszereiben használt Ingo Ruff hangjához, ezáltal viszonylag egységes lehet a jövőben a cég akusztikus arculata.
Adorján Péter