Kizöldülnek az ICE-vonatok. Az ÖBB már a 2020-as menetrendi időszakra is értékesít vonatjegyet. Átalánydíjas mobilitást kínál Augsburg. Bajban a Keolis, helyettesít a DB. Vasútdigitalizálási konferencia Németországban.
Kizöldülnek az ICE-k
Berlin | Németország – Piros helyett zöld lesz a csík a Deutsche Bahn ICE-vonatain. De szerencsére nem a teljes vonathosszról van szó, hanem mindösszesen a vonatok elején jelzi majd a piros helyett zöld díszítőcsík, hogy a járművek megújuló energiát használnak. A német vasút ezzel azt szeretné elérni, hogy a korábbinál markánsabban jelenjen meg a megújuló energia használata és az, hogy fontosnak tartják a zöld áramforrások használatát. A járművek elején lesz majd ilyen jelzés, amely egy kis csatlakozót is mutat majd, jelezve az elektromos energia mibenlétét.
A DB távolsági vonatai számára 2018 óta vásárol megújuló forrásokból származó energiát, az ICE-vonatok energiafelhasználásának 100%-át ilyen forrásból tudják fedezni. Ez azt jelenti, hogy csak 2018-ban 1,4 tonnával kevesebb szén-dioxid került a levegőbe a vasúti közlekedésre visszavezethetően, mint egy évvel korábban – ez durván félmillió átlagos személyautó kibocsátásával egyenlő. A DB-nél korábban az ajtók mellett elhelyezett kis matricák jelezték a zöld áramforrások használatát.
Hozzátették azt is, hogy napirenden van a távolsági vasúti menetjegyek ÁFÁ-jának csökkentése: a jelenlegi 19 helyett az elképzelések szerint 7%-ra csökkenne a jegyek után fizetendő adó – a DB azt ígéri, hogy ha ezt a szövetségi kormányzat megvalósítja, akkor az utasoknak átadják az árcsökkenést.
A mostani matricázási kampány a Deutsche Bahn mind a 280 ICE-szerelvényét érinti és a tervek szerint tavaszra ér véget.
Zöld orrú ICE 4-es. Szokni kell még ezt a megjelenést
(fotó: Pierre Adenis / DB AG)
(fotó: Pierre Adenis / DB AG)
A DB távolsági vonatai számára 2018 óta vásárol megújuló forrásokból származó energiát, az ICE-vonatok energiafelhasználásának 100%-át ilyen forrásból tudják fedezni. Ez azt jelenti, hogy csak 2018-ban 1,4 tonnával kevesebb szén-dioxid került a levegőbe a vasúti közlekedésre visszavezethetően, mint egy évvel korábban – ez durván félmillió átlagos személyautó kibocsátásával egyenlő. A DB-nél korábban az ajtók mellett elhelyezett kis matricák jelezték a zöld áramforrások használatát.
Hozzátették azt is, hogy napirenden van a távolsági vasúti menetjegyek ÁFÁ-jának csökkentése: a jelenlegi 19 helyett az elképzelések szerint 7%-ra csökkenne a jegyek után fizetendő adó – a DB azt ígéri, hogy ha ezt a szövetségi kormányzat megvalósítja, akkor az utasoknak átadják az árcsökkenést.
A mostani matricázási kampány a Deutsche Bahn mind a 280 ICE-szerelvényét érinti és a tervek szerint tavaszra ér véget.
Csak a vonatok egy szakasza kap zöld festést: a konnektor nem sokkal az első DB-logó mögött jelzi a csík végét
(fotó: Oliver Lang / DB AG)
(fotó: Oliver Lang / DB AG)
Jegyeket tessék – már a 2020-as évadra is!
Bécs | Ausztria – A 2019/2020-as menetrendi időszak december 15-én kezdődik, ekkor lép életbe Európa-szerte az új vasúti menetrend. Ennek kapcsán már sokat értekeztünk arról, hogy hogyan csinálják Európa e tekintetben (is) boldogabbik felén (az ÖBB tavaly például október végén már sajtótájékoztatót tartott), illetve hatástalanul ugyan, de kritizáltuk a magyar vasutat, hogy nem tudja ezt a lépést megtenni és évről évre ugyanabba a hibába esik. A menetrendváltással kapcsolatos közleményáradatot ezúttal az ÖBB kezdte meg, ha nem számoljuk a RegioJet augusztusi híradását hazai megjelenésükről.
Az osztrákok most arra hívták fel a figyelmet, hogy az új menetrendi időszakra szóló vasúti jegyeket szeptember 17. óta meg lehet váltani az ÖBB internetes és okostelefonos értékesítési felületén, az ügyfélszolgálaton át és természetesen a pénztárakban is. A menetrendi kereső, a Scotty pedig már ismeri a jövő évi vasúti menetrend alapjait, a beérkező adatok alapján pedig folyamatosan frissítik a jövő évad adatbázisát. Az ÖBB fontosnak tartja azt is, hogy felhívja a figyelmet: a 2019/2020-as menetrendi évadra szóló találatok még változhatnak, hiszen sok múlik a részes vasúttársaságokon, számos finomhangolás is bekövetkezhet még a menetrendi adatokban. Azonban a nemzetközi vonatok javarésze már most elérhető, hiszen azok közlekedését amúgy is évekre előre szóló egyezmények szabályozzák.
Az osztrákok most arra hívták fel a figyelmet, hogy az új menetrendi időszakra szóló vasúti jegyeket szeptember 17. óta meg lehet váltani az ÖBB internetes és okostelefonos értékesítési felületén, az ügyfélszolgálaton át és természetesen a pénztárakban is. A menetrendi kereső, a Scotty pedig már ismeri a jövő évi vasúti menetrend alapjait, a beérkező adatok alapján pedig folyamatosan frissítik a jövő évad adatbázisát. Az ÖBB fontosnak tartja azt is, hogy felhívja a figyelmet: a 2019/2020-as menetrendi évadra szóló találatok még változhatnak, hiszen sok múlik a részes vasúttársaságokon, számos finomhangolás is bekövetkezhet még a menetrendi adatokban. Azonban a nemzetközi vonatok javarésze már most elérhető, hiszen azok közlekedését amúgy is évekre előre szóló egyezmények szabályozzák.
Havidíjas mobilitás
Augsburg | Németország – Érdekes kísérletben vehetnek részt kedd óta Augsburgban és környékén a éves bérletet váltók: nem csak buszra és villamosra, hanem kerékpárra és autóra is felhasználható az új díjtermék. A telekommunikációs szolgáltatóktól ellesett megoldással mobilitási csomagként értékesít bérleteket a Stadtwerke Augsburg (swa) november 1-től kezdődő érvényességgel. Az új ajánlat Mobil-Flat S és Mobil-Flat M verzióban kerül piacra 79 és 109 € havidíjért és mindkettő tartalmaz levezethető krediteket a városüzemeltető saját márkázású kerékpár- és autómegosztó rendszereiben. A normál, csak buszra és villamosra érvényes bérlet 52,50 € áron továbbra is elérhető, de azzal nem lehet havi 15 óra és 150 km, a nagyobb csomag esetében 30 óra és korlátlan kilométer erejéig díjmentesen autót bérelni és egyszerre 30 perc erejéig kerékpárt bérelni szintén díjmentesen. Bevezető akcióként a nagyobb csomagot az első 6 hónapban a kisebb áráért vehetjük igénybe, illetve a kisebb csomagot is a nagyobb szolgáltatásaival használhatjuk. A bevezetést egy éves tesztperiódus előzte meg és az 50 kiválasztott felhasználó tapasztalatai alapján került finomhangolásra a termék és az ügyvezető Walter Casazza szerint valódi hozzáadott értéket nyújt a felhasználóknak. A stadtmobil és teilAuto rendszerekkel összekötött autómegosztóban 70 állomáson 200 autó és 9 elektromos, állomásnélküli autó érhető el, a kerékpármegosztó pedig a nextbike rendszerével áll kapcsolatban, így nem teljesen zárt a felhasználási terület.
CapaCityt tesztelnek Grazban
Graz | Ausztria – A második legnagyobb osztrák város közlekedési vállalata, azaz a Graz Linien talán a bécsi sikereken felbuzdulva szintén az extrahosszú csuklósbuszok bevetésén gondolkodik. A tesztelésre szánt Mercedes-Benz CapaCity L a stájer fővárosba pedig egészen a németországi Drezdából érkezett, egészen pontosan a Dresdner Verkehrsbetriebe (DVB) állományából. Ez a kocsi, a bécsiekkel ellentétben a tényleges, 21 méter hosszú CapaCity L, amelyet a következő hetek során utasforgalomban fognak tesztelni a legforgalmasabb városi vonalakon. A tervek szerint a kocsi október 3-ig marad Grazban, ameddig a nagyobb forgalmú vonalakon próbálják majd le, miként fér el az utcákon és a megállókban a busz.
Graz is egy folyamatosan növekvő, fejlődő város, ahol egyre nagyobb igény mutatkozik a közösségi közlekedés iránt. Emiatt bővítik a villamoshálózatot is, de a gyorsabb és flexibilisebb kapacitásnövelésre a Mercedes-Benz legnagyobb befogadóképességű buszai is jól jöhetnek majd.
A Styria-Mobil fotóján még az utasok nélküli próbázás alkalmával láthatjuk a drezdai sárga kígyót. A kijelzőt végül sikerült felprogramozni a helyi vonalakkal, de azért a táblák is megvannak még, biztos ami biztos
Graz is egy folyamatosan növekvő, fejlődő város, ahol egyre nagyobb igény mutatkozik a közösségi közlekedés iránt. Emiatt bővítik a villamoshálózatot is, de a gyorsabb és flexibilisebb kapacitásnövelésre a Mercedes-Benz legnagyobb befogadóképességű buszai is jól jöhetnek majd.
Indulás előtt elbukott a Keolis
Dortmund | Németország – Szerdán döntött a megrendelő Verkehrsverbund Rhein-Ruhr (VRR) grémiuma a Ruhr-vidéken eurobahn márkanéven ismert francia Keolis sorsáról, miután az év eleje óta tartó tárgyalássorozat hatására sem sikerült a szükséges mozdonyvezetők felét sem felvenni, ezzel az S1-es (Dortmund–Essen–Duisburg–Dortmund–Solingen) és S4-es (Dortmund–Unna) vonalakra vonatkozó, decemberben induló 12 éves koncesszió üzembiztonsága veszélybe került volna. A vonalakat sürgősségi eljárás keretében a mostani szolgáltató, a DB Regio NRW kapja meg és már csak felújított 422-es sorozatú járműveket közlekedtethet itt. Ezzel párhuzamosan megkezdődik a következő pályázat kidolgozása és közzététele. A VRR álláspontja szerint megengedhetetlen a mostani helyzet, hiszen az elmúlt közel 3 évben bőven lett volna idő a hiányzó 60-80 mozdonyvezetőt akár kiképezni, ha már képzettet nem lehet "vásárolni".
Egyelőre maradnak a mostani vonatok, de már a zöld-fehér VRR-dizájnnal
(fotó: Adorján Péter)
(fotó: Adorján Péter)
Új dizájn az ÖBB vécéinek
Bécs | Ausztria – Az ÖBB ismét az internet népére bízza, hogy milyen motívumokkal matrciázzák fel a vonatok mellékhelységeinek belsejét. Néhány éve kezdték el az azóta már sok más vasútnál is alkalmazott szokást, hogy a vécék belsejét különböző tájképekkel látnak el, hogy az egyébként unalmas szürke belsőt feldobják egy kicsit. Most az emeletes, sokak által csak Wieselként ismert vonatok mosdóinak matricája megérett a cserére, de az ÖBB nem a régi motívumokat szeretné újranyomtatni, hanem újakat raknak fel. Ezek kiválasztására pedig az interneten lehet szavazni ezen a weboldalon. Van itt klasszikus osztrák téli hegyvidék, tavon vitorlázó hajó, de klasszikus faház belsejét idéző dizájn is.
A facebok kommentek alapján az első szavazáshoz hasonlóan az osztrákok ezalkalommal is a gyönyörű téli hegyvonulatok mellett fogják letenni a voksukat
Búcsúzik a ViP-gyógyszer
Potsdam | Németország – Az Újraegyesítés hevében szinte minden nagyobb kelet-németországi üzem saját arculat kidolgozásába kezdett, ennek egyik legismertebb példája a a potsdami ViP, melyet a MetaDesign jegyez – szintén hozzájuk köthető a BVG arculata is. Tavaly év elején viszont a városi közszolgáltató cégek vezetői elhatározták, hogy idén év végétől előtérbe kívánják helyezni a Stadtwerke Potsdam (SWP), mint ernyőszervezet arculatát. A döntés értelmében a korábbi logó helyére a felfrissített SWP-logó kerül, mely a szolgáltatások szokszínűségét szimbolizálja.
A korábbi logó fekete alapja a várost és a járművek kerekét, a felső részén a körcikk színe a VBB arculati leírásának megfelelő színnel a jármű jellegét, a bal oldali pontsor a regionális kapcsolatokat szimbolizálta. A körben lévő p a város nevéből származott és a cég rövidített neve (ViP) is egyfajta finom utalás volt a szolgáltatás fontosságára.
A korábbi logó fekete alapja a várost és a járművek kerekét, a felső részén a körcikk színe a VBB arculati leírásának megfelelő színnel a jármű jellegét, a bal oldali pontsor a regionális kapcsolatokat szimbolizálta. A körben lévő p a város nevéből származott és a cég rövidített neve (ViP) is egyfajta finom utalás volt a szolgáltatás fontosságára.
A '90-es évek eleje óta használt logót már nem sokáig hordják a ViP járművei. Legmarkánsabban a Combino elején jelent meg, a helyiek által csak Pille (gyógyszer, tabletta) néven hivatkozott logót az SWP strandlabdája váltja.
(fotók: Adorján Péter)
(fotók: Adorján Péter)
Az első (PC Transport) villamos már elindult...
Ulan-Ude, Burjátföld | Oroszország – ...legalábbis ami a Lionet márkanevű, a tavalyi InnoTranson bemutatott orosz villamostípust illeti. A Railway Gazette híre szerint megérkezett Burjátföld fővárosába az első Lionet villamos a PC Transport gyárából. A feltörekvő orosz gyártó 498 millió rubel értékben nyerte el 15 villamos szállításának lehetőségét - a kép teljességéhez az is hozzátartozik, hogy egyedüli pályázóként. A 16,7 méter hosszúságú villamost még a szaksajtó is 100%-ban alacsonypadlósként írja le, ami alapján csak arra tudunk következtetni, hogy a Railway Gazette nem zavart ki saját tudósítót a vadregényes Burjátföldre; amint tavaly bemutattuk, a járműnek maximum az ülések közti folyosója alacsony, az ülések már a hegyekben vannak. Mondjuk ez talán mindegy is, legalábbis a gyártó szempontjából biztosan, Ulan-Ude ugyanis az első „éles” kuncsaft az új Lionet villamostípus számára.
Pénz nélkül nehéz
Rostock | Németország – Rostockban a városi közlekedési cég jelentős problémával találták szembe magukat, bár felkészülhettek volna rá. A '90-es évek közepén beszerzett 40 DWA/DUEWAG MGT6D (helyi terminológiában 6NGTWDE) lassan közelít a hasznos élettartama végéhez és az utasszám folyamatosan növekvő utasszámok miatt kínálatbővítésre is szükség lenne, de a szükséges minimum 120 millió euró nem áll rendelkezésre sem az üzemeltető Rostocker Straßenbahnen AG (RSAG), sem a városi beruházási cégnél. Év végére tervezi a városvezetés elfogadni a 2030-ig érvényes közlekedésfejlesztési terveket, ennek véglegesítése után kell két éven belül a finanszírozást megalapozni.
A problémával nem csak Rostock találkozhat, hiszen az Újraegyesítés korszakában munkahelymegőrzési célzattal sok keleti város vásárolt villamosokat, amik a következő évtizedben csereérettek lesznek.
A problémával nem csak Rostock találkozhat, hiszen az Újraegyesítés korszakában munkahelymegőrzési célzattal sok keleti város vásárolt villamosokat, amik a következő évtizedben csereérettek lesznek.
Megjött a kínai
Bréma | Németország – Megkérdezett a brémai kikötőbe a LEO Express első kínai gyártású motorvonata. A fekete szerelvényt összeállították helyben és saját kerekein közlekedő áruként jut el a Sirius márkanevű motorvonat Csehországba, egyenesen a velimi VÚŽ tesztpályára.
A LEO Express videója a kihajózásról és az összeállításról
Konferenciát tartottak a vasútdigitalizációról
Annaberg-Buchholz | Németország – Csütörtökön tartottak szakmai napot Rail & Digital Mobility User Conference néven a DB Netz első DSTW-vel felszerelt vonalszakaszán, a Thales Lucy névre hallgató motorkocsija mellett a DB Systemtechnik, a Siemens és az AŽD Praha is bemutatta az ETCS-mérőkocsijait illetve demonstrációs meneteket is tartottak a Level 3-hoz kapcsolódóan. Lucy a Vodafone 5G-hálóztán keresztül kommunikált az állomással és hiba nélkül teljesítette az autonóm üzemű köreit. A járműves bemutatók mellett szó esett még az előadások sorában a mozdonyvezetők jövőjéről, szenzorikáról, igényvezérelt közlekedési módokról és nem utolsó sorban a kiberbiztonságról.
Legnagyobb újdonság az utasforgalomból kivont ICE TD volt, amit mozgó laboratóriummá alakítottak
(fotó: Kei Michael Neuhold / DB AG)
(fotó: Kei Michael Neuhold / DB AG)
A tavalyi InnoTrans óta Lucy-t felszerelték a legmodernebb 5G-vel is, hogy önvezető üzemmódban ezen hálózaton keresztül kommunikáljon a biztosítóberendezéssel
(fotó: Berky Dénes)
Összeállította: Adorján Péter, Berky Dénes, Halász Péter, Magyarics Zoltán