Nem megy az üzemeltetés, távozott a vezérhelyettes a MÁV-nál. Friss fővizsgás Porszívó. Végleg elbúcsúztak az LPG-buszok az osztrák fővárostól. Akár trolibusz is járhat a prágai reptérre. Elhunyt Leopold Van Hool. Megáll az ICE Straubingban.
Próbálgatják az új S-Bahnt
Berlin | Németország – A héten megkezdődtek a berlini 483-as sorozat alapvető működési tesztjei, többek között a néhány éven belül kivezetésre kerülő hagyományos vonatmegállító rendszer és az új, digitális ZBS is próba alá került. A motorvonatok egyelőre csak éjszaka jönnek ki a telephelyről, hogy a forgalomba állításhoz szükséges vizsgálatokat elvégezhessék velük.
Az éjszakai üzemidőben sem állnak meg teljesen a vonatok, hiszen csak ilyenkor lehet bizonyos teszteket elvégezni
(fotó: Csákó Attila)
(fotó: Csákó Attila)
Távozó vezérhelyettes
Budapest | Magyarország – A MÁV Zrt. közlése szerint szeptember végével megszűnik a munkaviszonya Völgyesi Zsolt Károlynak, a MÁV Zrt. általános és műszaki vezérigazgató-helyettesének. A Völgyesi alá tartozó területek, azaz három szakmai főigazgatóság zavartalanul folytatja a munkáját – írja rövid hírében a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatósága.
A szakági hírforrások persze azért pontosabbak: Völgyesinek többek között azért kellett távoznia, mert regnálása alatt számos alkalommal kellett utasokat kimenekíteni üzemi területre tévedő szerelvényekből, az ő számlájára írják a komoly személyzethiányokat is. Azt nem tudjuk, hogy az immár nagyobb sajtóvisszhangot kapott 70-es és 100a vasútvonalon uralkodó, napi szintű áldatlan állapotokat is a nyakába varrják-e, de ha tehetünk egy javaslatot: az üzemirányítást és annak személyzetét is érdemes esetleg górcső alá venni.
A szakági hírforrások persze azért pontosabbak: Völgyesinek többek között azért kellett távoznia, mert regnálása alatt számos alkalommal kellett utasokat kimenekíteni üzemi területre tévedő szerelvényekből, az ő számlájára írják a komoly személyzethiányokat is. Azt nem tudjuk, hogy az immár nagyobb sajtóvisszhangot kapott 70-es és 100a vasútvonalon uralkodó, napi szintű áldatlan állapotokat is a nyakába varrják-e, de ha tehetünk egy javaslatot: az üzemirányítást és annak személyzetét is érdemes esetleg górcső alá venni.
Frissen festett Valousek-porszívó
Bécs | Ausztria – Az ÖBB amellett, hogy folyamatosan fényezi át a Talentjeit és a Desiro-motorvonatokat a CityJet-dizájnra, a hagyományőrzésről is gondoskodik. Legutóbb a 1144 257-es pályaszámú „Alpesi porszívó” kapott friss fővizsgát Simmeringben. A festékszagú mozdony csütörtökön még a főműhely térségében rótta a felújítás utáni próbaköröket.
Servus, LPG-Bus!
Bécs | Ausztria – Szeptember 1-én nem csak a 6-os villamost váltotta a 11-es és a 71-es, de az utolsó LPG-üzemű buszok is teljesítették utolsó járataikat. Az iskolaidőszak beköszöntével már csak dízelbuszok maradtak a Wiener Linien aktív flottájában. Viszont előkészítés alatt áll Siebenhirten kerületben egy teljesen új garázs építése, ahol a 60 teljesen elektromos hajtású buszt tartanák fent 2023-tól. Eközben Leopoldau garázsba jövő májusban érkezik majd az első hidrogénbusz, ami a hidrogénes hajtás központja lesz majd.
Viszlát, Mister Leopold!
Koningshooikt | Belgium – Szeptember 6-ám, letének 82. évében elhunyt Leopold Van Hool, aki 2017-ig az elnökséget vezette. A cégalapító Bernard Van Hool 8 fia közül ő volt, aki egész életét a cégnek szentelte. A gyászmisére Lierben került sor ma, végső nyugalomra pedig családi sírban lel majd a híres gyártó egykor meghatározó alakja.
Trolibusszal a reptérre
Prága | Csehország – Hétfőn dönt a prágai városháza a repülőteret a várossal összekötő közösségi közlekedés rövidtávú fejlesztéséről. A tervek alapvetően egy trolibuszvonalról szólnak, amely a pilot projektként futó 58-as vonalhoz hasonló: a vonal egy részén kiépített felsővezetékről, menet közben töltődne a járművek akkumulátora, a két végállomást azonban önerőből közelítené meg. A felsővezetékkel ellátott szakasz a Divoká Šárka megállóhelytől (a mai 20-as és 26-os villamosok végállomástól) a 3-as (General Aviation és charterjáratok kiszolgálására hivatott) terminálig tartana, mintegy 3 kilométer hosszban. Az útvonalon ma a 119-es busz közlekedik, amelyet nemrég sűrítettek, így hétköznap csúcsidőben már 3, azon kívül pedig 5 percenként közlekedik. A kapacitás további bővítését duplacsuklós járművekkel tervezik, amelyet ebben a formában, részben önjáró trolibuszként hamarosan akár három gyártó szállíthat: a HESS a SwissTrolley 5-öt, a VanHool az Exqui.City 24 Trolley-t, a Solaris pedig a hamarosan bemutatásra kerülő Trollino 24-et.
A következő megálló: Straubing
Straubing |Németország – Újabb megállóhellyel gyarapodott az ICE-hálózat Németországban: szeptember 12-étől ugyanis a Bécs és Berlin között közlekedő ICE 92/93-as számú „Berolina” vonatpár már megáll a bajorországi Straubing állomásán is. Ennek köszönhetően a térség közvetlen, átszállásmentes kapcsolatot kap a szövetségi főváros és Ausztria felé, de sokkal közelebb kerül hozzá a távolsági hálózat több pontja is. Ahhoz, hogy a távolsági vonat megállhasson Straubing állomásán, meg kellett emelni a peronokat, ám a vonatok egyelőre csak tesztként állnak meg a városban. A tesztidőszak azonban hosszas: 2021 decemberéig figyelik a forgalmat és döntenek a térségben a megállóhely véglegesítéséről vagy elhagyásáról.
Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Mellár Marcell