2019. 09. 23.

Mozdony helyett mozdonyvezető

Meglehetősen érdekes tendert jelentett be a közelmúltban Baden-Württemberg tartomány közlekedési megrendelőszervezete. A vasúti szolgáltatás egyik szűk keresztmetszetét szeretnék áthidalni, így egy furcsa, de kézenfekvő tendert írtak ki: a szolgáltatók készenléti mozdonyvezetőket biztosíthatnak, ha megnyerik a kiírást.



A német vasútnál a magyarországinál is nagyobb gondot jelent a mozdonyvezető-hiány. Olyannyira, hogy a szolgáltatók sorra mondják le személyzethiány miatt a vonataikat, ha éppen megszorulnak személyzettel. Ez azonban az utazóközönséget is érzékenyen érinti – emiatt is döntött úgy a baden-württembergi tartomány közlekedési tárcája, hogy négy régióra mozdonyvezetők biztosítását rendeli meg egy külön közszolgáltatási tender keretében. A nyertes szolgáltató(k) négy területen kell, hogy ellássák a feladatukat:

  • Stuttgart: itt a Mannheim. Würzburg, Nünrberg, Pforzheim, Karlsruhe által határolt területen a regionális közlekedésben érintett vonalakon vethetők be a járművezetők a DB Regio, a Westfrankenbahn, az Abellio és az AVG, valamint a Go Ahead dolgozói helyett. Elvárás, hogy a területen típusismerettel rendelkezzenek a járművezetők FLIRT 3-as, FLIRT 3XL, Siemens Mireo, Talent 2, Talent 2.5 típusú járművekre; a DB Regio 425-ös és 426-os motorkocsijaira és az AVG Stadtbahn-járműveire.
  • Ulm: itt a Stuttgart, Nürnberg, Memmingen, Lindau, Radolfzell és Pforzheim által határolt területen kell biztosítani a készenlétet. A járművezetők A DB Regio, a RAB, a Go Ahead és az SWEG személyzetét kell pótolják. Típusismeretként elvárás a FLIRT 3, FLIRT 3XL, LINT 51, RS1 típusú motorkocsik ismerete, valamint a DB Regio 146, 147, 218, 245 sorozatú mozdonyaira és a 612-es és 644-es motorkocsikra szóló járművezetői engedély.
  • Offenburg: itt a Kehl, Karlsruhe, Freudenstadt, Konstanz, Freiburg és Basel által határolt területen való szolgálatellátásra várják a szolgáltató(ka)t a DB Regio és a SWEG embereinek helyettesítésére. Típusismeretként Coradia Continental, Desiro HC, Mireo, RS1, Talent 2 és Talent 3-as motorvonatok és a DB Regio 146-os mozdonyainak ismeretét várják el.
  • Tuttlingen/Singen: a Karlsruhe, Stuttgart, Ulm, Konstanz, Basel és Freiburg által határolt területen a DB Regio mellett, az SBB Deutschland és a SWEG mozdonyvezetőit kell pótolni. A típusismereti elvárások itt is színesek: Coradia Continental, FLIRT, LINT 54, RS 1, Talent 2; a DB Regio flottájából pedig a 611-es, 641-es és 644-es sorozatú motorkocsik ismerete szükséges.
A 111-esekre nem keresnek embert, de kérdés, hogy a számos vonalismeret és típusismeret, mint követelmény hány járművezetőt fog kirostálni a jelentkezéskor?
(fotó: Oliver Lauer / Deutsche Bahn AG)

A szolgáltatókat komoly kihívás elé állítja a tender, az biztos. Hiszen ilyen színes jármű- és vonalismerettel kevés mozdonyvezető rendelkezik. Ráadásul a szolgáltatóknak rövid határidővel bevethető készenlétet kell biztosítania, emellett pedig minden területen hosszabb időre szóló helyettesítési lehetőséget is kell kínálnia. Az azonnali készenlét üzemideje hétfőtől szombatig 4-10 és 14-20 óra között; a vasárnapi napokon valamint ünnepnapon 5-11 és 15-21 óra között kell legyen az elvárások szerint és területenként legalább három, de inkább öt mozdonyvezető ajánlatos a készenlétre.
Egy ötödik „terület” is várja a gazdáját mindezekhez kapcsolódóan: ez a készenlétek koordinálását végző diszpécserszolgálat üzemeltetése. Itt a napi feladatok mellett minősíteni is kell a mozdonyvezetőket és a szolgáltatókat, akik ez alapján rangsoroltatnak és a minél rövidebb idő alatti személyzet-pótlás pozitív elbírálás alá esik majd, magasabb pontszámmal jár majd, így több vonatot osztanak majd az adott szolgáltatónak.
A nyertes szolgáltatóknak az azonnal bevezethető szolgálatot 2020. október 1-jére kellene felállítania, de Stuttgart térségében már jövő év elejétől számítanak a járművezetőkre. A kérdés csak az, hogy a jelenlegi járművezető-állományból hogyan tudja biztosítani a mozdonyvezetőket a szolgáltató, illetve az is kérdés, hogy a megfelelő képzés a rendelkezésre álló relatíve rövid idő alatt hogyan oldható meg minőségi módon.
A projekt finanszírozását Baden-Württemberg tartomány saját maga biztosítja.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.