2019. 09. 17.

Az utolsó cseh kocka

Nem koptatja már több cseh trolibusz San Francisco utcáit – 2019. szeptember 7-én az utolsó 11 kocsi is elbúcsúzott a meredek aszfaltcsíkoktól a Csendes-óceán partján.





A Československý Dopravák internetes szakportál híradása szerint 2019. szeptember 7-én búcsúztak el San Francisco utcáitól az utolsó Škoda-trolibuszok. A 14TrSF típusú kocsik cseh-amerikai együttműködés keretében kerültek annak idején a MUNI-hoz, a helyi közösségi közlekedési szolgáltatóhoz. A Baltimore AAI-val együttműködében létrehozott projektcég, az ETI gyártotta a trolibuszokat és ez alatt a márkanév alatt is közlekedtek a városban – a Škoda meglehetősen idegenül csengett így is a helyi fülekben.
A prototípus kocsikat még a cseh üzemben éíptették, de később már csak a kocsik vázai kerültek üresen a tengerentúlra, a járművek végszerelését a „Buy America” elvek szerint az USÁ-ban végezték. Az amerikai trolik a Škoda 14TrM típusú kocsikkal rokonok, ezt módosították a helyi előírásoknak megfelelően – a kocsikat Patrik Kotas tervezte, ő jegyzi a modernizált változatát is a 14Tr-eknek. (A Škoda 14Tr és 15Tr típusairól korábban már írtunk részletesen.)


Összesen 240 darab szóló és további 33 darab csuklós, 15TrSF típusú kocsit vásárolt a MUNI. A járműveket 2000 és 2004 között építették, a csuklósok pedig 2002-2003 során készültek; a prototípus kocsik 1998-ban (szóló) és 1999-ben (csuklós) készültek el a csehországi gyárban. A csuklósokat már 2016 során selejtezte a MUNI, de a szóló kocsik egy részét még mostanáig megtartották. Az elmúlt időszakban a napi üzemben mintegy tíz kocsira volt szükség, ebből 5-7 kocsi volt kint az utcán, a többi tartalék volt. A korábbi tervek úgy szóltak, hogy 2020 elejéig használják még a járműveket, ám a New Flyer-Kiepe trolik forgalomba állítása miatt már most feleslegessé váltak a magaspadlós kocsik. A MUNI egyelőre nem selejtezi a cseh kocsikat, hanem valamennyit tartalékban tartja addig, amíg az összes új trolibusz nem érkezik meg.

Halász Péter