Évek óta ígérgetik, most talán lehet is belőle valami: a végletesen elhasználódott tetőszerkezet cseréjét nem lehet már tovább húzni. Csak reménykedhetünk, hogy nem jut Kőbánya-Kispest átépítésének sorsára az egyébként sürgős beruházás.
A reggeli gazdasági hírek közé rejtve, mintha ez lenne a legtermészetesebb és legkevésbé fontos dolog az országban, a Magyar Nemzetben megjelent hírben gyakorlatilag beismerte a MÁV-csoport, hogy a Nyugati pályaudvar tetőszerkezete az 1979-ben befejezett felújításcsere óta karbantartás nélkül maradt, ezért állapota végletesen leromlott. Az utasok számára már lassan évtizedek óta üzemszerű állapot, hogy nem csukják össze az esernyőket az egyébként impozáns épületbe belépve, hanem a Kőbánya-Kispesten is tapasztalható beépített esőztető funkciót élvezhetik.
Még július 22-én publikálták azt az ajánlattételi felhívást, mely szerint a pályaudvar tetőszerkezetét gyakorlatilag teljes egészében cserélnék, a jelenleg funkciójának ellátására látványosan nem képes csapadékvíz-elvezetést is megpiszkálnák és a felsővezetéki rendszer karbantartása és apróbb módosítása miatt legalább 6 hónapra lezárnák a csarnoki vágányokat (10-13. vágányok). A tendert eddig négy alkalommal kellett módosítani, pontosítani, aktuálisan 2019. október 3. 10:00 a benyújtási határidő, eredményhirdetés 2 órával később. Az értékelési szempontok között szokásosan az ajánlott ár szerepel magas pontszámmal (itt 70 pont), a műemléki felújításban és a vasútüzemi körülmények ismerete viszont nem előírás, de 20+10 pont szerezhető vele. A körülbelül 15 ezer m2 különböző jellegű tetőfelület és a 2.200 m2 felületű üveg függönyfal felújítására az ajánlatkérő két és fél milliárd forintos irányárat határozott meg.
A középső csarnok teljes szerkezete gyakorlatilag cserére szorul. Elég lesz-e a 6 hónapnyi kényszerszünet?
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
Természetesen örömmel olvasunk ilyen híreket, de a részben az M3-as metróvonal felújítása miatt májusban bevezetett és azóta sem remekelő menetrendi struktúra miatt erősen kérdéses ennek a felújításnak az időzítése, hiszen a legtöbb utast szállító szakasz van jelenleg buszokkal pótolva és szemmel látható mennyiségű utas választotta a vonatokat kerülő útirányként. A jelenlegi állapot még legalább egy évig fennáll majd és a belvárosi szakasz felújítása alatt is szükség lesz a vasúti kapacitásra. Igazán jó időpontot a következő 3-4 évben nem is tudnánk megnevezni, amikor beleférne ez a munka, de már most legalább 10 év késésben van a projekt. Amint azt már a Keleti pályaudvar esetében is láttuk, itt is megszabadulnának a bódéktól az aluljáróban és a csarnokban, viszont nem látjuk az utasok egyébként többnyire jogos vásárlási igényeinek kielégítésére tett lépéseket.
Az állomás területén belül is vannak évek óta megoldatlan problémák, mint a közel 2 éve nagyrészt lezárt pénztárcsarnok, ami a felújítás végéig biztosan nem fogja tudni átvenni a középső csarnok utasforgalmát, de még a tájékoztatási képessége is alacsonyabb fokú. A forgalmi terek jövőjéről pedig a cikk alapján halvány elképzelés sincs, hiszen a hivatalos üléspont szerint még mindig a Déli pályaudvar sorsának eldőlésére várnak, ami magával vonhatná a lassan 20 éves a szakmai körökben AliGut néven ismert Budapest alatti vasúti alagutat. Amíg nincs döntés, addig marad a 130 éves Siemens-Halske vonóvezetékes biztosítóberendezés és a nevetségesen alacsony sebességek és ezáltal az elégtelen pályakapacitás.
Adorján Péter