2019. 08. 30.

Hétvégi gyors – 2019. augusztus 24-30.


Huszonegy újabb KISS-t rendel a MÁV-START az 1-es, a 30a és a 120a vonalra. Gázos-hibrid buszok a Rotterdam-Den Haag régióban. Repülős cég indít vonatokat Németországban. Elektromos offenzíva Hamburgban. Állomásfelújításokra és a munkavállalók biztonságára költ a MÁV-csoport.




Újabb 21 KISS-t rendel a MÁV-START


Budapest | Magyarország – Újabb 21 KISS-motorvonat szállítására szerződik a MÁV-START és a Stadler Rail. A 100,75 milliárd forint értékű megállapodás szerint 2021 tavaszától havonta legalább egy új vonatot ad majd át a gyártó. Korábban már lehívott 19 vonatot a MÁV-START a keretszerződésből, így most összesen 40 darab vonat áll majd a vasúttársaság rendelkezésére. A 21 új vonat az újszászi, a székesfehérvári és a győri vonalon állnak majd forgalomba.

Az első emeletes vonat bemutatója 2019 májusában – 2021-től a Stadler Rail újabb opció keretében 21 további motorvonatot szállíthat a MÁV-csoport részére
(fotó: Adorján Péter)


Flottát újít az EBS


Purmerend | Hollandia – Összesen 93 autóbuszt vett át a héten az izraeli tulajdonú EBS Public Transportation BV, amiket a Haaglanden Streek nevű koncesszió kiszolgálásához vásároltak. Mivel a vasárnap óta kiszolgált vonalakon két megrendelő számára szolgáltatnak, ezért érkeztek fehér-piros (MRDH megrendelésű) és piros-szürke (R-net megrendelésű) fényezéssel is buszok. A 83 Mercedes-Benz Citaro C2 NGT Hybrid és 10 Citaro C2 G NGT Hybrid típusú buszok gázüzeműek és rendelkeznek az akár 8,5 % üzemanyag-megtakarítást ígérő, a motor és a váltó közé épített elektromotorral is. Ennek a mild-hibrid flottának a lelke a tető jobb hátulján elhelyezett szuperkondenzátor-csomag, amit a fékezés és a motorféküzem is tölt. A mozgatásról mindkét modellben az M 936 G jelű 7,7 literes, biogázzal is működő 222 kW és 1200 Nm teljesítményű motor és a ZF Ecolife automataváltó gondoskodik. Az utastérben városi busztól szokatlanul magastámlás Inter Star Eco típusú ülések várják az utasokat, az információkat a szólóban két, a csuklósban három 29"-os monitorról olvashatjuk le. Nem maradhatott el a mobileszközök töltését segítő USB-aljzatok elhelyezése sem, a korlátok pedig pirosak lettek. A koncesszió szerint a mostani járműveket 2026-2027 folyamán tisztán elektromos meghajtásúra kell cserélni.

Egy üzemeltető, két megrendelő és egy új flotta
(fotó: Daimler AG)


Megújuló vasútállomások szerte az országban


Budapest | Magyarország – Ötven vasútállomást újít fel a MÁV az idei évben. E program keretében az a félszáz állomás és megállóhely újulhat meg, amely a legforgalmasabb az adott időszakban. A MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója, Dr. Homolya Róbert a Kőbánya alsó megállóhelynél tartott sajtótájékoztatóján elmondta: a jegyeladások alapján készült statisztika az első számú forrás az ötven létesítmény kiválasztásakor. A cégcsoport első embere hozzátette azt is, hogy a programot szeretnék, ha nem egyszeri akció lehetne, hanem folyamatosan újulnának meg a vasúti létesítmények, itt az utasforgalom elsősorban egy fontossági sorrendet jelző indikátor lehet. Homolya elmondta: a mostani ötven állomás között szerepel Zugló, Kőbánya alsó, a ceglédi és a szobi vonal több állomása és megállóhelye is. A szintén nem éppen vállalható állapotban lévő Kőbánya-Kispest állomás rendbetétele is napirenden van, erre vonatkozóan pályázatot írnak ki.
A mostani ötvenes program keretében megújulnak az épületek, a perontetők, az aluljárók, a létesítmények legalább tisztasági festést kapnak majd. A munkákat saját forrásból és saját leánycége, a MÁV FKG Kft. segítségével végzi el a pályavasút, mint az állomások és hasonló létesítmények gazdája. Emellett számos helyen a helyi önkormányzatokkal közösen az állomások közvetlen környéke is megújul, megszépülnek az állomások előtti közterek, a peronokon és a közterületeken pedig új utcabútorok is megjelennek.
Homolya Róbert kitért arra is, hogy a következő év feladata a további állomásfelújítások mellett a Keleti pályaudvar vizesblokkjainak cseréje és az aluljáróban lévő pénztár helyén egy modern utascentrum kialakítása.

Rákosváros Zugló megállóhelyen a korábban gazos peronrész kapott ideiglenes burkolatot, hogy a perontető alatt elkészülhessen az új burkolat

Zalka Máté tér Kőbánya alsó peronteteje a hídszerkezeten megújult, a tartóoszlopok festése folyamatos
(fotó: Adorján Péter)


RheinJet – repülés a vasúton


Meerbusch | Németország – Novembertől három, az üzleti élet számára fontos irányban közlekedtetne vonatot az eddig repüléssel foglalkozó RheinJet nevű cég. A három vonatszámmal lefedett körút szakaszaira 10 €-tól lehet jegyet váltani, az első járatok november 8-án, pénteken indulnak és kéthetes ütemben közlekednek majd egyelőre ismeretlen szerelvénnyel és szolgáltatóval.
A cég weboldalán nem találunk sokkal több információt, de a foglalórendszerből kihámozhatóak a menetrendi adatok.
  • RAS 1894 Stuttgart Hauptbahnhof 14:06 – 16:15 Frankfurt (Main) Süd
  • RAS 1895 Frankfurt (Main) Süd 16:45 – 21:14 München Ost
  • RAS 1896 München Ost 21:52 – 22:30 Augsburg Hbf – Stuttgart Hbf 00:31
Martin Michael, a RheinJet ügyvezetője szerint a 680 Economy Class hellyel rendelkező vonat nem közvetlen konkurenciája a DB szolgáltatásainak, például a vacsorát legkésőbb 48 órával indulás előtt lehet megrendelni és egy kézipoggyász és egy 23 kilogrammos másik poggyász utazhat velünk.


Sikeres félév áll a MÁV-START nemzetközi vonatai mögött


Budapest | Magyarország – Sikeres első fél évet tudhat maga mögött a MÁV-START: a személyszállító vasúttársaság nemzetközi vonatait 2019 első félévében másfélmillió utas választotta. A legnépszerűbb célország ezúttal is Ausztria (614 ezer utassal), a legdinamikusabban pedig a Románia felé vezető irány bővül: itt a előző év hasonló időszakához képest 19%-kal több utas utazott a vonatokkal. Az átlag felett szerepelt célországként Németország is, itt az utasok száma 13%-kal emelkedett.

A MÁV-START legerősebb iránya a nemzetközi forgalomban a bécsi. Elkél ide az órás ütem, de a viszonylat a piaci szereplők érdeklődését is felkeltette már
(fotó: Halász Péter)

A vasúttársaság közölte azt is, hogy az éjszakai vonatok is jól teljesítettek, a legnépszerűbb úticél itt Zürich volt. A fekvőhelyes kocsikat az első félévben 57 ezer, a hálókocsikat pedig 26 ezer utas vette igénybe.
A vasúttársaság jelezte: elkötelezettek a nemzetközi forgalom fejlesztésében. Egyrészt a nemzetpolitikai irányelveknek megfelelően a magyarlakta területek elérése a cél, másrészt pedig az európai kapcsolatok fejlesztése is fontos szempont. A közlemény szerint elképzelhető a jövőben a korábban mindössze egy évadot megélt Danubius EuroNight feltámasztása, amelynek segítségével Budapestről a német Baden-Württemberg és Hessen tartomány nagy része elérhetővé válik; de napirenden van a szlovén és olasz irány fejlesztése, azaz a Venezia EN visszatérése is. Fontos még a Bécs–Budapest–Kolozsvár tengely erősítése is, valamint a Budapest és Bécs közötti vasúti kapcsolatok erősítése.
Itt jegyezzük meg, hogy ez utóbbi viszonylaton 2020 nyarától komoly versenyre számíthat a MÁV-START: a piaci alapon működő RegioJet ugyanis napi két vonatpárral beszáll a két város közötti közlekedésbe, így mi magunk is árgus szemekkel figyeljük majd az iparág fejlődését.


530 villanybuszt vennének


Hamburg | Németország – Közzétette a Hamburger Hochbahn AG (HHA) a pályázati felhívást elektromos üzemű autóbuszok szállítására, a nyertes ajánlattevővel keretszerződést kötnek majd 530 darab szállítására. Legfontosabb feltétel a valós üzemben, egy feltöltéssel nyújtott 150 kilométeres hatótáv, amit kiegészíthet a végállomási töltés lehetősége vagy üzemanyagcellás hatótávnövelő. Ez az elvárás jelenleg a 200 km-es gyári hatótávval teljesíthető. 2021-ben szeretnének 50 csuklós buszt is átvenni, ezeknek legalább 150 km a katalógusadatként megkövetelt hatótávja. 2022-re legalább 160 elektromos buszt kívánnak üzemeltetni és 2030-ra elérnék az 1000 darabos flottanagyságot. Döntő szempont lesz még az élettartam lejárta utáni hulladékkezelés, különösen az akkumulátorok esetében, mivel enélkül nem lehet megfelelően környezetbarátnak tekinteni a terméket.


Testkamerával védekezik a MÁV-START is


Budapest | Magyarország – A tavalyi 123 és az idei 48 jegyvizsgálókat ért, az esetek többségében tettlegességig fajuló inzultus miatt az állami személyszállító vasúttársaság egy nemzetközileg már bevált és hatékony megoldást vezet be a sikeres tesztüzem után dolgozóinak védelmében. Szeptembertől 12 csomóponton 103 eszköz áll majd a dolgozók rendelkezésére, akik saját döntésük alapján szolgálatuk teljes időtartamára vagy vonatfordulónként is felvehetnek majd belőlük. A rendszert a magyarországi képviselettel és fejlesztőközponttal rendelkező kínai Dahua Technology szállítja, a MÁV-START kívánalmai szerint kifejlesztett eszközök napi 8 órányi felvételkészítésre alkalmasak egy feltöltéssel, közel 160 órányi FHD-videót tárolnak és a 15 napnál régebbi adatokat automatikusan felülírják. A felvétel gomb megnyomásakor az előző 20 másodperc is rögzítésre kerül, a kamera pedig szóban is figyelmeztet a felvétel elején és végén. A felvételeket többszörös titkosítás és autorizáció védi az illetéktelen hozzáféréstől, ezáltal megfelel a jelenleg hatályos európai és magyar jogszabályoknak – a magyar szabályozás jelenleg nem engedi meg az előlapi monitort és a hangfelvételt, ezügyben az illetékes hivatallal már egyeztetések folynak. Erre a fejlesztésre 149 millió forintot különítettek el, aminek minden fillérje gyorsan megtérül: Czine László Mátészalka környékén szerzett tapasztalatokat a tesztüzemben, a korábban rendőrségi beavatkozást igénylő ügyek legtöbbször megoldódnak a felvétel elindítása nélkül is. A legtöbb nézeteltérés a jegyet nem váltó vagy azzal ügyeskedő, jellemzően nem tiszta tudatállapotú személyekkel kapcsolatos.

Az eseményen két korábban inzultust elszenvedett jegyvizsgáló (Móré Anikó és Czine László), Kerékgyártó József, a MÁV-START vezérigazgatója és Flynn Jiang, a Dahua Techmology régiós vezetője beszélt a tapasztalatokról és a biztonságosabb jövőről

A kamerák körülbelül bankkártyányi méretűek, de ellenállnak az időjárásnak és a fizikai behatásoknak is

Budapest-Nyugati állomáson már üzemkészen várja a terminál az első dolgozókat. Testkamerát csak névre szóló csipkártya és felhasználói azonosító megadása után kapnak a jegyvizsgálók. Leadáskor automatikusan archiválódnak a felvételek és az akkumulátor feltöltése is megkezdődik.
(fotók: Adorján Péter)
Ehelyütt emlékeznénk meg róla, hogy a jelenleg érvényes jogszabályok értelmében sok más foglalkozási kör mellett a közforgalmú személyszállításban dolgozók közfeladatot ellátó személynek minősülnek, a sérelmükre elkövetett erőszakos cselekedetek egy és tíz év közötti szabadságvesztéssel büntetendőek.

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.