Csehországi próbaúton a magyar KISS. Újabb villamosvonal épül Jeruzsálemben. Haldoklanak a Talent 2-k. Új WC-dizájnnal próbálkozik az SBB. Rövid hírek a közlekedés nagyvilágából.
MÁV-START KISS: megkezdődtek a próbák
Velim | Csehország – Elkezdődtek a magyar KISS-ek futópróbái a Výzkumný Ústav Železniční, a.s. üzemeltetésében lévő velimi próbapályán. A napvilágra került képek tanúsága szerint egyelőre egyedül közlekedik egy hat részes KISS-motorvonat a próbapályán, ám információnk szerint a csehországi telephelyen csatlakozni fog hozzá egy másik szerelvény is, mert itt szeretnék a távvezérlési próbákat is elintézni. A várakozások arról szólnak, hogy a késő ősz vagy legkésőbb a tél folyamán megkezdődhet majd a típusismereti képzés az új motorvonatokra.
Jeruzsálem CAF-villamosokat rendel
Jeruzsálem | Izrael – 2011. augusztus 19-e óta 46 Alstom Citadis 302-es típusú villamos közlekedik párba csatoltan a piros vonalon, meglehetősen sikeresen, csúcsidőben 6 perces ütemben. Érdekessége a villamosüzemnek, hogy a nagyvasúthoz hasonlóan a német szabályrendszer szerint közlekedik és az Izraelben kiemelt szempontú üzem- és vagyonbiztonság miatt lövedékállóak a járművek. Ez az észak-déli vonal 6,8 kilométerrel hosszabbodik, az új kelet-nyugati zöld vonal pedig 20,6 kilométer hosszban épül ki, illetve összesen 53 új megállóhely épül a spanyol CAF és az izraeli Saphir alkotta TransJerusalem J-Net nevű konzorcium kivitelezésében. A CAF 114 Urbost is szállít és a 46 Citadis felújítását is elnyerte a 15 évnyi üzemeltetést is tartalmazó, összesen 1 milliárd euró értékű pályázaton. Az új vonalat a tervek szerint 2025-ben kívánják átadni.
Járműhiány miatt változik az MDSB-hálózat
Lipcse | Németország – A lipcsei központú S-Bahn Mitteldeutschland (MDSB) üzemeltetésével 5 éve megbízott DB Regio Südost számára olyan súlyos problémát jelent a Bombardier Talent 2-k futóműveit és vontatómotorjait érintő alkatrészellátásának lassulása, hogy az időszakos vizsgálatok miatt kieső egységeket nem tudják pótolni. Ezért az augusztus 19-én kezdődő tanítási időszakban – egyelőre október 31-ig meghirdetve – változik a vonalhálózat. Az S1 és S6 vonalakat Leipzig Hbf (tief) állomáson összekötik egymással, az S3 esetében Halle Hbf és Halle Trotha, az S4 esetében Ruhland és Hoyerswerda és az S5 esetében Altenburg és Zwickau Hbf között ingázik majd egy másik, jellemzően mozdonyos szerelvény, ezáltal átszállási kényszert generálva a belső szakaszra utazók számára. A többi vonalon egyelőre nincsenek változások, teljes útvonalon közlekednek. A hálózat vonalait a NASA és a ZVNL közösen rendelik meg, ezért a pótlási koncepciót is háromoldalú megállapodás keretében vezetik be.
Átszállások, vonalösszevonások nehezítik őszig az utasok mindennapjait
(grafika: DB AG)
(grafika: DB AG)
Megújulnak a svájci WC-k
Genf / St. Gallen | Svájc – Az SBB a nyilvános mellékhelyiségek felújításával, modernizációjával is foglalkozik. A svájci államvasút szeretné, ha a vizesblokkok modernebbek, tisztábbak lennének, ennek érdekében Genève-Cornavin és St. Gallen állomásokon új dizájnelemeket kaptak a WC-k és három hónapig tartó pilot időszakban tesztelik ezeket és gyűjtik a tapasztalatokat. Október végéig többek között új fizetési megoldásokat is tesztelnek: az érmék mellett bankjegyek, bank- és hitelkártyák valamint különböző fizetési applikációk segítségével is bebocsátást lehetne nyerni a kis helyiségekbe: egyelőre az Apple Pay, a Google Pay és a Twint megoldásait fogadják el a kísérletben. A tesztidőszakban a SwissPass-szal vagy GA-val rendelkező utasok díjmentesen használhatják a WC-ket.
Az SBB jelzi: a genfi mosdó megjelenésében is megújult: virágfalat, kőburkolatú falat vagy éppen a térség tájképeivel díszített válaszfalakat kaptak a különböző helyiségek. Ezen túl pedig a vonatindulásokat jelző kijelző is került a mellékhelyiségbe.
Az SBB jelzi: a genfi mosdó megjelenésében is megújult: virágfalat, kőburkolatú falat vagy éppen a térség tájképeivel díszített válaszfalakat kaptak a különböző helyiségek. Ezen túl pedig a vonatindulásokat jelző kijelző is került a mellékhelyiségbe.
(fotó: SBB)
Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter