Két alagút, hidak, néhány állomás és a vágányok teljes felújítása miatt az RhB Sagliains - Scuol-Tarasp vonala fél évig zárva van. Felmentünk megnézni a buszos pótlást, több helyen is járnak most PostAutók, hol egyébként sose. Nagykép.
A vágányzár kezdetekor már részletesen írtunk a projektről, ami miatt a Rhätische Bahn történetének egyik leghosszabb buszos pótlását vezették be. Július közepén derült ki, hogy a lezárás ráadásul egy hónappal hosszabb is lesz, mivel az egyik hosszú alagút felújítása során nem várt problémákba ütköztek, a hegyoldal instabilabb, mint gondolták. Most azonban kevésbé a vonatokról vagy a vasútról lesz szó, inkább a buszos pótlást néztük meg ezúttal.
Bin di!, köszöntött az állomási segítő szolgálat Susch állomáson, amikor a Landquart felől érkező vonatról a kerékpárral leszálltam, ez a helyi nyelven, rétorománul a Jó reggelt!. A flexibilisebb mozgás érdekében inkább bringával mentem, hiszen a buszok csak óránként járnak, kevesebb fotóra lett volna idő és lehetőség.
Na de nézzük először, hogy hogy is van szervezve itt a pótlás, mert nem csak simán egy vonal van. Az utasok nagy részét a Susch - Scuol expresszbuszok viszik el, amelyek a két végállomás között végig a főúton, megállás nélkül közlekednek. Itt általában 2-3 kocsi is szolgál egy indulást, egészkor Susch-ból és félkor Scuol-Tarasp állomástól. A menetidő nagyjából 25 perc, így egy adag busszal ki lehet szolgálni a vonalat. Itt az esetek nagy részében a helyi AutoDaPosta (PostAuto rétorománul) alvállalkozók járnak Mercedes Citaro C2 LE kocsikkal.
A két végállomás között fekvő falvakat két rövidebb vonal szolgálja ki, az egyik Susch-ból jár Ardez-ig, a másik Scuol felől Lavin településig. Előbbin általában egy Solaris Alpino 8.9 LE jár fel-alá, amely szintén megteszi fél órán belül az utat, így itt sincs szükség egynél több kocsira. Lavin után, ahol a falu központjában van a megálló, a busz Guarda állomás mellett a főúton áll meg, ami jóval a nevét adó falu alatt található, így innen a vonatok közlekedésének idején is egy Mercedes Sprinter jár fel félóránként a faluba, ahogy most is. Guarda belterületére egyébként csak a helyiek mehetnek be autóval, így ezen busz vagy a falu alatt párszáz méterrel található parkolóból való séta között választhatunk, vagy mint én, bringával közelítjük meg a romantikus hegyi falut. A következő falu már Ardez, ahol a kocsi szintén az állomás előtti téren áll meg és tartózkodik néhány percet a visszaindulása előtt, ugyanezen útvonalon Susch-ig.
A másik vonal Scuolból a főúton megy Ardez-ig, ahonnan a fentivel megegyező útvonalon közlekedik Lavinig. Itt az erre a vonalra általában beosztott Scania Hess 9.7 rövid szünet után visszafordul Scuol felé. Ez a viszonylat is rövidebb fél óranál, így az órás ütemhez és az utasforgalomhoz is elég az egy kocsi.
Nem tartozik szorosan a vonatpótláshoz, de utam Ftan településen át vezetett, ami alatt messze a völgyben van egy Ftan-Baraglia nevű vasúti megállóhely is, amelynek pótlása a vágányzár ideje alatt elmarad. A környék a Scuolból félóránként Ftanba közlekedő busszal érhető el, amire a félkor esedékes menetrendi pók alkalmával praktikus átszállás van a vonatpótló buszok felől is. Ezen a vonalon két típust véltem felfedezni, habár itt már egy kicsit bonyolultabb a forda, hiszen minden második kocsi Scuolban menetrend szerint is Samnaun felé/felől fordul. Itt a Mercedeszek domináltak, egy Citaro Faceliftet és egy Citaro C2 LE-t fotóztam több alkalommal.
Susch állomás előtere ritkán lát ennyi forgalmat, mint a pótlás alatti hónapokban. Itt fordulnak most minden órában egészkor a pótlóbuszok
Az állomásépület északi oldalán az expresszbuszok...
...míg a délin az Ardez felé közlekedő falujáró kocsi várakozik
Bin di!, köszöntött az állomási segítő szolgálat Susch állomáson, amikor a Landquart felől érkező vonatról a kerékpárral leszálltam, ez a helyi nyelven, rétorománul a Jó reggelt!. A flexibilisebb mozgás érdekében inkább bringával mentem, hiszen a buszok csak óránként járnak, kevesebb fotóra lett volna idő és lehetőség.
A pótlóbuszok rendszere a Rhätische Bahn sematikus rajzán
Na de nézzük először, hogy hogy is van szervezve itt a pótlás, mert nem csak simán egy vonal van. Az utasok nagy részét a Susch - Scuol expresszbuszok viszik el, amelyek a két végállomás között végig a főúton, megállás nélkül közlekednek. Itt általában 2-3 kocsi is szolgál egy indulást, egészkor Susch-ból és félkor Scuol-Tarasp állomástól. A menetidő nagyjából 25 perc, így egy adag busszal ki lehet szolgálni a vonalat. Itt az esetek nagy részében a helyi AutoDaPosta (PostAuto rétorománul) alvállalkozók járnak Mercedes Citaro C2 LE kocsikkal.
Ardez mellett is az azt elkerülő főúton haladnak el az expresszbuszok, itt épp az egyik Citaro LE látható a település katolikus temploma mellett
Scuol-Tarasp állomás elé érkeznek a félkor esedékes pókhoz a buszok, a vonatpótlókkal együtt vagy 10-12 kocsi is összegyűlik a régió legfontosabb csomópontján
A két végállomás között fekvő falvakat két rövidebb vonal szolgálja ki, az egyik Susch-ból jár Ardez-ig, a másik Scuol felől Lavin településig. Előbbin általában egy Solaris Alpino 8.9 LE jár fel-alá, amely szintén megteszi fél órán belül az utat, így itt sincs szükség egynél több kocsira. Lavin után, ahol a falu központjában van a megálló, a busz Guarda állomás mellett a főúton áll meg, ami jóval a nevét adó falu alatt található, így innen a vonatok közlekedésének idején is egy Mercedes Sprinter jár fel félóránként a faluba, ahogy most is. Guarda belterületére egyébként csak a helyiek mehetnek be autóval, így ezen busz vagy a falu alatt párszáz méterrel található parkolóból való séta között választhatunk, vagy mint én, bringával közelítjük meg a romantikus hegyi falut. A következő falu már Ardez, ahol a kocsi szintén az állomás előtti téren áll meg és tartózkodik néhány percet a visszaindulása előtt, ugyanezen útvonalon Susch-ig.
A korábban már látott Solaris Alpino 8.9 LE a Susch - Ardez vonalon épp Lavin egysávos főutcáján halad át
A legszűkebb helyen a nagyközönségnek egy 2,3 méteres szélességet megengedő táblát raktak ki, de a PostAuto-söfőrök a 2,4 méter széles kocsival is átférnek a legszűkebb helyen is
Ardez vasútállomáson várja indulási idejét vissza Suschba az Alpino
Útja vissza Susch felé rögtön meredek emelkedővel kezdődik a faluból kivezető úton
Guarda állomásról egy kétórás ebédszünetet kivéve nagyjából félóránként, alapból a vonatokhoz, most a pótlóbuszokhoz igazítva indul ez a Mercedes Sprinter az állomás nevét is adó faluba
A település központja jó 200 függőleges méterre van az állomástól, amelyet a járat egy köztes megállóval nyolc perc alatt tesz meg
A másik vonal Scuolból a főúton megy Ardez-ig, ahonnan a fentivel megegyező útvonalon közlekedik Lavinig. Itt az erre a vonalra általában beosztott Scania Hess 9.7 rövid szünet után visszafordul Scuol felé. Ez a viszonylat is rövidebb fél óranál, így az órás ütemhez és az utasforgalomhoz is elég az egy kocsi.
A Scuol felől Lavinig közlekedő járat az utóbbi végállomásán a falu központjában. A háttérben a vasútállomás átépítésén dolgoznak
A többszáz éves házak között itt ritkán jár busz, a falu közösségi közlekedési kapcsolata békeidőben kizárólag a vasút
A vonalon közlekedő Scania Hess 9.7 épp Lavinba érkezik, háttérben a református templom és jobboldalt a most épp csendesebb napokat élő vasútvonal
Ardez-ben a pótlóbusz a főútról bekanyarodik az állomás felé, majd ugyanazon az útvonalon tér vissza a főútra. Itt épp Scuol felé kanyarodik ki az állomásra vezető útról a Hess
Nem tartozik szorosan a vonatpótláshoz, de utam Ftan településen át vezetett, ami alatt messze a völgyben van egy Ftan-Baraglia nevű vasúti megállóhely is, amelynek pótlása a vágányzár ideje alatt elmarad. A környék a Scuolból félóránként Ftanba közlekedő busszal érhető el, amire a félkor esedékes menetrendi pók alkalmával praktikus átszállás van a vonatpótló buszok felől is. Ezen a vonalon két típust véltem felfedezni, habár itt már egy kicsit bonyolultabb a forda, hiszen minden második kocsi Scuolban menetrend szerint is Samnaun felé/felől fordul. Itt a Mercedeszek domináltak, egy Citaro Faceliftet és egy Citaro C2 LE-t fotóztam több alkalommal.
Ftan központjában tölti fordulóidejét a Citaro Facelift, hogy néhány perc múlva visszainduljon Scuolba
A vonalon félóránként járnak a buszok, itt épp az egyik Citaro C2 LE halad el fel- és leszálló utas hiányában a Ftan-Baraglia megálló mellett. A vasúti megállóhely innen néhány száz méterre található
(fotók: Berky Dénes)
Berky Dénes