Ugyan pár éve a Vossloh spanyolországi leánycégeit eladta a Stadler Railnek, a németországi üzemek maradtak a kezükben. Ám most az egykori MaK Kiel utódvállalata végül a kínai CRRC kezébe került.
Nem titok, a kínaiaknak az európai vasúti piacra fáj a foguk: ezt mutatja a számtalan együttműködés a korábbi időkről és a több próbálkozás a különféle járműgyártók megvétele kapcsán – legemlékezetesebb talán a Škoda felvásárlására tett kísérletük volt, ami végülis kudarcot vallott és cseh befektetői csoport kezébe került a járműgyár.
Most viszont a kínaiak, egészen pontosan a CRRC Zhuzhou Locomotive Co., Ltd., Zhuzhou, China (CRRC ZELC) jelentette be, hogy aláírta a Vossloh AG-val a mozdonygyártási üzem megvételéről szóló szerződést. A kialkudott vételárról még nincs végleges megállapodás, de azt lehet sejteni, hogy a következő évek során mintegy 10 millió eurós bevételre számítottak a cégnél és negatív piaci trendekre, ezért a számítások szerint 30-35 millió eurót kínálhattak a kínaiak a mozdonygyárért.
Az újkori gyártmányok közül a legsikeresebbek közé tartozott a G1206-os tolatómozdony-család. Itt még két MaK-logós gép látható Bitterfeldben
A kínai fél egyelőre minden jelenlegi kötelezettséget átvállal a mozdonygyárral kapcsolatosan, legyen szó gazdasági vagy éppen munkaügyi kérdésekről. A vásárlást ráadásul még a hatóságoknak is jóvá kell hagyniuk Kínában éppúgy, mint Európában, erre pedig a következő hónapokban kerülhet sor.
Mint azt már fentebb említettük, a Vossloh utolsó eredeti üzeme volt a kieli mozdonygyár, miután 2015-2017 során átvette a spanyolországi székhelyű vasúti járműgyárakat a svájci Stadler Rail. A Vosslohnál jelezték: a mostani ügylettel lezárulhat a cégcsoport teljes átalakítása, a jövőben más területekre kívánnak koncentrálni.
Mindazonáltal a mostani ügylet talán a kieli mozdonygyártás utolsó mentsvára is lehet. A Nord-Ostsee-Kanal két oldalán ugyanis már a XX. század közepén két vasúti járműgyártásban érdekelt cég működött, mégpedig egészen a közelmúltig. Az északi parton a Vossloh és annak elődcége, a Deutsche Werke Kiel (DWK) székelt, amely az 1930-as évektől a német hadsereg, a Wehrmacht számára gyártott típustervek szerint dízelmozdonyokat, a WR 360 C típusú, később V36 sorozatú gépeket.
A II. Világháború után előbb Holsteinische Maschinenbau AG (HOLMAG) névem működött a gyár, majd 1948-ban vette fel a Maschinenbau Kiel AG (MAK) nevet (1959-től Maschinenbau Kiel GmbH [MaK]). Az 1950-es évektől fogva olyan mozdonysorozatok fejlesztésénél és gyártásánál volt jelen az MaK, mint a Deutsche Bundesbahn számára épített V100-as (később 211, 212, 213) sorozatú gépek vagy éppen a legendás V160-as típuscsalád, amelynek utolsó üzemelő képviselői a 218-as sorozatú nagydízelek.
A cég 1964-től a Krupp-csoporthoz tartozott. Az 1970-es évek végén kidolgozott dízelmozdony-típusprogram már nem volt olyan sikeres, mint korábban, a rosszul menő céget 1994-ben eladták a Siemens-konszernnek, akik már 1998-ban továbbadtak rajtuk és ekkor került a Vossloh AG-hoz a gyár. Az utóbbi időszakban korszerű dízelmozdonyaival tűnt fel a Vossloh: a korszerű vonali és tolatószolgálatra is alkalmas típuscsaládból számos járművet sikerült eladni, azonban az utóbbi évek során itt is látványossá lett a válság.
A II. Világháború után előbb Holsteinische Maschinenbau AG (HOLMAG) névem működött a gyár, majd 1948-ban vette fel a Maschinenbau Kiel AG (MAK) nevet (1959-től Maschinenbau Kiel GmbH [MaK]). Az 1950-es évektől fogva olyan mozdonysorozatok fejlesztésénél és gyártásánál volt jelen az MaK, mint a Deutsche Bundesbahn számára épített V100-as (később 211, 212, 213) sorozatú gépek vagy éppen a legendás V160-as típuscsalád, amelynek utolsó üzemelő képviselői a 218-as sorozatú nagydízelek.
A cég 1964-től a Krupp-csoporthoz tartozott. Az 1970-es évek végén kidolgozott dízelmozdony-típusprogram már nem volt olyan sikeres, mint korábban, a rosszul menő céget 1994-ben eladták a Siemens-konszernnek, akik már 1998-ban továbbadtak rajtuk és ekkor került a Vossloh AG-hoz a gyár. Az utóbbi időszakban korszerű dízelmozdonyaival tűnt fel a Vossloh: a korszerű vonali és tolatószolgálatra is alkalmas típuscsaládból számos járművet sikerült eladni, azonban az utóbbi évek során itt is látványossá lett a válság.
A Vossloh jogelődjeinek komoly szerepe volt a nyugat-német vasút korszerűsítésében. Az 1960-as években tervezett és gyártott gépek egy része még mai szolgálatban van. Itt éppen magyarországi bemutatóúton segítette a 218 431-es a Bombardier emeletes kocsijait
(fotók: Halász Péter; kiskép: Magyarics Zoltán)
(fotók: Halász Péter; kiskép: Magyarics Zoltán)
Röviden érdemes kitérni a csatorna déli partjára is. Itt a 2006 és 2014 között az elsősorban sebességváltói nyomán ismert Voith próbálkozott a mozdonygyártással: a Maxima család nem volt túl sikeres, de a tolatószolgálatra szánt Gravitából bevásárolt a DB Cargo. Ennek ellenére 2014-ben feladták a mozdonygyártást és a kieli létesítmény elsősorban máshol gyártott járművek üzembe helyezésénél nyújt segítséget.
Halász Péter