2019. 07. 19.

Hétvégi gyors – 2019. július 13-19.

Közösségi terek, vendéglátóhelyek költözhetnek a Negrelli-viadukt árkádjaiba. Látványterven az új badeni HÉV. Prága város turisztikai sikerei.


Viadukt alulról: közösségi terek, vendéglátóhelyek


Prága | Csehország – A prágai városvezetés nem szeretné üresnek látni a megújult Negrelli-viadukt árkádjait, hanem szeretnék, ha az része lenne a városi életnek, Prága pezsgésének. A közelmúltban a közlekedési miniszterhelyettes, Adam Scheinherr és a regionális fejlesztésekért felelős alpolgármester, Petr Hlaváček és közösen be is mutatták a fejlesztési terveket. Az összesen 74 árkádból 45 darabot használna fel a város: elsősorban nem kereskedelmi célú létesítményeknek adnának helyet: idősek klubja, könyvtár kapna helyet a vasút alatt, de természetesen vendéglátóhelyeket és különféle startup cégeket is örömmel látnának. Három ívet pedig már most tudni, hogy Karlín Zenei Színház kapna meg hasznosításra. A Negrelli-viadukt újjáépítése, ha minden a tervek szerint alakul, akkor 2022-re fejeződhet be, ekkortól állhat rendelkezésre a közösségi tér a viadukt alatt.


Ilyen lesz az új badeni HÉV


Bécs | Ausztria – Bemutatták a Wiener Lokalbahnen (WLB) új motorkocsijának látványterveit. A kétirányú, alacsonypadlós járművekből az első várhatóan 2021-ben érkezik majd és akkortól folyamatosan váltja majd le a 18 új motorkocsi a DÜWAG-licensz 100-as sorozatú, magaspadlós járműveket. Az új kocsik megjelenése markánsan más lesz, mint a korábban beszerzett járműveké és még inkább érezhetőbbé válik az, hogy a cég Bécs város egyik leányvállalata.


Az utasok számára az új járművek komfortosabb utazást jelentenek majd, klimatizált lesz a utasterük és wifi valamint konnektor is lesz benne – sorolta a sajtótájékoztatón a szinte már leltári tárgyként kezelhető Ulli Sima városi közlekedési tanácsnok. A kocsik 2021-től állnak majd forgalomba, az utolsó járművet a Bombardier bécsi üzeme 2023-ig adja majd át a Badner Bahnnak. A 28 méteres kocsik visszapillantó kamerákkal rendelkeznek majd tükör helyett, a remények szerint ez a járművezetők számára könnyebbség, jobban átláthatják a kocsi környékét, mint tükörből. Az új járművek a meglévő alacsonypadlós kocsikkal közösen a 7,5 perces követést biztosítják majd a vonalon.
A Badner Bahnnak a 18 kocsi mellett tovább 16 kocsira vonatkozó opciója van a Bombardierrel kötött szerződés értelmében. A kocsik karbantartását a gyártó végzi majd a WLB műhelyében.


Késik a Bombardier


Stuttgart | Németország – Hivatalosan június 9. óta az Abellio üzemelteti Baden-Württemberg tartomány 1a jelű, Neckartal nevű vonalcsoportjának járatait (Stuttgart–Bruchsal/Pforzheim, Stuttgart–Heilbronn–Mannheim/Osterburken, Stuttgart–Tübingen), viszont a Bombardier a korábbi megállapodás ellenére 16 helyett csak két Talent 2-es motorvonatot szállított le. Az első vonalra szeptemberig 11 további egységre lenne szüksége a vasúttársaságnak, ellenkező esetben járattörlésekre kell számítani. Decemberben következne a mannheimi ág, ahova a szükséges 25 helyett csak 10 jármű leszállítását vállalta a Bombardier, a jövő júniusban esedékes tübingeni vonal átvételéhez szükséges 26 darabos flottát viszont senki nem tudja garantálni. Viszont a tartományi megrendelőszervezet részéről a koncesszió szerinti kötbéreket minden esetben érvényesítik. Az Abellio jelenleg bérelt járművekkel egészíti ki az erősen hiányos flottáját, így legalább az utasok menetrend szerinti elszállítása biztosítva van. A holland államvasúthoz tartozó cég regionális vezetőjének szavai szerint "több, mint mérges" a jelenlegi viszony a Bombardierrel.


Befektet a Stadler


Berlin | Németország – A 2000-ben az ADtranz és a Stadler közös vállalataként alapított Pankow-i gyáregységet 2001-ben a bezárástól mentette meg a svájci fél által történt átvétel, azóta pedig a kezdeti alig 200 dolgozóval szemben 1300-an dolgoznak főleg a német és skandináv piac városi járműveinek fejlesztésén és gyártásán. Ebbe a jól prosperáló üzembe fektet be 70 millió euró értékben a svájci anyavállalat: új gyárcsarnok, modernebb irodák és új étkezde szerepel a tervekben, amit a napokban nyújtottak be hivatalosan az építésügyi engedélyek megszerzése érdekében. Jure Nikolčić, a Stadler Pankow ügyvezetője kiemelte, hogy mindössze 5 hónap alatt sikerült megtervezni a beruházást és 2021-ben már használatba is vennék az új épületeket.


Baleset miatt nem közlekedik


Bécs | Ausztria – Tegnap délelőtt a seestadti Ilse-Arlt-Straßéban egy figyelmetlen gyalogost ütött el a Wiener Linien autonóm kisbusza. Az auto.bus.seestadt néven futó, kutatási célokat is szolgáló projekt keretében a francia Navya által gyártott elektromos busz egy fejhallgatóval a telefonját használva az úton átkelő 29 éves nővel került konfliktusba. Az eset következtében a busz azonnal megállt, az operátor értesítette a forgalomirányítást és a mentőszolgálatot, a könnyű sérült pedig ellátás után elhagyhatta a helyszínt. A Wiener Linien a vizsgálatok végéig kivonta a forgalomból a buszokat, amik egyébként menetrend nélkül és csak hétköznap délelőtt közlekednek.

Seestadt egy ultramodern, szinte autómentes és környezetbarát lakónegyed.
Június óta közlekedtek a minibuszok legfeljebb 12 km/h-val.
(fotó: Wiener Linien)


Terjeszkedik az Arriva Csehországban


Prága | Csehország – A cseh állam több vasútvonalon megpályáztatta a szolgáltatókat, melyek közül a gyorsvonati szegmensben néhányat, amelyeket jelenleg a ČD szolgál ki, a 2019. decemberi menetrendváltástól a ARRIVA vlaky s.r.o. fogja. A DB-csoporthoz tartozó vasúttársaság látja majd el az R21-es jelzésű Prága–Mladá Boleslav–Turnov–Tanvald, az R22-es Kolín–Nymburk–Mladá Boleslav–Česká Lípa–Rumburk, az R24-es Prága–Kladno–Rakovník és az R26-os Prága–Beroun–Příbram–Písek–České Budějovice viszonylatot. Az új szolgáltató bemutatót is tart leendő utasainak, a rumburkiak már múlt hétvégén utazhattak Arriva logós motorvonattal. Most vasárnap (július 21-én) Rakovník felé, július 26-án pedig České Budějovice felé lehet majd a kék-zöld járműveket díjmentesen kipróbálni.

A prágai vár még mindig a legnépszerűbb


Prága | Csehország – Még mindig a prágai vár a legvonzóbb turistacélpont Csehországban, közölte a Cseh Turisztikai Ügynökség. 2018-ban összesen 2,4 millió turista nézte meg a Hradzsint, ez durván három százalékpontos növekedés az egy évvel korábbihoz képest.

A prágai várhoz többek között a 23-as számú retroviszonylattal és az ott közlekedő „nosztalgia” Tatra T3-asokkal is el lehet jutni

A prágaiak közölték: a Petřin-hegyre vezető siklót közel kétmillióan használták, az állatkert pedig a harmadik legnépszerűbb célpont volt a maga 1,4 millió látogatójával.

A második legnépszerűbb prágai látnivaló egy tömegközlekedési eszköz: az Újezd és a Petříny között közlekedő sikló. 2018-ban kétmillió utasa volt a kötélpályának

A legnépszerűbb csehországi célpontok között szerepel az első tízben még a prágai régi zsidó negyed, a Petřín-torony; az ország északkeleti felén pedig az ostravai régi vasgyár, Dolní Vítkovice is előkelő helyen szerepel.

A vítkovicei ipari területen vág át a DPO 1507-es pályaszámú alacsonypadlós középrészes, egyirányú KT8-asa
(fotók: Halász Péter)

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Mellár Marcell