A régi képek között kutakodni mindig érdekes és izgalmas dolog. Pláne akkor, ha célzottan azt keressük, hogy mi történt mondjuk öt vagy tíz vagy akár tizenöt éve. Ezúttal egy napra pontosan tíz éves képet hozunk annak apropóján, hogy szinte biztos: nem mostanában lesz lehetőség elkészíteni újabb párját. Tíz évvel ezelőtt, 2009. július 12-én Siófokról Komáromba vonatoztunk – közvetlen vonattal, a legendás „győri fürdőssel”. Egy kép, egy történet.
A „győri fürdős” a 2007/2008-as és a 2008/2009-es menetrendi évadban nagy népszerűségre tett szert a vasútbarátok körébe, mert Győr és Székesfehérvár között a legendás Ganz-MÁVAG mozdonysorozat utolsó képviselői, az M40-esek egyike vontatta. Amíg 2008 nyarán a 201-es Púpos volt a beosztott gép, addig 2009-ben az M40 235-ös, a hatvani fűtőház egyik remek megjelenésű gépe lett a nyári szezonális vonat parádéslova. A nyári menetrendben, hétvégente közlekedő 1987-es és 1984-es számú vonatpár Győr felé Székesfehérvárról 19:09-kor indult, menetrend szerint Bodajk, Mór, Bakonysárkány, Kisbér és Nagyigmánd-Bábolna érintésével ért el 20:39-re Komáromba. A vonat egy szabadon lévő győri (inga)szerelvény volt, általában két Bhv-ból és egy BDt-ből állt, utóbbi a kerékpárszállító kocsi szerepét töltötte be.
Ez a felvétel 2009. július 12-én este készült Nagyigmánd-Bábolna állomáson: a 1984-es itt várta be a Komáromból Székesfehérvárra közlekedő 34911-es számú személyvonatot, a keresztre várás pedig kitűnő alkalmat adott az utolsó napsugarak fényében megpihenő szerelvény megörökítésére – némely utasnak pedig arra, hogy rágyújtson, akkor még az állomásokon nem volt tiltott mindenütt a dohányzás. Ekkoriban persze még ember is volt a vonalon: nem a kétvonatos alibimenetrend volt érvényben, hanem a teljes vonalat öt pár személyvonat járta be, ezen kívül egy-egy pár vonat Kisbér és Székesfehérvár; egy pedig Kisbér és Komárom között szállította az utasokat.
A kép elkészítése utáni szezonban, 2010-ben fotót készíteni nem lehetett volna már a győri fürdősről e helyen: a 2009-es menetrendi évad végén a szaktárca felfüggesztette a személyszállítást és bár a 2010-es kormányváltás után újraindították a vonatokat, rövidesen napi két-három vonatpárra redukálták a hálózati szempontból is fontos vasútvonal személyforgalmát.
Itt jegyezzük meg és egyben üdvözöljük a lépést, hogy a MÁV-csoport július 12-14. között „retro hétvégét” szervez a Balaton partján: az északi parton közlekedő gyorsvonatok némelyike igazán különleges összeállítással közlekedik majd, ezek között pedig szerepel majd a 224-es hatvani Púpos is, de a vonatok között akad majd klasszik Szergejes gyorsvonat (villamos fűtőkocsival, azaz Rezsóval „súlyosbítva”), illetve az északi parttól elválaszthatatlan Nohab is felbukkan majd a mai vagy éppen retro festésű szerelvények élén. Részletek a MÁV-csoport honlapján érhetők el a vonatokról, azok összeállításáról és a gépekről.
Halász Péter