2019. 07. 31.

Sorozat+

Bemutatták a sorozatban készült húsz IC+ kocsit, illetve a mostani 10+10 darabos széria két példányát annak okán, hogy lassan forgalomba áll az utolsó is ebből a szériából. A mostaniakat pedig újabb 70 darab követ majd a tervek szerint. Új kihívást jelent majd az emelt komfortfokozatú, kombinált belterű kocsi, de addig ismerkedjünk meg a kis szerencsével már utasforgalomban is kipróbálható másodosztályú darabokkal.



Immár 7 éve készülnek a MÁV-csoporton belül személyszállításra hivatott járművek, az első két prototípushoz képest viszont rengeteg változás is történt ezalatt. A kezdeti, több helyen nagyon igénytelen kivitelezéstől eljutottak egy már vállalható színvonalra, ami az átlagutas számára is tetszetős. Két prototípus, tíz többcélú teres és tíz másodosztályú termes kocsi az eddigi mérleg, ami édeskevés a vészesen öregedő flotta színvonalának megtartásához is.

A mostani húsz kocsis szériában 10 darab tisztán ülőhelyes, 2. osztályú termes kocsi készül és ugyancsak 10 darab többcélú teres, 2. osztályú termes kocsi került a sínekre. Ez utóbbiak a nyári menetrendben már az átlós „fürdős” vonatokban is bizonyítanak. A 10+10 darabos széria elkészülte okán a szakmai sajtónak Dr. Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója mutatta be a kocsikat, míg érintettség okán megszólalt Szolnok megyei jogú város polgármestere is, Szalay Ferenc is, aki a járműgyártás és általában a vasút szerepének fontosságát hangsúlyozta a város életében.

Sajtóbemutató a gyártócsarnokban. Reflektorfényben Dr. Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója; mögötte jobbra Szalay Ferenc, Szolnok polgármestere és Kerékgyártó József, a MÁV-START Zrt. vezérigazgatója

A „zagyva számsorok” kedvelőinek jelezzük, hogy a következő kocsik jelentek meg a magyar vaspályákon:
  • 61 55 20-91 410...419 – 2. osztályú, termes kocsi
  • 61 55 84-91 400...409 – 2. osztályú termes és többcélú teres kocsi, kerékpárszállítási lehetőséggel

A bemutató fő alanya, a 418-as pályaszámú tisztán ülőhelyes IC+ személykocsi

Kicsit szerényebben húzódott meg a háttérben a 403-as számú többcélú teres kocsi, amely már bizonyított a nyári forgalomban

Az ünnepség „farvizén” az is kiderült, hogy már napirenden van a következő széria, összesen hetven darab személykocsi gyártása. A tervasztalon már létező, belföldi forgalomra szánt többcélú teres, 2. osztályú kocsik (amelyek csak a kerekesszékes férőhelyek számában térnek el a most elkészült kocsiktól), amelyekből 35 darab készülne. Ugyancsak 35 darab „prémium” kocsi készülne majd Szolnokon, ezek 1. osztályú utastérrel, business-szakasszal és büfével rendelkeznek majd az elképzelések szerint. Hosszabb távon pedig a szakemberek elméleti lehetőséget látnak szinte bármilyen kocsi, termes vagy fülkés jármű, esetleg akár háló- és fekvőhelyes kocsik gyártására is, mivel a most megalkotott személykocsi-alap ezt is lehetővé teszi.
Úgy tudjuk, hogy a belföldi és a nemzetközi forgalmú kocsik közötti elválasztást csak a „címkézés” jelenti: a szakemberek szerint a RIC szabványnak mindegyik kocsi megfelel majd és a gépészeti berendezések, így a forgóvázak is azonosak lesznek majd.

Még július elején lehetőségünk volt részt venni a 415, 416 és 417-es számú ülőhelyes kocsik futópróbáján, az ott készült képek segítségével mutatjuk be az ülőhelyes szériakocsikat.

A július 4-i futópróbát Szolnok és Békéscsaba között végezték a budapesti vizes VB-t hirdető mozdonnyal

Békéscsaba állomáson már a visszaútra előkészítve várakozott a szerelvény. Érdekes újítás a homlokátjáró mellé jobb oldalra felírt pályaszám, ami az üzemeltetést könnyítheti meg.

A termékkategóriára utaló fényezés a kezdetektől azonos

A kocsik alatt Siemens SF400 típusú forgóvázak szolgálnak, a sorozatpéldányok alatti darabok végszerelését a Stadler szolnoki üzeme végezte bérmunkaként

A kocsik a legújabb szabványoknak is megfelelnek: ütközéskor egymásra torlódást megelőzni hivatott bordázatok, energiaelnyelő sarokütközők, extra burkolattal tűzállóvá tett levegős csatlakozók láthatók a tolatásvezetők szemszögéből.

A lehajló lépcsőlap szabványos (55 vagy 76 centiméteres) peron esetén csak a peron és a kocsi közé lépéstől védene, de itthon még sok helyen funkcionálisan is szükséges elem

A kocsik gyári táblája műanyagból készült – a tervek szerint a következő 70 kocsi már fém táblát kap

Az előtérben módosultak a burkolatok és a kapaszkodók, a mosdók oldalfalába csúszik bele az ajtó, a fal üvegfelülete a foglaltságot mutató világítást kapott. Az utastájékoztató kijelző szépen lett integrálva, a kör alakú kapaszkodóra viszont nem találtunk adekvát használati igényt.

Termes kocsit már láttunk sokat, a szőnyegpadló viszont nem szokásos kellék másodosztályon

Az újabb székek valamivel kényelmesebbek, geometriája az ülésvázon belüli elcsúsztatással változtatható. Az asztalok pohártartót kaptak, a felhajtható rész pedig az üléshez bejutást segítő ék alakú. A 230 voltos hagyományos és az 5 voltos USB-csatlakozók az ülőlap alatt keresendőek. Az ablakra fénytörő háló húzható.

A hideget és meleget is kapott csomagpolc sem változott a korábbi kocsikhoz képest

Az utastájékoztató kijelzők szép számmal kerültek a mennyezetre, a teremajtó gombbal és fotocellával is nyílik.

Adorján Péter, Halász Péter