A cseh fővárosban folytatja a közelmúltban megkezdett akadálymentesítési programot a város közlekedési cége, a Dopravní podnik hlavního města Prahy, a.s. (DPP). A DPP ráadásul nem csak az új metróállomásokat, hanem a meglévő állomásokat is igyekszik akadálymentessé tenni.
A legfrissebb ajánlati felhívás az A vonal Malostranská állomására vonatkozóan jelent meg. A felhívás szerint tervezőt keresnek, aki elkészíti az állomás akadálymentesítésének engedélyes terveit. A dolgot nehezíti, hogy az egyik legmélyebben fekvő metróállomásról van szó: 32 méterrel a felszín alatt van a peronszint. Ráadásul az állomás amúgy is különleges helyen van: műemléki környezetben, a prágai várhegy tövében található.
A DPP számításai szerint 2023-ban kezdődhet az akadálymentesítés, azaz a liftek telepítése, amelyre 308 millió koronát szánnak. Az elképzelések szerint a peronszintről egy lifttel lehetne feljutni a felszín felé nagyjából félúton lévő átszállószintre, majd egy másikkal a felszínre, amely a metróállomás épületének északi oldalán érne fel az utcaszintre.
A Malostranská állomás peronszinti elosztócsarnoka. Hátunk mögött érkezik le a mozgólépcső, várhatóan szemből indul majd az átszállásos, de akadálymentes lift a felszín felé
(fotó: Wikipedia)
(fotó: Wikipedia)
A DPP komolyan gondolja az akadálymentesítést: jelenleg a Karlovó náměstí állomás akadálymentesítése zajlik, itt 2+2 lift kerül beépítésre, a munkákat a Hochtief és az Energie konzorciuma végzik. A lift itt a Václavské pasáže elérését is segíti majd Prága második kerületének külön kérésére.
Idén kezdődik majd Opatov állomás akadálymentesítése is, amely felújítással együtt valósul meg 2022-ig. A későbbiekben a Radlická, a Jinonice és a Křižíkova állomások akadálymentesítése is, ezek szintén 2022-re készülhetnek el. Egy évvel korábban használhatják majd az utasok a Želivského, Pražského povstání, Náměstí Republiky, Flora és a Hradčanská állomásokon is felvonókat, amely a kerekesszékesek mellett a babakocsival és a nagyobb csomagokkal utazók számára is könnyebben hozzáférhetővé teszik az állomásokat.
A szóban forgó állomások jelentős része mélyvezetésű szakaszon létesült, így az állomásokba a liftek beépítése különösen nehézkes, ám láthatóan megbirkózik ezzel a feladattal a DPP.
A szóban forgó állomások jelentős része mélyvezetésű szakaszon létesült, így az állomásokba a liftek beépítése különösen nehézkes, ám láthatóan megbirkózik ezzel a feladattal a DPP.
Halász Péter