2019. 07. 08.

Igénykielégítés helyett kínálatbővítés

A legészakibb német metropoliszban a folyamatosan növekvő utasszámok beavatkozást igényelnek, ezért a Hamburger Hochbahnnál megkezdődtek a járműbeszerzések.





2018-ban 465 millió utast szállított el a városi tulajdonú Hamburger Hochbahn AG (HHA), ami közel 40 millióval a 2012-es adat fölött van. A növekedés üteme ugyan lassulni látszik, de már kész tervek vannak a színvonalasabb szolgáltatásra. Minden mutatószám növekszik és ennek a cégvezetés felettébb örül.

A héten már megrendeltek 113 millió euró értékben 32 DT5-ös vonatot az Alstom és Bombardier alkotta konzorciumtól 2021-es szállítással, de a tervszerű flottacsere mellett még idén további 25 normál és hosszított csuklósbuszt is beszereznek közel 82 millió euróért. Ezekkel a beszerzésekkel biztosítható lesz a mostani vonalakon a követési idő csökkentése és új expressz és feltáró vonalak bevezetése. Eddig évente átlagosan 1 százalékkal emelkedett az utasszám, a kínálatbővítéstől viszont 5 százalékos növekedést várnak. Munkavállalóból is több kell majd, ezért év végére 4 százalékkal nagyobb, 5500 fős állományt szeretnének foglalkoztatni. A 2015-ös 60 helyett tavaly csak 51 millió euró érkezett a várostól, ennek ellenére a a fedezettségi mutató 3 százalékkal emelkedett.

2021-től 5 perces követést kínálnak majd az utasoknak a teljes metróhálózaton 6 és 21 óra között
(fotó: Alstom)

Természetesen az üzemeltetés terén is növekednek a befektetések, a tavalyi 33,6 helyett idén 39,3 millió euró lett előirányozva az infrastruktúrára. Külön soron szerepel az akadálymentesítésre elkülönített 32,9 millió az összesen 417 milliós beruházási kereten belül. Ha minden növekszik, akkor valaminek csökkennie is kell és ez a CO2-kibocsátás: a 2015-ös bázisév 114.500 tonnás "eredményét" 2030-ra 96,6 százalékkal kívánják csökkenteni. A járművek meghajtásához szükséges elektromos energiát év eleje óta szén- és atomenergiamentes, 6 évnél fiatalabb szélerőművekből szerzik be, ezzel is a klímasemlegesség felé tettek egy hatalmas lépést.
Hazai pályán erősítenek
Az idén ősszel lejáró közszolgáltatási szerződés megújításának előkészítéseként kilépett a HHA a vasúti piacról, mivel az EU-s versenyjogi szabályok értelmében csak akkor ítélhető oda közvetlenül egy szolgáltatási szerződés, ha a szolgáltató nem rendelkezik részesedéssel másik szolgáltató cégben sem közvetlenül, sem áttételesen. Megoldásként kínálkozott, hogy az International Public Partnerships nevű befektetési alapkezelő részére július 1-jével átadásra került a BeNEX többségi tulajdonrésze. A BeNEX az agilis (Bajorország), Cantus (Hessen), Metronom, Nordbahn (Alsó-Szászország) és ODEG (Berlin-Brandenburg) márkaneveken szolgáltat a továbbiakban is.
Többek között Bajorországban (agilis) és Berlin-Brandenburgban (ODEG) is volt érdekeltsége a BeNEX-en keresztül a HHA-nak

Adorján Péter