2019. 07. 22.

Zsúfoltsági adatok a Google Térképen

Alig egy hónapja indult le hivatalosan a Google Térkép új funkciója, már Budapesten is elérhető a zsúfoltság értékelhetősége.







Június végén aktiválták a Google Térkép fejlesztői az egyik leghasznosabb funkciót: a felhasználók visszajelzései alapján a vonatok zsúfoltságát is mutatja majd a program. Bár a rendszeres utasok számára sok előnnyel nem jár, az alkalmi utas számára hasznos lehet a funkció, mert elkerülhetik a legkihasználtabb vonatokat.

A funkció alapvetően akkor válik tevékenyen használhatóvá az utas számára, amikor egy megtervezett és navigálás funkcióval használt útvonalon utazik. Ekkor a volánbuszok és a MÁV-csoport estében a valós adatok hiányában a menetrendi, a BKK esetében a valós indulási időpont után 2-3 perccel érkezik egy értesítés. Az értesítést megnyitva választhatunk egy opciót, mennyire érezzük zsúfoltnak a járatot. Az adatokat az indulási táblázatban is megtaláljuk, amennyiben már egy bizonyos számú utas használta a funkciót és statisztikailag koherensek a válaszok.

A rendszer a GTFS-adatokban megadott viszonylatszámok alapján azonosítja a járatokat

A klasszikus folthatás-vizsgálat elvei szerint négy válaszlehetőséget biztosítanak a fejlesztők

A válaszunk kiválasztása után köszönő üzenetet kapunk

Egy állomás ikonjára kattintva az ott elérhető járatok listájában is már kezdenek megjelenni az értékelések.
A jelenleg érvényes vágányzári menetrendben az S50-es vonatok egy része Kelenföldre közlekedik, de az Elvirába viszonylatszám nélkül kerültek felvételre, így a GTFS-be is hibás adat került, amit a Google nem tud és kíván javítani

A közösségi közlekedési navigáción alapuló funkció továbbra is csak aktív internetkapcsolat mellett működik és okoskarkötőre/okosórára is továbbítódik az értesítés. A funkciót megfigyelésünk szerint egyelőre csak mobiltelefonon érhetjük el, a webes térképen nem mutatja a kihasználtságot firtató kérdésre adott válaszokat. Az új funkciót magyar és német nyelven is kipróbáltuk, mindkét esetben jónak találtuk a szövegezést.

Saját úton-módon is fejlődne a MÁV-csoport
Múlthét pénteken a MÁV-csoport kommunikációs igazgatója volt az MTVA Jó reggelt, Magyarország! című műsorának vendége. Itt hangzott el, hogy idén 375 új jegyértékesítő automatát állítanak üzembe az országban, ezek egy része csak készpénzmentes fizetést támogat majd, mert kevésbé érdemes megrongálni őket. A tervek szerint olyan állomásokon és megállóhelyeken kerülnek majd telepítésre, ahol a magas költségek és az alacsony bevétel miatt megszűnt vagy eddig nem volt élőerős pénztár. Emellett az otthon nyomtatott (Elvira jegyvásárlás) és digitális (JÉ, MÁV applikáció) jegyek darabszámának növelése is cél, hiszen a heti 90 ezer ezeken a csatornákon eladott jegy csak 3-5 százalékot képvisel az értékesítésben. A jelenleg még csak a MÁV-HÉV H5-ös vonalán tesztüzemben elérhető kiegészítőjegyek mellett a BKK vonaljeggyel kombinált menetjegyet és bérletet is értékesíteni kívánnak majd az összes hévvonalon még idén, bár a mostani lépcsőfokot is két évnyi fejlesztési agónia előzte meg.
Az utasinformációs fejlesztések tekintetében egy szakmai szemmel kissé ködös vállalást tett Loppert úr: a BKK FUTÁR-jához hasonló rendszer bevezetését vetítette elő. A MÁV-csoportnak jelenleg két rendszere is van erre a feladatra, amiket csak egymással kéne integrálni. A MÁV-START által eleve publikus rendszernek fejlesztett Vonatinfó a már úton lévő vonatokat mutatja, ebbe a rendszerbe a GYSEV is ad át adatokat. A valaha önálló MÁV-TRAKCIÓ máig létező darabkája az EMIG, ami a Google Térkép felhasználási feltételei miatt kapott publikus elérhetőséget, de alapvetően az üzemirányítás számára készült rendszer, ami az összes aktív járművet mutatja, amiben van Mozdonyfedélzeti Berendezés. Ennek a két rendszernek a szinergiáját kéne megteremteni, hogy a "percre pontos" tájékoztatás megvalósulhasson.

Adorján Péter