Új motorvonatok a Rajna balparti vasútra. Landquartban az RhB első új motorvonata. Továbbra is esnek-kelnek a német cápák.
Három Mireoval erősít a TransRegio
Köln | Németország – Hat új motorvonat vásárlásáról döntött a megrendelőszervezet: a Rajna balparti vasúton a regionális közlekedést biztosító TransRegio társaság számára rendeltek új motorvonatokat. A cég az Alpha Trainstől lízingelt Desiro ML motorvonatai mellé hat új Mireo motorvonatot kap majd, amelyeket Mainz és Bingen között közlekedtetnek majd. Az új motorvonatok 2020 decemberében állnak majd szolgálatba és ennek köszönhetően az innen felszabaduló Desiro ML szerelvényekkel lehet bővíteni a zsúfolt Köln–Remagen szakaszon a regionális járatokat, amelyek így akár három motorvonatból csatolt szerelvények is lehetnek. A vonatokat a Siemens krefeldi üzemében építik, így a járművek nem csak szolgálják majd Észak-Rajna-Vesztfália tartomány közlekedését, hanem ott is készülnek.
Megérkezett az első Capricorn az RhB-hoz
Landquart | Svájc – A Rhätische Bahn szinte pontosan három évvel ezelőtt jelentette be, hogy 36 új négyrészes motorvonatot szerez be a Stadlertől. Az első példányok gyártása tavaly kezdődött meg, a kész motorvonatot pedig még áprilisban mutatta be a gyártó. A héten pedig megérkezett a 3111-es pályaszámú szerelvény a Rhätische Bahnhoz Landquartba. A motorvonat az altenrheini gyárból a nagyvasúton, speciális kocsikon érkezett Graubündenbe, ahol az RhB központi állomásán, Landquartban rakodták le a méteres nyomtávú vágányokra. A következő hetekben, hónapokban az alapos, mindenre kiterjedő statikus és dinamikus tesztek következnek, hogy aztán ősszel az első példányok már menetrend szerinti forgalomba is állhassanak az egykori Engadin Star vonalon, azaz Landquart és St.Moritz között.
Legalábbis ez a terv, aztán hogy hogy halad majd a Capricorn fantázianevű vonatok beüzemelése, az hamarosan kiderül. Az RhB-nak ugyanis az elmúlt időben nincs nagy szerencséje a Stadler által gyártott járművekkel, a héten például a már két éves és még mindig nem elég megbízható új vezérlőkocsik álltak ismét néhány napot. Ennek oka az volt, hogy az utasok zajterhelése miatt a vákuumpumpát a tetőtérből a padló alá építették át, amely felfüggesztés azonban hibás és gyenge volt, ezért az egyik St.Moritz-Chur vonatről ez az alkatrész menet közben leszakadt. A Stadler idő közben javította a hibát, de ez csak egy újabb epizód ezen vezérlőkocsik kálváriájában.
Az első Capricorn, avagy belső körökben RTZ-nek nevezett motorvonat Landquartban június 27-én, röviddel érkezése után. Mellette pedig az egyik, immár 40 éves is elmúlt Stammnetzpendel, amit többek között ki fog váltani az új szerelvény
(fotó: Berky Dénes)
Legalábbis ez a terv, aztán hogy hogy halad majd a Capricorn fantázianevű vonatok beüzemelése, az hamarosan kiderül. Az RhB-nak ugyanis az elmúlt időben nincs nagy szerencséje a Stadler által gyártott járművekkel, a héten például a már két éves és még mindig nem elég megbízható új vezérlőkocsik álltak ismét néhány napot. Ennek oka az volt, hogy az utasok zajterhelése miatt a vákuumpumpát a tetőtérből a padló alá építették át, amely felfüggesztés azonban hibás és gyenge volt, ezért az egyik St.Moritz-Chur vonatről ez az alkatrész menet közben leszakadt. A Stadler idő közben javította a hibát, de ez csak egy újabb epizód ezen vezérlőkocsik kálváriájában.
Fogynak az NF6D-k, jönnek a Variobahnok
Bochum | Németország – Folyamatosan történik a '90-es évek elején beszerzett és erősen problémás 42 DUEWAG NF6D-k közül még meglévők elszállítása Łódźba, ahol a váztöréseket a helyi főműhely kijavítja és forgalomba állnak. A helyükre pedig érkezik 50 Stadler Variobahn, melyek közül eddig 31 már be is állt a forgalomba, az utolsó nyolcra pedig tegnap írták alá a szerződést. A még meglévő NF6D-k mellett a magaspadlós M6S és M6C típusok kivonása is megvalósítható lesz a Variobahnokkal.
Hangosak a cápák
Dortmund/Frankfurt am Main | Németország – A lengyel PESA és a Deutsche Bahn között még a 2012-es InnoTrans keretében született egy keretszerződés 470 jármű vásárlásáról, viszont az engedélyeztetés folyamatos csúszása miatt eddig csak 47-et hívtak le. A járművek pedig azóta sem hozzák az elvárható szintet a 2018-ban átvett darabok, amik Hessenbe (Frankfurt/Main–Dieburg) és Észak-Rajna-Vesztfáliába (Dortmund–Lüdenscheid/Brilon) kerültek. A legtöbb panasz meglepő módon a vasútvonalak környékén élőktől érkezett eddig, mert a ČD hatására köznapian csak cápának hívott motorkocsik nagyobb zajhatással közlekednek, mint elődeik, pedig korábban is MTU-motoros Alstom LINT-ek jártak a vonalakon. A sorozatra eddig a legnagyobb csapást egy áprilisi eset okozta, amikor 130 politikus és cégvezető volt kénytelen megszakítani a német-lengyel vasúti kapcsolatot fellendíteni hivatott sajtóutat még Berlinben, mert a Niederbarnimer Eisenbahn egyik egysége az elektronika hibája miatt kényszerült kiállni a forgalomból.
A markáns megjelenés mellé sajnos markáns hang és lesújtó rendelkezésre állás is társul
(fotó: Adorján Péter)
(fotó: Adorján Péter)
Összeállította: Adorján Péter, Berky Dénes, Halász Péter