Gondnoki rendszer a MÁV állomásain. Jelentős (?) felújítás Kőbánya alsón. Zusi 3 a Steamen is. Klímásítják a járműveket Bécsben. Tovább tart a vágányzár Graubündenben. Vakáció Csehszlovákiában. Hírösszefoglalónk.
55 akkumulátoros Flirt Schleswig-Holsteinba
Berlin | Németország – Befutott az első nagy megrendelés a svájci Stadlerhez a tavaly bemutatott, akkumulátoros üzemű Flirt motorvonatra. A megrendelő az észak-német NAH.SH, amely így az első, ilyen jellegű motorvonatokat nagy számban üzemeltető szolgáltató lehet.
Tavaly szeptemberben, az InnoTrans árnyékában mutatta be a Stadler a nagyközönségnek a Flirt platformra épített, felsővezetékről és akkumulátorról is üzemelő motorvonatát. Most pedig a Schleswig-Holstein vasútján szolgáltató NAH.SH, 55 új szerelvényre kiírt tenderén a svájci gyártó nyert, így ha a 10 napos kifogásolási határidőn belül senki nem támadja meg a döntést, akkor a világon először itt üzemelhet nagyvasúton komolyabb számú akkumulátoros flotta. A Flirt Akku a gyártó szerint 20 perc alatt fel tudja tölteni a padló alatt elhelyezett akkumulátorait felsővezetékről, amellyel akár 80 kilométert is elmegy önjáró üzemmódban. A megrendelő a motorvonatok mellé 30 évnyi karbantartást is rendelt, amivel a Stadler hosszú távon gyűjthet tapasztalatot az akkus vonatok további fejlesztéséhez.
A villamosítatlan vasútvonalak megújítása és az emissziók csökkentése érdekében dízelmeghajtás helyett akkumulátoros elektromos vonatokat nem csak a Stadler mutatott be az elmúlt időben. Az egyik első ilyen irányú nagyvasúti fejlesztést az ÖBB és a Siemens szintén a 2018-as Innotranszon mutatta be a CityJet eco képében. Ez utóbbi épp a hosszadalmas teszfutásait tölti az ÖBB villamosítatlan vonalain, hogy aztán ezeken is teljesítve szolgálatot emelje a színvonalat és csökkentse a kibocsátásokat. Ugyanez a terve a NAH.SH-nak a Flirt Akkuval is, amelynek bevetési területe szintén igencsak kiterjedt lehet, hiszen az észak-német tartományban a fővonalakon kívül nincs villamosítás.
A tavaly bemutatott prototípus esetében még a tetőn voltak az akkumulátorok, de a német magasabb belépési szintnek (76cm) köszönhetően ott majd már a padló alá is tudják helyezni
Tavaly szeptemberben, az InnoTrans árnyékában mutatta be a Stadler a nagyközönségnek a Flirt platformra épített, felsővezetékről és akkumulátorról is üzemelő motorvonatát. Most pedig a Schleswig-Holstein vasútján szolgáltató NAH.SH, 55 új szerelvényre kiírt tenderén a svájci gyártó nyert, így ha a 10 napos kifogásolási határidőn belül senki nem támadja meg a döntést, akkor a világon először itt üzemelhet nagyvasúton komolyabb számú akkumulátoros flotta. A Flirt Akku a gyártó szerint 20 perc alatt fel tudja tölteni a padló alatt elhelyezett akkumulátorait felsővezetékről, amellyel akár 80 kilométert is elmegy önjáró üzemmódban. A megrendelő a motorvonatok mellé 30 évnyi karbantartást is rendelt, amivel a Stadler hosszú távon gyűjthet tapasztalatot az akkus vonatok további fejlesztéséhez.
A villamosítatlan vasútvonalak megújítása és az emissziók csökkentése érdekében dízelmeghajtás helyett akkumulátoros elektromos vonatokat nem csak a Stadler mutatott be az elmúlt időben. Az egyik első ilyen irányú nagyvasúti fejlesztést az ÖBB és a Siemens szintén a 2018-as Innotranszon mutatta be a CityJet eco képében. Ez utóbbi épp a hosszadalmas teszfutásait tölti az ÖBB villamosítatlan vonalain, hogy aztán ezeken is teljesítve szolgálatot emelje a színvonalat és csökkentse a kibocsátásokat. Ugyanez a terve a NAH.SH-nak a Flirt Akkuval is, amelynek bevetési területe szintén igencsak kiterjedt lehet, hiszen az észak-német tartományban a fővonalakon kívül nincs villamosítás.
Gondnokok vigyáznak a vasútállomásokra
Budapest | Magyarország – Tavasz óta gondnoki rendszert működtet a fontosabb vasútállomásokon a MÁV, amelynek célja, hogy az utasok kulturált környezetben utazhassanak, illetve várhassák a vonatokat. A gondnoki szolgálat jelenleg 78 főből áll és a 696 állomásból és 698 megállóhelyből összesen 277 helyszínen dolgoznak. Az állomási gondnoki munka célja az utasforgalmi területek és létesítmények elvárt szintű tisztán tartásával és karbantartásával összefüggő kiegészítő tevékenységek folyamatos ellátása, a zöldterületek rendszeres ápolása, a burkolt és burkolatlan területek gyommentesítése. E munka célja, hogy az utazóközönség komfortérzete és a települések környezeti rendje érezhetően növekedjen. A vasúttársaság célja a rendszer bővítése a későbbiekben.
A cél feltétlenül nemes, az eredmények remélhetőleg nem maradnak el - van min dolgozni. A frissen meszelt Keletiben készült sajtófotókon látható élénk muskátlilocsolás kívánatos lenne Zuglóban, Rákoson, Kőbánya Alsón vagy Kőbánya Felsőn, és megannyi állomáson. A kínzó kérdés ptt motoszkált bennünk, hogy vajon mi lesz az évek (évtizedek?) óta a radar alatt repülő, állomásnak csúfolt reménytelen sittkupacokkal - hogy aztán frappáns választ kapjunk, lásd következő hírünket!
A cél feltétlenül nemes, az eredmények remélhetőleg nem maradnak el - van min dolgozni. A frissen meszelt Keletiben készült sajtófotókon látható élénk muskátlilocsolás kívánatos lenne Zuglóban, Rákoson, Kőbánya Alsón vagy Kőbánya Felsőn, és megannyi állomáson. A kínzó kérdés ptt motoszkált bennünk, hogy vajon mi lesz az évek (évtizedek?) óta a radar alatt repülő, állomásnak csúfolt reménytelen sittkupacokkal - hogy aztán frappáns választ kapjunk, lásd következő hírünket!
Jelentős (?) felújítás kezdődött Kőbánya alsón, felkészül Zugló és Kőbánya-Kispest
Budapest | Magyarország – A másik eheti győzelmi jelentés a Könyves Kálmán körútról, hogy jelentős felújítás kezdődött Kőbánya alsó állomáson, sőt... Úgy tűnik, a kéthetes Keletis festegetés sikerén felbuzdulva elindult a magyar „Bahnhofsoffensive”, a hasonló nevű ÖBB-s programnál persze kisebb léptékben. Kőbánya alsó vasútállomás karbantartásának első ütemében a felvételi épület homlokzatburkolatát bontják, továbbá statikai vizsgálatokat végeznek az acél peronoszlopoknál. A második ütemben – várhatóan júliusban és augusztusban – a perontető korrózióvédelmére kerül sor, illetve a peronburkolat és a lépcső karbantartását is elvégzik. A homlokzatburkolat bontási munkálatai után a felvételi épület karbantartása is megvalósulhat várhatóan idén (függően a statikai felmérés eredményétől), és az állomási pályaszakasz karbantartását is elvégzik őszig.
Még idén nagyobb karbantartás indul Zugló megállóhelyen is - amiről annyi derült ki, hogy a tavaly megkezdett festés folytatása. Kőbánya-Kispest (KöKi) állomással kapcsolatban pedig pályázatot hirdetett a MÁV az állomásépület és a gyalogos felüljáró teljes körű és komplex rekonstrukciójának tervezésére. A beruházás megvalósulásáig azonban a vasúttársaság olyan karbantartási munkákat végez, amelyek révén az utasforgalmi területek színvonala jelentősen javul: megújul a térvilágítás, a váró és a mosdó, új padokat helyeznek ki és kamerákat is felszerelnek.
Mindez nagyon jól mutat egy sajtóközleményben vagy a Pravda hasábjain, a szomorú valóság azonban az, hogy a három nevezett „priuszosnak” nem elég már a festék és az új lámpabúra, de még az új pad sem. A kérdéses állomások állapotát elnézve bármilyen, a „jelentős” kifejezést felemlegető felújítás egy atombomba ledobásával indulna ideális esetben - hogy egy klasszikussal éljünk, ezekből az épületekből ideális esetben „csak a cím maradna”. Bízunk benne, hogy tényleges felújításra is sor kerül még ebben az évszázadban...
Még idén nagyobb karbantartás indul Zugló megállóhelyen is - amiről annyi derült ki, hogy a tavaly megkezdett festés folytatása. Kőbánya-Kispest (KöKi) állomással kapcsolatban pedig pályázatot hirdetett a MÁV az állomásépület és a gyalogos felüljáró teljes körű és komplex rekonstrukciójának tervezésére. A beruházás megvalósulásáig azonban a vasúttársaság olyan karbantartási munkákat végez, amelyek révén az utasforgalmi területek színvonala jelentősen javul: megújul a térvilágítás, a váró és a mosdó, új padokat helyeznek ki és kamerákat is felszerelnek.
Mindez nagyon jól mutat egy sajtóközleményben vagy a Pravda hasábjain, a szomorú valóság azonban az, hogy a három nevezett „priuszosnak” nem elég már a festék és az új lámpabúra, de még az új pad sem. A kérdéses állomások állapotát elnézve bármilyen, a „jelentős” kifejezést felemlegető felújítás egy atombomba ledobásával indulna ideális esetben - hogy egy klasszikussal éljünk, ezekből az épületekből ideális esetben „csak a cím maradna”. Bízunk benne, hogy tényleges felújításra is sor kerül még ebben az évszázadban...
Tovább tart a vágányzár
Scuol-Tarasp | Svájc – A svájci RhB vonalán március 10-étől tartó több hónapos vágányzárról még a kezdetekor írtunk, most azonban úgy tűnik, hogy a vége mégis csak egy hónappal később lehet. A Susch és Scuol-Tarasp közötti kizárás oka a teljeskörű karbantartás, első sorban két alagút felújítása volt. A több, mint 100 éves alagutak felújítása során a szakemberek azonban nem várt problémákba ütköztek, a hegy ugyanis többet mozog, mint várták. Több helyen a régi alagút falának bontásakor forrásvíz tört be az építkezésre, amelyet nem elég egyszerűen visszafalazni, azt komoly körültekintéssel el kell vezetni. Ezen munkálatok miatt az eredeti, szeptember eleji határidőt már most nem tudják tartani, így a buszos pótlást október 6-áig, azaz egy hónappal meghosszabbítják.
Susch állomáson vár az érkező vonatra a PostAuto által kiállított pótlóbusz
(fotó: Berky Dénes)
Zusi 3: Steamen is
Braunschweig | Németország – A német fejlesztésű mozdonyszimulátor, a Zusi 3 június 15. óta elérhető a Steamen is. A közvetlenül a kiadótól megvásárolható verziótól némileg különböző keretprogramért és az elérhető kiegészítőkért 59,90 €-t kell fizetni, ezért cserében az eddig meglévő vonalakon kívül megkapjuk a Köln–Leverkusen–Düsseldorf vonalat is, amely amúgy a Dovetail Games-féle Train Simulator 2019 alá készült friss pálya konverziója. Az ígéretek szerint a Zusi 3 korábbi felhasználói, akik közvetlenül a fejlesztőtől vették meg a programot, szintén megkapják az új vonalat térítésmentes kiegészítőként. A Zusi 3 a Steamen az Aerosoft gondozásában érhető el.
Hűsöljön az U6-on is!
Bécs | Ausztria – A tavalyi sikeres teszt után idén sikerült 4 millió eurót keríteni a városházán és ebből a pénzből az összes T-kocsiba szerelnek klímát. Amiben még nincs, azt az eltolható ablakokra szerelt kopoltyúkról és az ablakokra ragasztott hővédő fóliáról ismerhetik föl az utasok. A fólia és a légáramlás 4 °C-kal csökkenti a belsőtér hőmérsékletét, de a vonatok összeállításánál a vegyes csatolásra törekszenek. Eddig a T és T1 típusú szerelvények háromnegyedére kerültek föl az automata hűtő-fűtő berendezések, amik egész évben üzemelnek. Jövő nyárra már nem marad hűtetlen vonat az U6-os vonalon, ami a magasvezetésű pálya miatt különösen kellemetlen lehet. A buszok frontján csak klímás darabok közlekednek, a nehézmetró-üzemnél a v/V-vonatok, a villamosüzemnél pedig az ULF-ek egy része és az új FLEXITY-k hűtöttek. A Wiener Linien egy ismertetőt is összeállított, ami alapján felismerhetőek a hűtött és nem hűtött járművek.
Elektromos PostAutók jönnek Graubündenbe
Chur | Svájc – A helyi energiaszolgáltató Repower és a svájci helyközi buszközlekedésért felelős PostAuto graubündeni osztálya az elektromos buszok bevezetéséről egyezett meg. Svájc legnagyobb kantonjában egyelőre nem terjedtek el az akkumulátoros autóbuszok, aminek meg is van az oka, hiszen a nagyrészt hegyi terep leküzdésében ezek nem annyira jeleskednek. A mostani terv szerint is inkább a Chur és Bad Ragaz közötti, aránylag síkabb vonalak jöhetnek szóba bevetési területként, ahova a PostAuto nagyjából 10-20 elektromos meghajtású kocsit szerezne be. Arról azonban még nincs pontos információ, hogy kizárólag a garázsban töltött, tisztán akkumulátoros verzióról lenne szó, vagy esetleg a végállomásokon is áramot vételezni képes úgynevezett top-down rendszer lesz a nyerő. Az energiát viszont mindenképpen 100% megújuló forrásokból szeretnék ehhez vásárolni, amiben a Repower energiaszolgáltató jó partner lehet, hiszen innen akár tisztán vízenergiából származó áramot is vásárolhatunk.
Az első elektromos buszoknak 2021-ben kéne forgalomba állniuk, eddig van tehát ideje az érintetteknek kidolgozni a részleteket. Hogy aztán az új technológia hogy válik be a némileg hosszabb, helyközi jellegű vonalakon, azt majd az idő megmondja.
Chur vasútállamosa felett, a buszvégállomáson várja a sok sárga busz az indulási idejét. Hamarosan itt akár tisztán elektromos kocsikkal is találkozhatunk
(fotó: Berky Dénes)
Az első elektromos buszoknak 2021-ben kéne forgalomba állniuk, eddig van tehát ideje az érintetteknek kidolgozni a részleteket. Hogy aztán az új technológia hogy válik be a némileg hosszabb, helyközi jellegű vonalakon, azt majd az idő megmondja.
Vakációzzon Csehországban!
Prága | Csehország – Június 15-e óta elővételben elérhető a ČD-nél a Jízdenka na léto nevű országos bérlet, viszont fontos változások is életbe léptek. Tavalyi cikkünktől eltérően idén az általános 75 százalékos diákkedvezmény már nem csak iskolaidőszakban vehető igénybe, ezért megszűnt a 15 év alattiak számára a speciális tarifa. Radek Joklík, a ČD szóvivője szerint felesleges lenne fenntartani az ajánlatot, hiszen a jogszabályi kedvezménnyel sokkal olcsóbban lehet jegyet venni. Új elemként viszont bekerült, hogy az ITIC (nemzetközi pedagóguskártya) mellé is csak az InKarta által biztosított kedvezményes tarifát kell megfizetni. Az árak nem változtak, továbbra is akár napi 85 koronáért utazgathatunk a ČD által üzemeltetett vonatokkal.
Vakációzzon Szlovákiában!
Pozsony | Szlovákia – A ZSSK sem kíván lemaradni a nyári hálózati jegyek terén ezért rögtön négy verzióban kínálják a SLOVAK elnevezésű, névre szóló hálózati bérletet. A mindenki által megvásárolható SLOVAK Týždeň hetijegy június 1. és augusztus 31. között 29 €-ért, a SLOVAK Klasik, SLOVAK Junior és SLOVAK Senior havijegyek pedig a megfelelő ZSSK-s Railplus kártya mellé válthatóak a Klasik esetében 49 €, a Junior és Senior esetében 29 € áron legfeljebb 31 napos időtartamra július 1. és augusztus 31. között. A korlátlan utazás lehetősége másodosztályon biztosított, A SuperCity Pendolino esetén 1 €, az IC vonatokon a normál felár, az éjszakai vonatokon a háló- vagy fekvőhely és minden vonaton az osztálykülönbözet teljes mértékben fizetendő.
Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Magyarics Zoltán