Újabb Velarokat vesz az orosz vasút. Izraelbe szállít emeletes kocsikat a Bombardier. Unikális villamos – némi gonddal. Próbafutáson a duplacsuklós Solaris-trolis. Hazatérő holland motorvonat. Villamosos esküvő Prágában. Hírösszefoglalónk.
További 13 Siemens Velaro RUS az RZSD-nek
Szentpétervár | Oroszország – Az orosz állami vasúttársaság, az RZSD az eddigi 16 mellé további 13 darab Szapszant (oroszul vándorsólyom), azaz a Siemens által a Velaro alapokon gyártott nagysebességű motorvonatot szerez be a Moszkva – Szentpétervár vonal kapacitásának bővítésére. A szerződés összértéke 1,1 milliárd euró, amiben a szerelvények 30 évnyi karbantartása is benne van. Az orosz vasút a 650 kilométeres, 250 km/órás sebességre kiépített vonalra először 2006-ban, majd 2011-ben rendelt hat, széles nyomtávú, 3kV egyenáramról üzemelő tízrészes motorvonatot a Siemens-től. A mostani rendelés is az eddigivel megegyező specifikációjú szerelvényeket tartalmaz, amivel az egyre növekvő utasigényeket tervezik a menetrend sűrítésével kielégíteni. A motorvonatok végszerelése a németországi Krefeld-Uerdingenben található Siemens gyárban történik, ahonnan közúton szállítják a Sassnitz-Mukran vasúti kikötőbe, majd hajóval az oroszországi Uszt-Lugába. A motorvonatok karbantartása a Siemens szentpétervári üzemében történik majd, ahogy az eddigi járműveké is.
A széles nyomtávú, extrém időjárási körülményekre is felkészített Velaro RUS a Siemens fotóján
Újabb 74 emeletes kocsi Izraelbe
Lod | Izrael – A még 2010-ben kötött keretszerződés 7. opciójaként újabb 74 TWINDEXX Vario emeletes kocsit rendelt az Israel Railways a Bombardier-től. 2021 végéig 11 vezérlőkocsi, 11 akadálymentes és 52 további betétkocsi leszállításáról állapodtak meg a felek most, így a flotta 586 darabosra nő majd. Az általában 8 kocsiból álló szerelvényeket mind TRAXX AC3-mal, mind a korábbi ingaforgalomra alkalmas dízel gépekkel üzemszerűen lehet kapcsolni. A kocsik a hagyományoknak megfelelően Görlitzben készülnek.
Ránézésre akár a DB is lehetne, de az Israel Railways is jelentős felvásárlója a görlitzi termékeknek
(fotó: Bombardier)
(fotó: Bombardier)
Megvannak a brit HS2 pályázói
London | Egyesült Királyság – Az első brit, kizárólag a belföldi forgalomra épített nagysebességű vasútvonal, a Londonból Birminghamen át Manchesterbe és Leeds-be vezető High Speed 2, azaz HS2 számára a brit közlekedési minisztérium által kiírt tenderre befutottak a pályázatok, összesen négy. A 2019 júniusi határidőig a 2,54 milliárd fontos, 54 szerelvényt magába foglaló tenderre a Bombardier és a Hitachi alkotta egyesülés, a Siemens, az Alstom és a Talgo és a CAF által formált spanyol társulás adott be pályázatokat. A speciális brit piacra eddig az Alstom és a Siemens szállított nagysebességű vonatokat az Eurostar eddigi két járműbeszerzése alkalmával.
Az Alstom által készített látványterv az Avelia platform brit igények szerint kialakított verziójáról
Most azonban nagyobb a tét, komolyabbak az elvárások, hiszen a HS2 vonalon a vonatok a tervek szerint 225 mérföld/órás, azaz 362 km/órás sebességgel fognak közlekedni, amivel Európa leggyorsabb vonatai lehetnek. Jelen esetben ráadásul a klasszikus brit űrszelvénybe kell beletervezni a nagysebességű vonatokat, ezért minden induló új fejlesztésű járművekkel pályázik. A Bombardier-Hitachi konzorcium a Great British fedőnevű projekttel indul, amelyhez talán az olasz piacon a Frecciarossa 1000-esekkel szerzett tapasztalatokat fogják felhasználni. A Siemens a Velaro Novo platformra alapoz, amelyet tavaly mutattak be, de tényleges rendelés eddig még nem érkezett a típusra. Az Alstom a friss Avelia családból tervezi a brit piacra való jármű kifejlesztését, amelyből eddig csak az amerikai új generációs Acela vonatokat rendelte az Amtrak, ám ez nyilvánvalóan teljesen más piacra készül. A Talgo és a CAF által benyújtott pályázat is egy teljesen új járműtípust tartalmaz, amely azonban a Talgo által fejlesztett Avril platformra építkezne.
A Siemens által egyelőre el nem adott Velaro Novo platform első verziója talán épp a speciális igényű brit piacra lesz?
A tender eredményhirdetése 2020 elejére várható, míg a győztesnek az első szerelvényeket 2025-ig le kell szállítania, hiszen a HS2 vonal első szakaszán, London és Birmingham között 2026-ban indulna meg a forgalom.
Üzembe állt az első ex-Fyra ETR700 Olaszországban
Milánó | Olaszország – Az eredetileg a holland-belga Fyra üzemre még 2012-ben az AnsaldoBreda által V250 márkenévvel épült szerelvények látványos bukása után az olasz államvasút Trenitalia vásárolta meg a motorvonatokat. Az olasz keresztségben ETR700 fedőnevet viselő nyolcrészes, 25 kV 50 Hz váltóárammal és 3 kV egyenárammal is üzemelő vonatok a Frecciargento márkanév alatt kezdték meg a menetrend szerinti üzemet néhány nappal ezelőtt Milánó és Ancona között. Az 500 férőhelyes motorvonatokon az olasz távolsági közlekedésben megszokott három osztályt találjuk, Standard, Premium és Business. Utóbbi kettő esetében egy ital és némi rágcsálnivaló benne foglaltatik a jegyárban, akinek pedig ez nem jár, az is felkeresheti a Frecciabistro nevű étkezőszakaszt. Az összesen 17 szerelvényt az olaszok átalakították a hazai igényeknek megfelelően és a klasszikus Frecciargento fényezést is megkapták. A tervezett bevetési területük az Adria korridor, azaz Milánótól és Velencétől az olasz Adria-parton dél felé Riminin, Anconán, Pescarán és Barin át egészen Leccéig.
Gyári tesztfutásokon a Trollino 24
Gdynia | Lengyelország – Nem is oly régen napvilágot láttak a Solaris gyár honlapján, illetve Facebook oldalán látványtervek duplacsuklós 4. generációs autóbuszról, vagy trolibuszról. Nos ez a minap valóssággá is vált, hiszen az észak-lengyelországi Gdynia városában már tesztköreit – igaz még gyári teszt – futja eme 24 méter hosszú monstrum. Így a Solaris a harmadik a Hess és a VanHool után, akik 24 méteres trolibuszt gyárthat.
A jármű jelenleg salzburgi fényezéssel közlekedik, így igen nagy a valószínűsége, hogy az osztrák városban rövidesen akár utazhatunk is vele. Az eddig fellelt információk alapján a teszt példányban 52 széket helyeztek el, melyből 14 közvetlenül a padlószinten helyezkedik el. A jármű alatt elhelyezkedő 4 tengelyből 2 hajtott, míg az első kormányzott tengely mellett a hátsó tengelyre itt már szükség volt a kényszerkormányzásra. A gyár mérnökei a tesztek alatt vizsgálják és konfigurálják az elektromos hálózatot, a fékeket és természetesen a hajtást is.
A tervek szerint a trolibusz a nagynyilvánosságnak, hivatalosan 2019 októberében Brüsszelben – a Bus World rendezvény keretein belül – mutatják be. Emelett Mateusz Figaszewski a gyár szóvívője elmondta, hogy a jövőben tervezik ugyanezzel a 24 méteres kocsiszekrényben a hibrid hajtást is.
A jármű jelenleg salzburgi fényezéssel közlekedik, így igen nagy a valószínűsége, hogy az osztrák városban rövidesen akár utazhatunk is vele. Az eddig fellelt információk alapján a teszt példányban 52 széket helyeztek el, melyből 14 közvetlenül a padlószinten helyezkedik el. A jármű alatt elhelyezkedő 4 tengelyből 2 hajtott, míg az első kormányzott tengely mellett a hátsó tengelyre itt már szükség volt a kényszerkormányzásra. A gyár mérnökei a tesztek alatt vizsgálják és konfigurálják az elektromos hálózatot, a fékeket és természetesen a hajtást is.
A tervek szerint a trolibusz a nagynyilvánosságnak, hivatalosan 2019 októberében Brüsszelben – a Bus World rendezvény keretein belül – mutatják be. Emelett Mateusz Figaszewski a gyár szóvívője elmondta, hogy a jövőben tervezik ugyanezzel a 24 méteres kocsiszekrényben a hibrid hajtást is.
Utolsó kör: vontatva a telephelyre
Ostrava | Csehország – Az ostravai közlekedési vállalat, a DPO magáénak tudhat egy igazán unikális villamoszerelvényt: a 1301-es pályaszámú Pragoimex T3R.EV típusú, Tatra T3-asból felújított magaspadlós motorkocsi a 301-es pályaszámú, Pragoimex VV60LF típusú alacsonypadlós pótkocsit vontatja. Utóbbi típusból amúgy kettő áll a DPO rendelkezésére, ám egyelőre csak egy kocsi rója az utakat. A 301-es pótkocsit 2004-ben építették, a motorkocsi pedig szintén 2004 óta szolgál többé-kevésbé rendszeresen, ám a hírek szerint nem túl megbízhatóan. Az utóbbi időben a rövidke, csendes futású pótkocsit nem nagyon lehetett az utcán látni, ám a közelmúltban ismét fővizsgát kapott a szerelvény és újra szolgálatba állhatott.
A DPO ezért elsősorban a 6-os villamosvonalra osztja be kétrészes fordulóra a szerelvényt, így csak a csúcsidőszakban segíti az ostravai közlekedést a különleges vonat. Ám június 13-án, csütörtökön nem saját lábán, hanem a felújított 1008-as pályaszámú T3R.P típusú motorkocsival és társával együtt négyes szerelvényként érkezett meg a porubai kocsiszínhez, mivel a 1301-es harmadik ajtaja szemmel láthatóan meghibásodott, emiatt utasforgalomban nem teljesíthette az utolsó, kocsiszíni menetét a különleges páros.
A DPO ezért elsősorban a 6-os villamosvonalra osztja be kétrészes fordulóra a szerelvényt, így csak a csúcsidőszakban segíti az ostravai közlekedést a különleges vonat. Ám június 13-án, csütörtökön nem saját lábán, hanem a felújított 1008-as pályaszámú T3R.P típusú motorkocsival és társával együtt négyes szerelvényként érkezett meg a porubai kocsiszínhez, mivel a 1301-es harmadik ajtaja szemmel láthatóan meghibásodott, emiatt utasforgalomban nem teljesíthette az utolsó, kocsiszíni menetét a különleges páros.
A Vozovna Poruba megállóhoz érkezik a négyesfogat: az első két T3-as a segélyt nyújtotta a pórul járt 1301+301-es szerelvénynek
(fotók: Adorján Péter)
(fotók: Adorján Péter)
Villamosos esküvő Prágában
Prága | Csehország – Örök hűséget fogadott egymásnak a prágai tömegközlekedés talán legismertebb villamosvezető hölgye, Karolina Vobořilová és párja, Josef Hubkovi. A DPP által is támogatott különleges esemény stílszerűen a villamosmúzeumban kezdődött és villamosozással fejeződött be. Karolina egyik kedvenc típusa, az egyetlen eredeti állapotában megmaradt, 9048-as pályaszámú KT8D5-ös mellett az 5602-es számú T3-as is részt vett a különmenetben, ez utóbbi Josef kedvence.
Érdemes megjegyezni a család a villamosok mellett az állatoknak is különösen nagy barátja, olyannyira, hogy Josef Karolinától az esküvőjükre Elsikát, az arapapagájt kapta – a háztartás másik szőrös tagja, Bedřích, a menhelyi mentett macska viszont Karolina nevén van.
Joseffel amúgy Prága mellett Liberecben is találkozhatunk, míg Karolina, vagyis „Tramvajácka” Prágában vezet kizárólag, jobbára a 23-as vonalon, de más viszonylaton és típusokon is otthon érzi magát az immáron ifjú feleség.
Érdemes megjegyezni a család a villamosok mellett az állatoknak is különösen nagy barátja, olyannyira, hogy Josef Karolinától az esküvőjükre Elsikát, az arapapagájt kapta – a háztartás másik szőrös tagja, Bedřích, a menhelyi mentett macska viszont Karolina nevén van.
Joseffel amúgy Prága mellett Liberecben is találkozhatunk, míg Karolina, vagyis „Tramvajácka” Prágában vezet kizárólag, jobbára a 23-as vonalon, de más viszonylaton és típusokon is otthon érzi magát az immáron ifjú feleség.
(forrás: Deník pražské tramvajačky / Facebook)
Összeállította: Adorján Péter, Berky Dénes, Halász Péter