2019. 06. 07.

Hétvégi gyors – 2019. június 1-7.

Újabb amerikai és német megrendelés a Stadlernek. Már a Vonatinfó appból is lehet HÉV-jegyet venni. Frecciarossa Párizs és Milánó között. Forgalomban az első SOB Traverso. A svájciak éjszakai vonatoznának. Hírösszefoglalónk pünkösd előtt.



Újabb Stadler-megrendelés Texasból


Dallas, Texas | Amerikai Egyesült Államok – Ha egy üzlet beindul, mondhatnánk: nyolc darab, négyrészes, dízelüzemű FLIRT motorkocsira kapott megrendelést a svájci Stadler a Dallas Area Rapid Transit (DART) vállalattól. Az egyenként 240 ülőhelyes, Tier 4 károsanyag-kibocsátási normának megfelelő járművek az újonnan kiépülő Cotton Belt útvonalon fogják majd használni, mely Dallas/Fort Worth nemzetközi repülőterétől (DFW) indulva északról kerüli meg Dallas belvárosát és tárja fel az elővárosokat egy Plano városáig tartó, nagyjából 35 kilométeres szakaszon. Az üzlet értéke 119 millió dollár, a vonatok 2022 végéig állnak majd forgalomba.
Texasban ez már a harmadik Stadler-üzlet néhány éven belül. A sort a Denton County A-Train GTW-motorkocsijai nyitották, majd az elmúlt hónapokban álltak forgalomba a még 2015-ben megrendelt FLIRT-egységek a dallasi nemzetközi repülőteret a másik irányból, Fort Worth felől elérő TEXRail vonalon. Utóbbiak még bérelt amerikai telephelyen kerültek összeszerelésre, a mostani egységeket viszont már minden bizonnyal jelentős részben a Caltrain-projekt hátán beindított új gyárban, Salt Lake City-ben gyártják majd.


Frecciarossa Milánó és Párizs között


Milánó | Olaszország – A héten jelentette be a Hitachi (amely cég megvette a korábbi gyártó AnsaldoBredát) és a Bombardier, hogy további 14 Zefiro V300 vonatot szállítanak az olasz államvasút Trenitalának, amely ezen szerelvényekből a Frecciarossa 1000 márkanév alatt már 50 darabot üzemeltet. Ezen vonatok első példányát még a 2014-es Innotrans-szon mutatta be a gyártó. Az opciós szerződés része a 10 évre szóló karbantartás is, amellyel együtt a teljes költség 575 millió euró, azaz 185 milliárd forint.

A Trenitalia Frecciarossa 1000 márkanév alatt futó vonatai már évek óta közlekednek a belföldi nagysebességű vonalakon. Vajon jövőre már Párizsban is láthatunk ilyen szerelvényt?
(fotó: Berky Dénes)

Ennél azonban talán izgalmasabb hír, amelyet a Trenitalia és Thello leányvállalata szintén a héten közölt a sajtóval. A Franciaország és Olaszország között éjszakai vonatokat üzemeltető Thello hamarosan akár Frecciarossa vonatokat is közlekedtethet Milánó és Párizs között. A tervezett két vonatpárt 2020 júniusától tervezik bevezetni, amelyek a két nagyváros közötti mintegy 800 kilométeres távolságot hét óra alatt tennék meg, Milánó után Párizsig Torinóban, Modane-ben, Chambery-ben és Lyonban megállva. Ha pedig egyszer a tervezés és részben építés alatt álló Torino-Lyon nagysebességű vasút is megépül, akkor ez a menetidő jócskán lecsökkehet. A Thellóra pedig azért van szükség, mert ennek a cégnek már van a francia hálózatra közlekedési engedélye, így a többáramrendszerű Frecciarossa 1000 vonatokat már csak a francia vonatbefolyásolóval kell felszerelni a menetrend szerinti forgalom beindulásához. Ez a kapcsolat már komoly alternatívája lehet a repülésnek, habár időben még utóbbi élen jár, de kényelemben és például a csomagméretekben a vasút a nyerő. Ezen felül az üzleti utasoknak is jó lehetőséget kínál az olasz nagysebességű motorvonat, hiszen itt akár business tárgyalót is lehet foglalni, ahol a meetingeket menet közben is meg lehet tartani.


A svájciak kétharmada utazna többet éjszakai vonattal


Bern | Svájc – A svájci közlekedési egyesület (VSC) által végzett felmérés szerint a svájci lakosság 51%-a egyértelműen, míg további 11%-uk valószínűleg többet utazna éjszakai vonattal, ha jobb lenne a kínálat. Ezzel a reprezentatív felmérésben résztvevőt 62%-a mondott igent az éjszakai közlekedésre, amivel immár a VSC egyértelmű tényként tudja felmutatni, hogy az utazás ezen formája iránt nagy a kereslet. Ezt az eredményt az SBB-nek is elküldték, amely hozzájárulhat a Szövetségi Vasút döntéséhez, hogy bővítsék-e az ÖBB Nightjettel közösen a Svájcot érintő éjszakai vonatok hálózatát. A válaszadókat arról is megkérdezték, hogy hova utaznának szívesen hálókocsis vonattal, amire a leggyakoribb 60%-uk Németországot, 48 Olaszországot, 41 Ausztriát és 37 Franciaországot jelölte meg. Alacsonyabb százalékokkal szerepelt még Spanyolország, Hollandia, Nagy-Britannia, Csehország és Magyarország is. Az egyesület szerint főként az árérzékeny fiatalokat és együtt utazó családokat lehetne megcélozni, akiknek az éjaszakai vonatozás alternatívát jelenthetne az autózás vagy a repülés helyett.


HÉV-jegyet a Vonatinfó appból


Budapest | Magyarország – Június hatodikától, egy tesztüzem keretében már MÁV-START Vonatinfó alkalmazásából is vehetünk kiegészítő jegyet a MÁV-HÉV H5-ös szentendrei vonalára. Egyelőre elég korlátozott a lehetőség, hiszen a Budapesten belüli szakaszra nem enged jegyet venni az app, de a MÁV az elkövetkezendő 30 napot arra szánja, hogy a felhasználók visszajelzésivel a jövőbeli tágabb felhasználási terültetet fejlesszék. Az így vásárolt HÉV-jegyekre ugyanazok a felhasználási feltételek vonatkoznak, mint a MÁV vonatjegyeire is. A továbbiakban tervezik az összes HÉV-vonalra történő kiterjesztést, sőt a HÉV és a vonatok közötti átszállásos jegyek bevezetését is. A MÁV célja, hogy a HÉV-en a jövőben ez legyen az elsődleges jegyvásárlási forma, amivel lényegesen leegyszerűsödik a menetjegyhez jutás.


Úton az első SOB Traverso


St.Gallen | Svájc – A svájci Südostbahn által rendelt távolsági Stadler Flirt szerelvények, amelyet immár a gyártó és az üzemeltető is Traversónak nevez és a tavalyi Innotrans-szon láthattunk először, első alkalommal közlekedtek Luzern és St.Gallen között a Voralpen Express vonalán. Június elejétől egy-egy kört teljesítettek a vonatok menetrend szerint, de még a Stadler szakemberei által is kísérve, majd június 6-ától minden nap a St.Gallenből 9:03-kor induló fordát teljesíti egyelőre a RABe 526 105-ös számú szerelvény. A következő, 104-es pályaszámú motorvonat már a jövő héten forgalomba állhat, hogy aztán ez a kettő igény és rendelkezésre állás szerint teljesítsen menetrend szerinti köröket a VAE vonalán. A nyár folyamán már a rövidebb, négyrészes ezüst Flirttökel is kapcsolni fogják a Traversókat St.Gallen és Rapperswil között, hogy a csúcsidei nagyobb utasigényt is ki tudják elégíteni. Ez utóbbi Flirtök már jelenleg is üzemben vannak, nagyrészt az Einsiedeln felé vezető vonalon. Az idén decemberi menetrendváltástól aztán mind a hat Traverso szerelvény forgalomba áll, hogy leváltsák a jelenlegi, részben már 40 éves járműveket, amelyeknek 2020-ra már a vizsgájuk is le fog járni.

Az új Traverso még a tesztüzem során az SOB fotóján

Az SOB az SBB-vel közösen elnyert távolsági forgalmi tender kiszolgálására összesen 23 nyolcrészes Traverso szerelvényt rendelt már a Stadlertől, amelyekkel a 2020-as menetrendváltástól felvehetik a forgalmat Bázel és Zürich felől Gotthard hegyi vonalon át Locarnóba, illetve Bernből Zürichen át Churba.


KISS a DB Regio kötelékében


Hamburg | Németország – Még mindig Stadler. A Hamburg környéki Elektronetz Ost hálózat koncesszióját a 2022 és 2035 közötti időszakra, az RE8/RE80 (Hamburg–Lübeck), RB81 (Hamburg–Bad Oldesloe), RB85 (Puttgarden/Neustadt–Lübeck) és RB86 (Travemünde–Lübeck) vonalakat magában foglaló szerződés ellátásához 18 négyrészes Stadler KISS megvásárlása mellett döntött a DB Regio. A motorvonatok a jellemzően 76 centiméter magas peronokhoz optimalizáltak, 367 másod- és 38 első osztályú ülőhelyet kínálnak és 34 kerékpár elszállításához lesz bennük tárolóhely. Akár három egységet is összekapcsolhatnak majd, így akár 2640 utast is szállíthatnak egyszerre az egységenként 106 méteres szerelvények. Az emeletre helyezett első osztályon 2+1 elrendezést találunk majd, ami nagy lábtereket ígér. Az utasok számára a vezeték nélküli internet-hozzáférés, konnektorok és kamerás felügyelet teszi komfortosabbá az utazást. A biztosítóberendezések járműoldali komponenseit a Stadler által kifejlesztett GUARDIA nevű rendszerre alapozzák, amely a Fehmarn-szoroson keresztül építendő állandó kapcsolat elkészülte után bővíthető lesz a dán rendszerekkel. A 220 millió euró értékű szerződés értelmében az első egységeknek 2022 júniusában már próbajáratokat kell teljesíteniük, hogy a decemberi menetrendváltáskor már ne érje meglepetés az üzemeltetőt.

A szerződést a DB Regio oldaláról Samuel Haack, Torsten Reh, a Stadler oldaláról Jure Mikolčić és Steffen Obst látta el kézjegyével

Ilyen lesz majd a kész jármű, ami a megrendelő NAH.SH előírásainak megfelelő fényezést kapja


Újabb Citadiosok


Frankfurt am Main | Németország – Egy éve rendelték meg a T típust, leszállítva még a prototípus sincs, de már bővítették is a megrendelést. Újabb két egységgel 45-re nőtt az Alstom által Mainhattanbe leszállítandó Citadisok száma. Ez a lépés a növekvő menetrendi kínálat biztosítása érdekében szükséges, ahogy azt Klaus Oesterling közlekedési osztályvezető hangsúlyozta. Így már csak 8 meg nem rendelt opciós darab maradt a szerződésben.


Pünkösdi csúcs


Budapest | Magyarország – A pünkösdi hosszú hétvége kapcsán a közlekedési vállalatok a már megszokott módon felhívják a figyelmet, hogy az utazók száma megnövekedik és ígérik, hogy minden lehetséges kapacitást bevetnek, ha erre igény mutatkozik. Ami viszont fontos: vasárnap az ünnepnapi; pünkösdhétfőn szintén az ünnepnapi, illetve a vasárnapi menetrend lesz érvényben, a hét első munkanapját megelőző napokon közlekedő járatok ezen a napon indulnak majd. A menetrendi keresőket mindenképpen érdemes használni, a vasúti közlekedésben pedig erősen ajánljuk, hogy az internetes felületeket vegyék igénybe az utazni vágyók.

Összeállította: Adorján Péter, Berky Dénes, Halász Péter, Magyarics Zoltán

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.