40 év után a korábbinál alaposabb fővizsgát kap 40 egység, hogy újabb 8 évig szolgálhasson Hannoverben. Az ikonikus hársfazöld-fehér színkombináció marad, de appróbb korszerűsítések is történnek.
A hannoveri Stadtbahn-hálózat kiépítéséhez tevőlegesen hozzájárult, hogy 50 éve polgári engedetlenség és tüntetéshullám söpört végig Alsó-Szászország székhelyén. A június 7. és 18. között tartó akciót a legtöbb utas által használt gyűjtőjegy június 1-jén egyharmaddal történt áremelése váltotta ki, a korábbi 50 helyett 67 pfennigre árazták át a jegyeket. Június 10-én ugyan bevetették a készenléti rendőrséget, de a blokádokat nem sikerült megszüntetniük. A megmozdulásokat a műszaki egyetem diákszervezetei és ellenzéki csoportok szervezték, a sikerességét jól mutatja, hogy június 12. és 19. között nem közlekedett villamos és autóbusz a városban. Az utazási igények nem maradtak ellátatlanul, önszervező közlekedési szolgáltatás alakult ki, melyet a szolidaritást vállaló személyautók szélvédőjébe kihelyezett piros ponttal jelöltek. A média is segítette az akciót: a rádióban folyamatosan közvetítettek a tárgyalásokról, az újságokban pedig kivágható piros pontok kerültek a címlapokra. A demonstrációk szervezői június 18-án a céljaik elérése miatt befejezettnek nyilvánították az akciót. A városvezetés határozatot hozott, hogy az addig magánkézben lévő vállalatot megvásárolják és a vonaljegy árát 50 pfennigben állapítják meg.
A városvezetés az akkor korszerűtlennek ítélt villamoshálózat Stadtbahn-hálózattá alakításáról döntött, a konverzió pedig még ma is tart. Az új közlekedési rendszerhez új járművek is szükségesek voltak, ezért a DUEWAG-ot bízták meg a fejlesztéssel és szállítással. Az első járművek 1974-ben érkeztek meg, a Dr. Herbert Lindinger által tervezett forma- és színvilág pedig máig meghatározó eleme a városi kötöttpályás hálózatnak.
Első ránézésre nem tűnik föl semmi, de a LED-es világítás és a megújított burkolatok szépen mutatnak
(fotó: Wilfred Feege / Stadtreporter)
(fotó: Wilfred Feege / Stadtreporter)
Négy és fél évtized után viszont erősen időszerű, hogy némi korszerűsítésen átessenek a járművek, illetve a megrendelt TW 3000 sorozat darabszáma sem lesz elegendő az időközben megnövekedett utazási igények kielégítéséhez, ezért 40 egység némi ráncfelvarrást kap. A leglátványosabb elem a világítás LED-alapúra cserélése és a burkolatok újrafestése és az ablakok és ablakgumik komplett cseréje. Műszaki oldalon nagy változásokat már nem lenne gazdaságos eszközölni, ezért csak az IBIS-t cserélték korszerűre és a lépcsőrendszert is felülvizsgálták. Apró komfortjavításként a vezetőfülkék kaptak egy második ventilátort és tervezik a budapesti jellegű vezetőtéri oldalablakok beépítését is.
Adorján Péter