Az SBB már a 2020-as menetrend részletein dolgozik, amelyet hamarosan publikálnak is, hogy az érintetteknek legyen idejük kritikákat megfogalmazni. Nemzetközi S-Bahn, több vonat, új vagy modernizált szerelvények és fejlesztések a nemzetközi távolsági forgalomban is. Ezek formálják majd a 2020-as svájci menetrendet.
Léman Express
A legnagyobb dobás a svájciak 2019/2020-as menetrendjében a hosszú tervezés és építkezés után a Léman Express, azaz a Genf környéki nemzetközi S-Bahn-hálózat megnyitása lesz. A városon át a főpályaudvarról a franciaországi Annemasse felé épített, részben föld alatt vezetett vasútvonal lehetővé teszi, hogy a Genfi-tó partjáról egyenesen, átszállás nélkül utazhassunk a Mont Blanc kapujáig, Saint-Gervais-les-Bains-Le Fayet állomásig, de a festői Annecy városka is közvetlen kapcsolatot kap a svájci nagyvárossal, vagy akár a Genfi-tó túlpartjára, az ásványvízéről híres Évian-les-Bains-ba is utazhatunk. A vonatok Coppet és Annemasse között negyedóránként fognak közlekedni, míg Annemasse-on túl óránként egy vonat fog minden irányban továbbhaladni a távolabbi végállomások felé. A hat számozott S-Bahn vonalon felül a Genfi-tó partján, félóránként Vevey illetve óránként St-Maurice felől érkező RegioExpress is Annemasse-ig közlekedik majd.
A Léman Express vonalaira az SBB a Flirt franciaországi közlekedésre is alkalmas verziójával készül
(fotó: SBB)
(fotó: SBB)
Az SNCF is inkább a hazai piacot támogatja, a fent látható Flirtök vegyesen fognak közlekedni az Alstom Régiolis-okkal
(vizualizáció: SNCF)
(vizualizáció: SNCF)
A hálózatra az SBB és az SNCF vegyesen fogja adni a szerelvnyeket. A svájci részről a franciaországi közlekedésre is alkalmas Stadler Flirtök, míg az SNCF-től az Alstom Régiolis speciális változata érkezik. Mindkét társaság szerelvényei egy közös, inkább az SBB színeiből levezetett dizájnt fognak viselni. A nemzetközi S-Bahnhoz nemzetközi jegyrendszer is dukál, amelynek pontos részletei még nem ismertek, de a jelenlegi infók szerint a teljes hálózaton elfogadják majd a svájci és a francia bérleteket is.
A Léman Express hálózati térképe. Jól látszik, hogy Coppet és Annemasse között szinte minden vonal áthalad. Ezen a városi szakaszon 15 perces együttes követés adódik, míg a távolabbi végpontok felé óránként járnak majd a szerelvények
(forrás: lemanexpress.ch)
(forrás: lemanexpress.ch)
Új és modernizált járművek külföldön...
Mint arról már hírt adtunk, a TGV Lyria, azaz az SNCF és az SBB közös márkája a két ország között közlekedő nagysebességű vonatokra, folyamatosan áll át a felújított, emeletes TGV Duplex szerelvényekre. Ezzel nemcsak magasabb komfortot, de nagyobb kapacitást is biztosítanak a svájci nagyvárosok és Párizs között közlekedő TGV-k. A menetrenden is változtatnak egy kicsit idén decembertől, Zürichből, Bázelből, Genfből és Lausanne-ból több kapcsolat lesz Párizs felé, azonban Bern elveszíti a közvetlen eljutási lehetőségét a francia fővárosba. Ez utóbbi esetben pláne fájó pont, hogy a Bázelben átszállásos eljutás a jelenleginél fél órával lassabb is lesz. Ezen döntés ellen a helyiek már most felemelték hangjukat, így még nincs lezárva az úgy, de ha menetrendileg nem fér bele, akkor sok mindent nem lehet tenni.
Az emeletes Eurosuplex szerelvények egy része már a Lyria dizájnját viseli
(forrás: Florian Pépellin, Wikipedia)
(forrás: Florian Pépellin, Wikipedia)
Németország felé is változik a vonatok összeállítása. Első és legnagyobb változás, hogy az Interlakenből és Churból Németország felé közlekedő ICE vonatokat fokozatosan átállítják az eddigi ICE 1-es szerelvényekről a legújabb, ICE 4-esekre. Ez utóbbiak közül sokkal több lesz képes a svájci közlekedésre, aminek köszönhetően az SBB kevesebb késést és másik szerelvénnyel való pótlást remél. Az ICE 1-es szerelvények egy komolyabb felújítás után pedig a német belföldi forgalomban folytatják pályafutásukat még legalább 2030-ig.
Néhány éve ismét jár közvelten vonat Németországból Churba, ahol az ICE 1-es szerelvény közös peronon találkozik a Rhätische Bahn keskeny nyomközű járműveivel. Itt hamarosan már a legújabb generációs ICE 4-essel találkozhatunk
A Deutsche Bahn IC2-es emeletes szerelvényei azonban továbbra is küzdenek a svájci engedélyekért (a TWINDEXX leszármazottak sorsa Svájcban nem valami rózsás), így a Zürich és Stuttgart közötti órás ütem egyelőre még várat magára. Ezzel 2020-ban is marad a mai, kétóránkénti közvetlen vonat svájci szerelvénnyel, a második órákban pedig Singenben lehet átszállni a kapcsolodó vonatra.
A Deutsche Bahn IC2-es szerelvényei egyelőre nem kapták még meg az enegedélyeket a svájci közlekedéshez, ezért egyelőre marad a menetrendi struktúra Zürich és Stuttgart között
(fotó: DB)
(fotó: DB)
...és belföldön
De nem csak a nemzetközi fronton érkeznek új szerelvének. Mint arról nemrég mi is beszámoltunk, az első Stadler Giruno szerelvények már menetrend szerint szállítják az utasokat, egyelőre az alacsonyabb rangú távolsági forgalomban Bázel és Zürich között. Az év végéig azonban fokozatosan helyezik őket egyre magasabb beosztásba, így a menetrendváltással már Zürich és Milánó között fognak elindulni a jelenlegi Eurocityként közlekedő ETR610-es szerelvényeket leváltva. Utóbbiakat a pletykák szerint a Lindau-München vonal villamosítása után Zürich és München között vetik majd be szintén Eurocityként.
A Stadler Giruno már túl van az első éles bevetésen és az év végig sokezer kilométert fog gyűjteni, hogy jövőre már a fő bevetési területén, a Gotthardon át járhasson Milánóba
Az ETR610-esek napjai a Gotthardon meg vannak számlálva, így itt Chiassóban sem találkozhatunk már sokáig ezekkel a szerelvényekkel. A következő bevetési területük a villamosítás után Zürichből München felé lehet
A TWINDEXX-ekkel kapcsolatban már nehéz bármit jósolni, annyiféle verzió látott már napvilágot és annyiszor késett már a projekt, hogy a továbbiakban olvasható tervek is csak a jelenlegi tervek. Az IC200-as sorozat szerelvényei jelenleg a Zürich és Chur között St.Gallenen át közlekedő IR 13-as vonalon teljesítenek szolgálatot, hogy minél több kilométert gyűjtsenek a kevésbé fontos vonalakon. A menetrendváltástól azonban már a Bázel-Zürich-Chur közötti közvetlen, IC 3-as vonalon tervezik bevetni őket. Reméljük lassan ez a történet is véget ér és a végtelenül hosszú próbaidőszak ellenére megbízhatóbbak lesznek a hírüknél.
Hosszú TWINDEXX Churban a hosszúra nyúló próbaüzem közben, jövőre itt már elvileg Intercityként találkozhatunk a Bombardier problémás vonataival
A régebbi, IC2000-es szerelvények első felújított kocsijairól is írtunk már, nemrégiben az első teljes, azonban még étkező/bisztrókocsi nélküli szerelvényt is szpottolták a svájci vasútbarátok futóbróbák alkalmával. Ezen kocsik felújítása is folyamatosan zajlik, de csak teljes szerelvényként fogják bevetni őket, kevert vonatokat nem terveznek. Mindenesetre a már 20 éves kocsikkal is hosszútávra tervez még az SBB, nem is ok nélkül, hiszen még mindig ezek a kocsik adják a svájci távolsági forgalom alapját.
Az emeletes IC2000-es szerelvényekkel még sokáig számol az SBB, ezért is zajlik éppen a teljes felújításuk. Az első szerelvényekkel már idén találkozhatunk majd menetrend szerinti forgalomban
További újdonság, hogy az SBB tervezi a Stadler KISS szerelvényeinek egy részét a távolsági forgalomra alkalmassá tenni. Ezek a vonatok már ma is közlekednek több helyen InterRegio vonatként, habár a kényelem és a szolgáltatási színvonal ennek azért nem egészen felel meg. A terv 43 hatrészes szerelvény felújítása. Az első osztályon végre megjelenik a 2+1-es üléselrendezés illetve az első és másodosztályon is beszerelnek hálózati csatlakozókat, ami egy hosszabb útnál már eddig is hiányzott. Egy szerelvény felújításához öt hétre van szükség, így azok fokozatosan állnak forgalomba, első sorban az IR 36-os Bázel–Brugg–Zürich, az IR 37-es Bázel–Aarau–Zürich, az IR 45-ös Schaffhausen–Zürich és az IR 75-ös Zürich–Konstanz vonalakon illetve a már említett Annemasse–Genf–St-Maurice RegioExpress-szen.
Az SBB a Stadler KISS vonatait előszeretettel veti be Interregio vonatként is, amihez azonban eddig a kényelmi szint kicsit kevés volt, most azonban több ilyen szerelvény új belső teret kaphat
(a külön nem jelölt fotókat a szerző készítette)
(a külön nem jelölt fotókat a szerző készítette)
Május 29-től elérhető az új menetrend
A fentieken túl még néhány kisebb-nagyobb változtatás is lesz, főleg a közép-svájci regionális hálózaton terveznek új S-Bahn vonalakkal és néhol az ütem sűrítésével.
A svájci közlekedési társaságok az elmúlt években megszokott forgatókönyv szerint már május végén közzéteszik az első tervezetet a decemberben életbe lépő 2019/2020-as menetrendhez a fahrplanentwurf.ch oldalon. Ezt aztán június 16-áig lehet véleményezni, az észrevételeket online, egyenesen a kantonok közösségi közlekedésért felelős intézményének lehet feladni.
Berky Dénes