2019. 05. 27.

Járműbeszerzés a Rigi-vasútnál

A világ első fogaskerekű vasútján a legfiatalabb motorkocsik is lassan 40 évesek lesznek, így itt az ideje az új járművek beszerzésének. Ki más lenne erre alkalmasabb, mint a hazai gyártó Stadler?






A Rigibahnen a két, a Rigi-hegyre Arth-Goldau és Vitznau felfutó fogaskerekű vasútvonalat üzemelteti. Ezekben az években komoly megújuláson megy át a világ első fogaskerekű vasútja, nem csak az Arth-Goldau nagyvasúti állomása felett található végállomást újították fel teljesen illetve fejlesztik sok helyen a vasúti és személyforgalmi infrastruktúrát, de a nemrég megjelent közlemény szerint új járműveket is szereznek be a meglehetősen elöregedett régi motorkocsik helyett. Ezek egy része mára majd' nyolcvan éves, de a legújabbak is 40 évesek lassan. A fogaskerekű járműveket kínáló gyártók piaca pedig mint ismeretes nem valami óriási, illetve a svájci hazai piacon a Stader eddig is tarolt, főleg a speciális vasutak esetében, így nem annyira meglepő, hogy ezt a beszerzést is a bussnangi központú cég húzta be.

A Rigibahnen által közölt jellegrajz, melyet a Stadler készített az új motorkocsikról

A két vasútvonalra összesen hat, kétrészes, normál nyomtávú, Riggenbach rendszerű fogaskerekű villamos motorvonatot szerez be az üzemeltető a Stadlertől. A járművek összértéke 37 millió svájci frank, amelyek első példánya 2021-ben fog érkezni Arth-Goldauba. A motorvonatok a megjelent jellegrajz szerint nagyon hasonlítanak a néhány éve a Jungfraubahnra beszerzett, természetesen szintén Stadler járművekhez. Ezen túl látszik még, hogy sok nyitható ablakot terveznek a járművekre, ami egy ilyen, a panorámája miatt népszerű vasútnál szinte kötelező és elvárható.

Régi szerelvény új végállomáson. Arth-Goldau jellegzetes, a nagyvasút felett keresztben található fogaskerekű-vasút végállomását az elmúlt években teljesen felújították, aminek keretében a szerelvények kikerültek a régi csarnokból, azt átfuncionálták utasvárónak
(fotó: Berky Dénes)

Jelenleg az Arth-Goldau felől a hegyet megmászó motorkocsik világoskék-fehér, míg a Vitznau felé közlekedő járművek piros-fehér színvilágban pompáznak. Hogy az új járművek milyen színűek lesznek, arról még nincs pontos információ.

Berky Dénes