Az SBB digitalizál és az éjszakai vonatok visszahozásán gondolkozik. A MÁV-START-nál folytatódik a személykocsik felújítása és megjelent a nyári menetrend. Prágában szociális bérletkedvezményt terveznek és retrobuszt csinált a DPP. Érmén is látható a Krokodil. Hírösszefoglalónk.
Személykocsi-felújítási program a MÁV-START-nál
Budapest | Magyarország – Sajtóközleményben tudatta a MÁV-START, hogy tovább folytatódik a kocsifelúíjtási programja. A CAF-ok főjavítása jó ütemben halad szerintük, jelenleg 18 kocsi van főjavításon és 2019-ben havi kettőt terveznek még. Jelenleg a 47 darabos ülőhelyes CAF-flottából 29 kocsi már átesett a főjavításon.
A második generációs IC-kocsik közül 121 darab jármű belső tere újul meg: eddig 73 kocsi készült el és ebben az évben még tovább 15 kocsira számít a vasúttársaság. További 35-40 darab IC-kocsi pedig a szokásos és esedékes fővizsgáját kapja meg.
Összesen 129 gyorsvonati kocsiban alakítottak ki – az egyik vizesblokk elbontásával – kerékpárszállító helyeket. Ezek a kocsik a debreceni és a szegedi vonatokban közlekednek és a kerékpárhelyek mellett korszerű, gépi működtetésű ízelt ajtókat is kapnak.
Ugyancsak folytatódik a Halberstädter-kocsik felújítása: a tárcsafékes forgóvázak beépítésével csökkenthető a zaj- és porszennyezés és biztosítható, hogy az eredeti, 140 km/h-s sebességgel közlekedhessenek a vasútvonalakon.
A második generációs IC-kocsik közül 121 darab jármű belső tere újul meg: eddig 73 kocsi készült el és ebben az évben még tovább 15 kocsira számít a vasúttársaság. További 35-40 darab IC-kocsi pedig a szokásos és esedékes fővizsgáját kapja meg.
Az első felújított DWA/DVJ fülkés, elsőosztályú kocsi. Láthatóan visszatért a sárga csík
(fotó: MÁV-START)
(fotó: MÁV-START)
Összesen 129 gyorsvonati kocsiban alakítottak ki – az egyik vizesblokk elbontásával – kerékpárszállító helyeket. Ezek a kocsik a debreceni és a szegedi vonatokban közlekednek és a kerékpárhelyek mellett korszerű, gépi működtetésű ízelt ajtókat is kapnak.
Ugyancsak folytatódik a Halberstädter-kocsik felújítása: a tárcsafékes forgóvázak beépítésével csökkenthető a zaj- és porszennyezés és biztosítható, hogy az eredeti, 140 km/h-s sebességgel közlekedhessenek a vasútvonalakon.
Újra jár a balatonfenyvesi kisvasút
Balatonfenyves | Magyarország – Június 1-jétől ismét közlekednek a vonatok a balatonfenyvesi gazdasági vasút vonalán. Hétköznap 5, hétvégén 7 pár vonat közlekedik az 1950-es években épült hálózat maradékán, miután a nyári időszakra felfüggesztették a pályafelújítási munkákat. A MÁV-START közölte: szeptember elejétől november végéig újra a karbantartóké lesz a pálya.
Nyári menetrend a MÁV-START-nál
Budapest | Magyarország – Nyilvánosságra hozta a MÁV-START a 2018-2019-es menetrend 2. módosítását, amely június 15-étől érvényes. A menetrendi pótlékban helyet kapott hagyományosan a balatoni nyári menetrend is, amely a tópari vasútvonalakon a megnövekvő utazási igényeket hivatott kiszolgálni. A menetrendeket a MÁV-csoport ide vonatkozó oldalán lehet elérni. A nyári menetrend idején újrainduló belföldi étkezőkocsi-szolgáltatás étlapja pedig ide kattintva böngészhető.
Ide kapcsolódik az is, hogy június 2-án, vasárnap Nohab-vontatású gyorsvonat közlekedik az északi parti fővonalon arra emlékezve, hogy az M61 004-es pályaszámú mozdony húsz évvel ezelőtt szenvedett balesetet Badacsonylábdihegy közelében. Az évforduló okán az M61 017-es (avagy 2761 017-es) pályaszámú mozdony vontatja majd a Székesfehérvárról 8:55-kor induló 972-es és a Tapolcáról 13:01-kor induló 975-ös számú vonatot. A gép a dízeles szakaszon dolgozik majd, tehát a Déli pályaudvar és Székesfehérvár között villamos vontatással közlekedik a gyorsvonat.
Ide kapcsolódik az is, hogy június 2-án, vasárnap Nohab-vontatású gyorsvonat közlekedik az északi parti fővonalon arra emlékezve, hogy az M61 004-es pályaszámú mozdony húsz évvel ezelőtt szenvedett balesetet Badacsonylábdihegy közelében. Az évforduló okán az M61 017-es (avagy 2761 017-es) pályaszámú mozdony vontatja majd a Székesfehérvárról 8:55-kor induló 972-es és a Tapolcáról 13:01-kor induló 975-ös számú vonatot. A gép a dízeles szakaszon dolgozik majd, tehát a Déli pályaudvar és Székesfehérvár között villamos vontatással közlekedik a gyorsvonat.
A tizenhetes Nohab 2009. május 31-én, kerek tíz évvel e hírösszefoglaló megjelenése előtt Gyimesbükkön, az akkori Székely Gyors szerelvénye előtt
(fotó: Magyarics Zoltán)
(fotó: Magyarics Zoltán)
Szociális kedvezmény az éves bérletre
Prága | Csehország – Kedvezményes éves bérlet bevezetésének lehetőségét vizsgálja a prágai városvezetés. Azt szeretnék elérni, hogy olcsóbb legyen így a tömegközlekedés a kisebb jövedelmű embereknek. A tervek szerint a kedvezményes bérlet 3650 koronába kerülne – a teljesárú éves bérlet ára a PID 0+B zónájára, azaz Prága városára 6600 korona. A tervek szerint a városvezetés a különbözetet a szociális támogatások újragondolásával teremtené elő, azaz csak bizonyos szociális támogatásokra jogosult családok vehetnék igénybe a kedvezményes jegyet.
Az SBB a digitalizáció bűvöletében
Bern | Svájc – A svájci vonatok esetében a menetrendi kereső már eddig is meg tudta mondani, hogy a tapasztalatok alapján egy adott vonat mennyire lesz tele, most azonban egy új szintre emelik ezt. Ezentúl ugyanis már nem csak egyes vonatokra, hanem minden kocsira is tudnak ilyen prognózist mutatni. Az adatokat a sokéves adatgyűjtésből számolják ki, figyelembe véve a hétvégéket, iskolai szüneteket, de még az időjárást is. Főleg ez utóbbi miatt a kocsik telítettségét csak egy napra előre lehet látni. Ez az információ megjelenik az online menetrendtervezőben és természetesen a mobilapplikációkban is, de ahol már az újfajta, két monitorból álló állomási kijelzők vannak, ott ezeken is lehet majd látni, hogy a vonat melyik részébe érdemes felszállni. Ezen felül az erre alkalmas kijelzőkkel rendelkező vonatokon belül is megtaláljuk majd a telítettségkijelzést.
Eddig a svájci vasúthálózaton a fedélzeti wifi tabunak számított. A jó GSM-hálózati lefedettség és a mobilinternet elterjedtsége miatt az SBB nem érezte szükségét az ilyen irányú fejlesztésre. Most azonban valami megváltozhatott, hiszen jó 5-10 évvel azután, hogy a környező országokban elkezdtek kísérletezni a fedélzeti internettel, most az SBB is beszáll a buliba. Elsőként az IC 5 és IC 51-es vonalakon közlekedő ICN szerelvényeken találkozhatunk wifivel, de nem a hagyományos módon. Az SBB szolgáltatása ugyanis nem egy, a kocsiban elhelyezett routeren keresztül használható, hanem a saját mobilinternet-kapcsolatunkra alapoz. Ezért első körben a Salt és Sunrise mobilszolgáltatók által kiállított SIM-kártyákkal működik a rendszer, de természetesen tervezik más szolgáltatók bevonását is, elsősorban a harmadik nagy céget, a Swisscomot. Az ingyenes mobilinternet használatához a felhasználóknak le kell tölteni az SBB Free Surf appot és rövid regisztráció után a vonaton belül a saját hálózatukon keresztül, de nem a saját adatkeretjükből mobilinternetezhetnek. Arra is keresik a megoldást, hogy a svájci SIM-kártyával nem rendelkezőknek hogy tudnák elérhetővé tenni a szolgáltatást, illetve a nemzetközi vonatokra a hagyományos fedélzeti wifit tervezik telepíteni, hiszen külföldön nem mindenkinek van mobilinternete, de a hálózati lefedettség sem annyira jó, mint Svájcban.
Eddig a svájci vasúthálózaton a fedélzeti wifi tabunak számított. A jó GSM-hálózati lefedettség és a mobilinternet elterjedtsége miatt az SBB nem érezte szükségét az ilyen irányú fejlesztésre. Most azonban valami megváltozhatott, hiszen jó 5-10 évvel azután, hogy a környező országokban elkezdtek kísérletezni a fedélzeti internettel, most az SBB is beszáll a buliba. Elsőként az IC 5 és IC 51-es vonalakon közlekedő ICN szerelvényeken találkozhatunk wifivel, de nem a hagyományos módon. Az SBB szolgáltatása ugyanis nem egy, a kocsiban elhelyezett routeren keresztül használható, hanem a saját mobilinternet-kapcsolatunkra alapoz. Ezért első körben a Salt és Sunrise mobilszolgáltatók által kiállított SIM-kártyákkal működik a rendszer, de természetesen tervezik más szolgáltatók bevonását is, elsősorban a harmadik nagy céget, a Swisscomot. Az ingyenes mobilinternet használatához a felhasználóknak le kell tölteni az SBB Free Surf appot és rövid regisztráció után a vonaton belül a saját hálózatukon keresztül, de nem a saját adatkeretjükből mobilinternetezhetnek. Arra is keresik a megoldást, hogy a svájci SIM-kártyával nem rendelkezőknek hogy tudnák elérhetővé tenni a szolgáltatást, illetve a nemzetközi vonatokra a hagyományos fedélzeti wifit tervezik telepíteni, hiszen külföldön nem mindenkinek van mobilinternete, de a hálózati lefedettség sem annyira jó, mint Svájcban.
Van is metró, meg nincs is metró
Berlin | Németország – Márciusban még mindenki bizakodott a berlini városházán, hogy lesznek új metrókocsik. Ugyan május közepén a Stadler megnyerte a szerződést, de az Alstom felülvizsgálatot kért, végleges döntés még nincs. Eközben a '70-es és '80-as években épült nagyprofilú kocsik egyre jobban elhasználódnak és a 27 normál és 11 virágtartós IK-egység sem a világ vége. Az üzemeltetés viszont örül, hogy az U5-ös vonal még nem készült el, mert a mostani követés mellett már nem lenne elegendő a jelenlegi flotta.
Az SBB is az éjszakai vonatokra fogad
Bern | Svájc – Miután az SBB az utolsó saját éjszakai vonatát 2009-ben leállította, 10 évvel később most mégis az újraindításon gondolkodik. Ahogy a Svájci Szövetségi Vasút nemzetközi személyszállítási vezetője elmondta, részben az ÖBB sikerén keresztül ismét látják az igényt az éjszakai vasúti kapcsolatokra Európán belül, amiből így természetesen nem is szeretnének kimaradni. Egyelőre semmilyen konkrétum nem látott napvilágot, de az biztos, hogy az ÖBB-vel kooperációban, ahogy az új szerelvények érkeznek, az SBB szeretne több Svájcot érintő járatot is. Kínálja magát az utoljára a CNL által üzemeltetett és korábban nagyon népszerű Zürich–Amsterdam, de a svédek érdeklődése az éjszakai forgalom iránt akár hosszabb, Koppenhágán át Svédország felé közlekedő vonatokat is lehetővé tehet majd.
Újabb zöld vonal
Berlin/Köln | Németország – Május 23. óta közlekedik a müncheni FlixMobility legújabb vonata, amivel a szövetségi fővárost és a Rajna-parti nagyvárost köti össze majd' 6 óra alatt. Az ICE-k legalább egy órával rövidebb menetidejével így ugyan nem lehet versenyezni, de az árérzékeny vásárlók örömüket lelhetik a mindenféle életkorú kocsikban. Ezt a vonatot is a Hamburg és Köln közötti járatról már ismert BahnTouristikExpress szolgálja ki kocsival. Áprilisban indult egy éjszakai vonat is, ami gyakorlatilag a BTEX saját Hamburg–Lörrach viszonylatú autószállító szolgáltatása.
Egyedi alkalmi érme Krokodillal
Bern | Svájc – A svájci pénzverde, a Swissmint minden évben kibocsát egy kisszériás egyedi érmekollekciót, amin aktuális témák szerepelnek. Így került idén sor a legendás SBB Krokodil mozdonyra, hiszen a Ce 6/8II sorozatú mozdonyok épp idén 100 évesek. A 25 milliméter átmérőjű érme 20 karátos aranyból készül és ennek megfelelően nem is az olcsóbbak közül való, 580 svájci frank, azaz majd' 170.000 forint az 50 frank névértékű érme eladási ára. Aki azonban mégis szeretne egyet, nem árt sietni, hiszen csak 5000 példányt készítenek belőle.
(fotó: Swissmint)
Retro-Citelis Prágában
Prága | Csehország – Az első nem régi, ám retro kinézetű autóbuszt állította forgalomba a közelmúltban a prágai városi közlekedési cég, a DPP – írja a cs-dopravak.cz oldal. A 3510-es azonosítószámú Irisbus Citelis 12M típusú az 1936-os trolibuszokra hasonlító külsőt és famintás belsőt kapott. A típusból amúgy 12 szóló busz érkezett 2006-ban és 2009-ben a DPP-hez és egy csuklós kocsit is vettek 2009-ben. A tizenhárom Citelis azonban nem üzemel túl megbízhatóan és a jelenlegi álláspont szerint a 3510-es volt az utolsó, amely nagyjavítást és vázjavítást is kapott a DPP-nél: ennek során többek között a hátsó ajtót és a motortér elemeit is cserélték.
A retro megjelenés meglehetősen szokatlan a cseheknél, ahol inkább az eredeti járművek régi festésben való megjelenése a rendszeres. Ám példaképpen a németeket hozzák fel, ahol rendszeres ez a megoldás: a BVG-nél például a Traditionsbus egyesületnek hírverést csináló MAN Lion's City DD rendelkezik a régi Büssing-emeletesekre hajazó dizájnnal.
A retro megjelenés meglehetősen szokatlan a cseheknél, ahol inkább az eredeti járművek régi festésben való megjelenése a rendszeres. Ám példaképpen a németeket hozzák fel, ahol rendszeres ez a megoldás: a BVG-nél például a Traditionsbus egyesületnek hírverést csináló MAN Lion's City DD rendelkezik a régi Büssing-emeletesekre hajazó dizájnnal.
Összeállította: Adorján Péter, Berky Dénes, Halász Péter