Kisiklott az RhB vonata. Villamosmúzeum épül Bázelben. HST-búcsú Angliában. Motorvonatokkal újítana a drezdai gyorsvasút. Tovább csúszik a bajor Škoda-vonatok átadása. Az elmúlt hét fontosabb hírei – röviden.
Siklás a Rhätische Bahnnál
Breil/Brigels | Svájc – Kedden este nyolc óra körül a Disentis/Mustér állomásról Chur felé közlekedő 1768-as számú RegioExpress vonat Tavanasa-Breil/Brigels állomás előtt röviddel egy kőomlásba futott, amelynek következtében a mozdony és az első két kocsi kisiklott, de a pályán maradt. A balesetben szerencsére csak a mozdonyvezető sérült meg könnyebben, azonban a járművekben, főleg a mozdonyban komolyabb kár keletkezett. Az utasokat evakuálták és taxival szállították tovább Chur felé, míg a késő esti vonatokat Ilanz és Disentis/Mustér között busszal pótolták. A kocsikat sikerült hamar ismét a vágányokra helyezni és Trun állomáson félrerakni. A mozdony, amely szám szerint a 628-as Ge 4/4 II volt azonban nehezebb feladat volt, mivel a felfüggesztés is megsérült az ütközésben. Végül a kora hajnali órákban sikerült a gépet is elszállítani, hogy megkezdhessék a pálya ellenőrzését. A helyreállítással reggel nyolc körülre végeztek, így a pótlóbuszokat kilenckor felváltották az első menetrend szerint közlekedő vonatok.
A mozdonyra a Landquartban található főműhelyben komolyabb felújítás vár, de ennek már neki is álltak, valószínűleg nem fog sokáig hiányozni a napi szolgálatból.
A mozdonyra a Landquartban található főműhelyben komolyabb felújítás vár, de ennek már neki is álltak, valószínűleg nem fog sokáig hiányozni a napi szolgálatból.
A kisiklott szerelvény mozdonya az RhB fotóján röviddel a baleset után. Jól látható, hogy a jármű komolyabb károkat szenvedett
Újítana a drezdai S-Bahn
Drezda | Németország – A Drezda környéki S-Bahn-hálózat – amely Németország egyetlen emeletes kocsikkal üzemelő hálózata – flottája többnyire negyedik generációs emeletes kocsikból áll, de a 143-as sorozatú mozdonyok ugyan megbízhatóak, de egyre korosabbak. Ezért a megrendelő Verkehrsverbund Oberelbe (VVO) és az üzemeltető DB Regio lecserélne 15 egységet. A tervek szerint mozdonyos szerelvény helyett motorvonatokkal szolgáltatnának, amit (nem) meglepő módon a tavaly már tesztelt Bombardier TWINDEXX Vario sorozatból szeretnének beszerezni. Érdekes megjegyezni, hogy nem teljes szerelvényeket, hanem csak hajtott vezérlőkocsit vennének és a meglevő szerelvényeken így növelnék a férőhelyek számát. A 71 millió eurós költségű projektet a VVO következő, június 25-i gyűlésén mutatják majd be a részes városok és kerületek vezetőinek.
A drezdai S-Bahn lehetséges jövője. Az ország másik részén, Biblis állomáson készült reggeli képünkön egy Bombardier TWINDEXX Vario motorvonat érkezik Mannheim felől. Az ottani 446-os sorozatú egységek belépőmagassága a 76 centiméter magas peronokhoz optimalizált. Drezda és a keleti országrész nagyja viszont 55 centiméteres peronokkal rendelkezik, oda az ugyanígy kinéző 445-ös sorozat alkalmas.
(fotó: Adorján Péter)
(fotó: Adorján Péter)
Itt hamarosan villamosmúzeum nyílik
Bázel | Svájc – Bázel villamosüzeme jövőre, 2020-ban lesz 125 éves, amelynek alkalmából egy teljesen új villamosmúzeumot avatnak majd fel. Az első hírek az új múzeumról 2018. szeptemberében jelentek meg és most május 15-én már le is tették az alapkövet a Dreispitz kocsiszínnél. A megnyitót 2020. januárjára tervezik, a jubileumi év megnyitásaként. Az első etapban egy statikus kiállítás nyílik a bázeli villamosüzem történelméről, azonban a továbbiakban tervezik egy új csarnok építését is, amelyben majd a nem üzemképes, de kiállításra érdemes járműveket lehet megtekinteni. Ennek pontos helyéről még tárgyalnak az érintett felek, a BVB (Basler Verkehrsbetriebe), a GTMB (Genossenschaft Tram-Museum der Region Basel) és a városvezetés.
Mégsem lesz Škoda-csoda?
Nürnberg/München | Németország – Bár már 2016-ban új vonatokkal kellett volna szolgáltatni, még mindig nem kapott meg minden szükséges engedélyt a Škoda által gyártott emeletes München-Nürnberg-Express. Zdenek Sváta, a gyártó Škoda Transportation részéről nagyon bízik benne, hogy heteken belül megérkeznek az engedélyek és menetrendváltásig egyelőre a München–Ingolstadt szakaszon utasforgalmi próbaüzemben közlekedhetnek majd a szerelvények. Addig viszont élvezhetjük a '90-es évek InterCity-színvonalát.
HST-búcsú Nyugat-Angliában
Bristol | Nagy-Britannia – A Londontól nyugatra futó távolsági szegmens üzemeltetője, a Great Western Railway május 18-án búcsúzik a legendás HST-motorvonatoktól. A GWR Facebook-oldalán ebből az alkalomból közzétette az utolsó 4, szolgálatban lévő egység szombati menetrendjét és kérik a vasútbarátokat az utolsó üzemnap megörökítésére. Sőt, az utolsó üzemnapról készülő hivatalos filmhez is kérik a vasútbarátok fotó- és videófelvételeit. Fontos szempont: a láthatóan tiltott helyről készült felvételeket nem fogják felhasználni (a helyi vasútfotós szabályozással korábban részletesen foglalkoztunk).
A GWR-búcsú fontos állomása a High Speed Train néven futó, IC125-ként is ismert ikonikus brit motorvonatok karrierjének. A hetvenes években üzembe helyezett és utasok körében közkedvelt vonatok felújított és remotorizált formában számos franchise flottájában szolgáltak hűségesen újabb 20-25 évet a magánosítás után, ám lassan jön az elkerülhetetlen vég. A keleti és nyugati parti fővonalak villamosítása után a GWR szolgáltatási területe (Bristol, Cardiff, Délnyugat-Anglia és Wales) volt az utolsó helyi „dízelparadicsom”, egyúttal az utolsó homogén HST-felségvíz, ahol a távolsági forgalom egyet jelentett a jellegzetes vonatokkal. Az új Hitachi-szerelvények forgalomba állítása miatt a GWR-től kifutó HST-k egy része Skóciában teljesít majd szolgálatot. A HST-k máshonnan is hamarosan búcsúznak, a keleti parti fővonalon a London and North Eastern franchise a tervek szerint decemberben vonja ki őket a forgalomból, így utolsónak az East Midlands Railway fogja őket Londonból induló távolsági üzemben használni.
A GWR-búcsú fontos állomása a High Speed Train néven futó, IC125-ként is ismert ikonikus brit motorvonatok karrierjének. A hetvenes években üzembe helyezett és utasok körében közkedvelt vonatok felújított és remotorizált formában számos franchise flottájában szolgáltak hűségesen újabb 20-25 évet a magánosítás után, ám lassan jön az elkerülhetetlen vég. A keleti és nyugati parti fővonalak villamosítása után a GWR szolgáltatási területe (Bristol, Cardiff, Délnyugat-Anglia és Wales) volt az utolsó helyi „dízelparadicsom”, egyúttal az utolsó homogén HST-felségvíz, ahol a távolsági forgalom egyet jelentett a jellegzetes vonatokkal. Az új Hitachi-szerelvények forgalomba állítása miatt a GWR-től kifutó HST-k egy része Skóciában teljesít majd szolgálatot. A HST-k máshonnan is hamarosan búcsúznak, a keleti parti fővonalon a London and North Eastern franchise a tervek szerint decemberben vonja ki őket a forgalomból, így utolsónak az East Midlands Railway fogja őket Londonból induló távolsági üzemben használni.
Összeállította: Adorján Péter, Berky Dénes, Magyarics Zoltán