2019. 05. 24.

Keleti pályaudvar: két hét wellness

Két héten keresztül, május 13-ától 26-áig kell, kellett nélkülözniük a vasutasoknak és az utasoknak a Keleti pályaudvart és annak különböző szolgáltatásait. Bár a teljes körű felújítás ebbe a 14 napba nem fér bele, számos apróságot javítottak, megújítottak a magyar vasúti hálózat kulcsfontosságú állomásán. Mini-podcasttal bővített képes beszámolónk.




1884 óta legfeljebb a II. Világháború után és az 1980-as években kapott alapos felújítást a Keleti pályaudvar, amely amellett, hogy egy igazi állatorvosi ló a magyar vasút tekintetében, miközben a hálózat egyik kulcsfontosságú pontja is. Emiatt is szükség volt arra az összpontosított karbantartásra, amelyen most esett át a pályaudvar.

A pályaudvar bejáratainál hatalmas molinók hirdették: a Keleti zárva van

A két hétnyi karbantartás során új burkolatot kapott a peronok jelentős része, megújult a térvilágítás és a legfontosabb talán az, hogy új összesítő kijelző került a régi LCD-szegmensekből álló berendezés helyére a 7. és a 8. vágány bakja közötti területen. Természetesen átvizsgálták a szakemberek a felsővezetéki hálózatot és a vasúti pálya legkritikusabb részeit is javították, többezer betonaljat cseréltek ki, szabályozták a vasúti pálya hibáit. A legtöbb helyiség tisztasági festésen is átesett.

A régi kijelző bontásának már az első nap nekiláttak

Az aluljárószinten is nekifogtak a munkának: két hét alatt némileg egyszerűbb, tisztább területet alakítanak ki az utasoknak

A peronok nagy része új burkolatot kapott. Az új burkolat mellé azonban új peronszegély is dukál

A 11. vágány peronszegélyének cseréjén dolgoznak éppen. Itt jól látható, hogy milyen mélységig ki kellett bontani a peronokat és a mellettük fekvő vágányzat alépítményét

A csarnokban minden burkulat és aknafedél megújult, a peronokról eltűntek a különféle bódék, árusítóasztalok. A felsővezeték új felfüggesztéseket kapott, a vágányok fekszinthibáit javították

A legtöbb kritikát minden bizonnyal az új LED-fal kapja, amely az összesítő érkező-induló tábla szerepét veszi majd át. A korszerű eszközhöz már csak megfelelően korszerű és áttekinthető, megfelelő megjelenésű utastájékoztató felület hiányzik

A csarnokban a világítást is korszerűsítették, de a műemlékvédelmi előírások miatt a megszokott „nagyonsárga” (hivatalosan: kadmiumsárga) fényen nem változtathattak a szakemberek

A munkák során az utastájékoztató elemek is egységesek lesznek, a régi, az 1980-as évek végéről maradt szektorjelző táblákat pedig nem eltüntetik, hanem újra cserélik az ígéretek szerint!

A pályaudvar váltókörzetében számtalan pályahibát javítottak, így a vasúti pálya állapota nincs már lassújel kitűzve a Keletiben. Vajon meddig marad így?

A jelzők nagy része marad a régi, de a szakemberek felújították azokat

Két héten át az anyagvonatoké volt a Keleti, hamarosan azonban az ablakos járatok visszatérnek a főváros legforgalmasabb állomására

Szintén komoly, szemmel látható változás, hogy a  7. és 8. vágány közötti peron keleti végén strázsáló „Bagolyvár” avagy „Mézeskalács-házikó” is immáron a múlté lett. Az 1989-ben, a most is üzemelő Domino 70-es biztosítóberendezés telepítésekor épített könnyűszerkezetes épület formavilágában a Keleti csarnokával harmonizál. Akkor közelebb kerültek a hosszú vonatokhoz és azok mozdonyaihoz a menesztést végző dolgozók ám ma már a rövidebb – de sűrűbben induló – vonatok idején sokat kellett talpalniuk. Ezen túlmenően a nem éppen energiahatékony épület megtartása és felújítása jelentősebb összegeket emésztett volna fel, így döntöttek az elbontása mellett – egyedül a térvilágítás ide telepített kapcsolóberendezései maradnak meg egyelőre, ezek kiváltására nem volt most mód, a berendezések fölé pedig védőburkolat kerül majd. A külsős forgalmi szolgálattevők új helyet kaptak a csarnokban, a „függöny” közelében, a csomóponti főnökség területén.

A 7-8. vágányok közötti peron végéről eltűnt a külső forgalmi szolgálattevők munkahelye – ez a felvétel még 2011-ben készült a második Csíksomlyó Expresszről, amint éppen Erdély felé indul. A vonat mellett még teljes pompájában látható a lebontott, formájában a csarnok motívumait idéző épület
(fotó: Berky Dénes)

Jellegzetes épület volt ez, a külsősökön kívül a jegyvizsgálók is szívesen múlatták itt az időt két vonat között. Épp az utolsó Venezia EuroNight érkezik a hetedik vágányra 2011. december 10-én reggel
(fotó: Berky Dénes)

A térvilágítás üzemeltetéséhez szükséges elosztó és kapcsolóberendezések maradtak meg a 7-8. vágány végén, ezeket kulturált védelem alá helyezik a szakemberek addig, amíg ki tudják váltani ezt az építményt is 

A tábla és a virágok (még?) maradnak, a külsősök épülete eltűnt

A felújítás során a teljes csarnokban és a kapcsolódó peronszakaszokon mintegy 9 ezer négyzetméternyi aszfaltot terítettek le, ezzel egységes és biztonságos közlekedési lehetőséget kínálnak az utasoknak – a legkritikusabb állapotban lévő szakaszokat javították ki. A térvilágítás korszerűsítése során mintegy 300 világítótestet cseréltek ki.

Dr. Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója szerint a Keletiben van még mit rendbe tenni, a teljes felújítást négy-öt év alatt fejezhetik be a pályaudvaron. A következő lépés az integrált utascentrum megépítése lehet majd – miközben a többi forgalmas állomás felújítása is sorra kerül majd

A továbbiak kapcsán dr. Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója elmondta: 2020-ban új utascentrumot terveznek kialakítani az aluljárószinten, kiváltva ezzel az 1970-es években épített pénztárakat. A tervek szerint ide költözne a belföldi és a nemzetközi pénztár valamint az ügyfélszolgálat is – ezek most a pályaudvar három különböző pontján működnek. Az összevonat utascentrum költségvetése mintegy 1 milliárd forintot tesz ki.

A jövő: 2020-ban indulhat az aluljárószinten az utascentrum megvalósítása
(látványterv forrása: MÁV Zrt.)

A LED-fal, ha kell nem csak a vonatok jelzésére jó. Itt éppen dr. Homolya Róbert beszéde alatt prezentációra használták az új eszközt

Egy lehetséges megjelenési forma a központi kijelzőn. Ami szinte biztos: az érkező vonatok háttere zöld, az indulóké kék lesz. Hogy a vonatszám, viszonylatszám, piktogram lesz-e a vonatok jelzése, az még eldöntésre vár

Homolya kitért arra is, hogy folytatódik a frekventált állomások és megállóhelyek felújítása is, így még idén kezdődik a vállalhatatlan állapotban lévő Zugló és Kőbánya alsó megállóhelyek felújítása is. A Keleti pályaudvaron is folynak a felújítási munkák, a pályaudvar teljes egészében várhatóan négy-öt év alatt újul majd meg.

Virágok a csarnokban – reméljük, sokáig ilyen szép, tiszta marad a Keleti utasforgalmi része

A MÁV első embere szólt arról is, hogy a kormány és a főváros terve szerint ferihegyi reptérre vezet vasútvonal a Nyugati pályaudvarról indulna és Kőbánya-Kispestről ágazna ki, majd Monornál térne vissza a fővonalra. A MÁV-csoport célja, hogy egy, Kőbánya-Kispestről a Keletibe vezető vasúti kapcsolat is létrejöhessen, így az innen induló reptéri vonatok a mai 13. vágány melletti területen lévő új végállomásról indulhatnának.

Az újszászi vonal vonatai Kőbánya felsőtől Ferencvároson át Kelenföldre közlekedtek a vágányzár idején – itt éppen egy Z60-as zónázó vonat érkezik a harmadik vágányra. Ezt a vágányt ritkán, de használják még utasforgalomban, ellentétben a kép jobb szélén látható, szerelvényvonatokkal tömött negyedikkel

A csak hétköznap közlekedő sülysápi személyvonatok a második vágányon fordultak Kőbánya felsőn. Sajnos a FLIRT-ek itt is átalakultak posta-Bhv-kká

A kelenföldi vonatokat a harmadik vágány fogadta, ez szűk keresztmetszetet jelentett, hiszen óránként négy vonatot kellett itt lekezelni, kettőt-kettőt majdnem egy időben. A kép bal oldalán a helyből forduló sülysápi vonat szerelvénye áll, a jobb oldalon pedig a délutáni nagykátai gyorsított vonatok szerelvényei várják sorban az indulásukat. A negyedik vágányt amúgy nem használják utasforgalomban, ide csak Ferencváros és a megboldogult Budapest-Józsefváros felől lehet(ett) bejárni

A pályaudvar kizárása miatt bevezetett vágányzári menetrendet már többször ismertettük, szinte mindenki tudja azt. Inkább azt emelnénk ki, hogy az utasok láthatóan megszokták és megkedvelték a városon belüli átlós kapcsolatokat: Rákosmentéről rövid úton elérhető lett Óbuda vagy éppen Kelenföld – a BKK járataihoz képest sokkal rövidebb idő alatt. Persze a mindennapi üzemben ez a vasutasokra többletterhet rótt, Ferencvárosban szinte a duplájára nőtt az „ablakos” vonatok száma a másfél peronnyi kapacitáson.

Csúcsforgalom Ferencvárosban: a posta-inga Sülysápra tart, míg a TRAXX a közel másfél órát késő Transsylvania EC-vel Bécset célozza meg. A ferencvárosi szűkös kapacitásokat jellemzi, hogy a két Bécs–Budapest–Kolozsvár viszonylatú EC itt találkozott és a két vonat között kocsikat soroztak át- és ki-be, emiatt amúgy is megcsúsztak és ráadásul még a hivatásforgalmat is le kellett bonyolítani – a két EC jelenléte idején egyetlen vágányon, ami nem kevés odafigyelést igényelt a forgalmi dolgozóktól!

Kelenföld felé robog ki a szolnoki zónázó vonat a ferencvárosi pályaudvarról

A Bécsbe tartó Avala EC egy rövid zápor után Ferencvárosban készülődik – utasokat hivatalosan csak Kelenföldtől szállít, így a kelebiai vonalról csak plusz egy átszállással érhető el a rövidre vágott bécsi járat 

A nemzetközi vonatok kocsijait a Keleti helyett Ferencvárosban és Rákoson tárolták

Kényelmetlenséget is hozott persze a vágányzári menetrend: az újszászi vonalról szinte kivétel nélkül eltűntek a FLIRT-motorvonatok, helyettük posta-Bhv-kból álló (inga)vonatok vették vissza a terepet. Azért az alacsonypadlós, akadálymentes utazáshoz képest ez visszalépés volt, bár cserében a kelenföldi vonatok kapacitása szemre nagyobb lett, mint a csatolt FLIRT kínálta férőhelyszám.

Mivel a soproni és szombathelyi IC-k bekerültek a Déli pályaudvarra, ezért egyes pécsi IC-k viszont kikerültek Kelenföldre, ahol az 1-2. vágány peronja ismét üzembe került. Itt, a peron előtti vágányszakaszon várakozik az IC 806-os számú vonat szerelvénye

Sok vasútbarát számára a „nagyvad” a Déli pályaudvaron hesszelő Railjet lett. A vonatok az 1. vágányra érkeztek és onnan indultak, mivel a mozdonnyal Bécs felé álló nagysebességű ingavonatoknak pont elég volt a ficaknyi felsővezeték: az irodaház melletti részen a homlokzatot burkoló elemek eltávolításakor leszedték a drótot is

A szakmai sajtóban relatív csend övezte a Pécel–Körvasút–Angyalföld–Piliscsaba vonatok közlekedését, pedig nem is kevés utast láttunk magunk is a FLIRT-ek fedélzetén. Remélhetően hamarosan visszatérhetnek állandó jelleggel is a balparti Körvasútra a személyszállító vonatok a helyi, Budapesten belüli forgalomban is

A Keleti pályaudvar pótlásába a BKK is beszállt: a 37-es és a 37A villamosok csúcson kívül 10, csúcidőben 7-8 percenként indultak, érintve Kőbánya felsőt is

A hatvani vonal rekonstrukciója miatt közlekedő vonatpótló buszok némelyikének útvonalát is meghosszabbították: Pécel helyett egészen a budapesti Sörgyárig jártak be a gyorsított vonatpótló járatok, míg a Hatvanban a gyorsvonatokhoz csatlakozó pótlóbuszok a Budapest, Stadion autóbusz-állomáson fordultak. Ráadásul ez a rend a 80-as vonalon végzett munkák miatt plusz egy hétig érvényben marad még a Keleti pályaudvar újranyitása után is
(a másképpen nem jelzett felvételeket Halász Péter készítette)

A munkák során készült fotók elkészítésének lehetőségéért köszönettel tartozunk a szervező Biber Anettnek, a MÁV Zrt. szóvivőjének és a területen folyó munkákat bemutató Falucskai Andrásnak.

Halász Péter