2019. 05. 09.

Menetrend szerinti forgalomban a Stadler Giruno

Először vetette be utasforgalomban az SBB a Stadler által gyártott új távolsági vonatát, a Girunót. A rövid forduló csak az első próbája volt az év végéig tartó alapos tesztüzemnek, de mi már most megnéztük a svájci vasút új zászlóshajóját és képeket is hoztunk!





Amikor a Stadler bejelentette az SBB rendelésére fejlesztett új távolsági vonatait és elkezdődött a gyártás, sokat viccelődtünk azzal, hogy ezek előbb fognak végleges engedélyt kapni, mint az akkor már épp elkészült Bombardier Twindexx Swiss Express motorvonatok. Hát a legjobb viccekből gyakran valóság lesz, így lett ez ebben az esetben is, mivel a Giruno, azaz a Stadler által EC250 SMILE fantázianéven gyártott illetve az SBB keresztségében RABe 501 jelzést viselő motorvonat nemrégiben meg is kapta a végleges futásengedélyt, így nem is tartott sokáig, mire az SBB menetrend szerinti forgalomban is bevetette.

Luzernbe érkezik Erstfeld felől az IR 26-os viszonylaton az első utasokat is szállító Giruno, majd közlekedik tovább irányváltás után Bázel felé

Május nyolcadikán ugyan csak egy röviebb kört teljesített a 006-os pályaszámú szerelvény, ez már az első utasforgalmi próbája volt a vonatnak. Az út Zürichből az IR 46-os viszonylaton Erstfeldbe vezetett, majd onnan rövid kávészünet után az IR 26-oson Luzernen át Bázelbe. Az első etap gond és késés nélkül ment, ám a Erstfeldből már késéssel indult a járat, de ez egy tehervonat mozdonyának meghibásodása miatti fennakadásoknak volt köszönhető. A luzerni irányváltás után Oltenbe már pontosan érkezett a szerelvény, majd röviddel a Hauensteintunnel után ismét álltunk, ezúttal Gelterkindenben egy teljes órát, mert a Giruno előtt közlekedő ICE Liestal állomáson személyi sérüléssel is járó balesetbe keveredett, ami miatt egy ideig a teljes állomást lezárták a forgalom elől. Végül ugyan egy órás késéssel, de a szerelvény mindenféle technikai probléma nélkül teljesítette az utat.

Bázel SBB állomás jellegzetes csarnokában egymás mellett a svájci vasút jelene és jövője

Információink szerint az ünnepélyes első út majd csak a jövő héten lesz, amely után fokozatosan egyre több szerelvény fog egyre hosszabb fordákra üzembe állni, hogy az év végi menetrendváltással átvehessék a stafétát a jövöbeli felségterületükön, a Zürich és Milánó között Eurocity vonalon a Gotthard bázisalagúton át.

Az ajtón belépve a kijelzőkön rögtön a vonat rajza fogad, amin egyszerűen leolvashatjuk, hogy hol milyen szolgáltatásokat találunk

A másodosztály az SBB jelenlegi arculatát hozza, talán csak a szokásosnál kicsit kisebb ablakok jelenthetnek meglepetést, de ez sem feltűnő probléma

Az üléssorok között, több helyen találunk csomagtartókat is, ahova a nagyobb bőröndöket, vagy a kialakításnak köszönhetően akár síléceket is rakhatunk

Az egyik másodosztályú kocsiban van egy kisebb kerékpárszállító szakasz is, ami a mindössze négy hely ellenére pozitív újítás, hiszen az eddigi Gotthard Eurocity-ken nem lehetett bringát szállítani

Kerekesszkes akadálypálya az ajtótól az akadálymentes vécé túloldalán található másik ajtóig és az étkezőkocsi felé

Az étkezőt elég kicsire szabták, de a jelenlegi, ETR610-es szerelvényeken sincs több és ezek szerint ez elég is. A szép nagy svájci címer azért finoman emlékeztet rá, hogy melyik ország vonatán is ülünk

Az első osztályon található kerekesszékes helyről a rámpákon át közvetlenül az étkezőkocsiba juthatunk

A vonat túlvégén, az első osztályon is hasonló kijelző illetve csomagtartó hely fogad a belépéskor

A szerelvény különlegessége még az eddig megszokottakhoz képest kifejezetten sok vécé. Rögtön két akadálymentes mellékhelyiséget is találunk az első és a másodosztályon is, de ezen felül két helyen van három-három fülkéből álló vécé-blokk. Ezekből két hagyományos és egy piszoárfülke. Így összesen a 403 ülőhelyre 6+2 mellékhelyiség jut

Az egyes fülkék az utastér felé természetesen egyesével jelzik a foglaltságot is.


Berky Dénes

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.