2019. 05. 15.

ICE 1-esek: 2030-ig biztosan maradnak, jöhet a felújítás

Akármerről is nézzük, lassan harminc éve közlekednek az első generációs német ICE-motorvonatok. Az ICE 1-esek a 2000-es évek elején estek át a „redizájnon”, a belső tér teljes megújításán, amely további tizenöt évere garantálta a magas színvonalú üzemeltetés lehetőségét. Ez az idő eltelik lassan, ám a DB Fernverkehr – úgy tűnik – még mindig számol a motovonatokkal.


Mivel azonban a további üzemhez újabb főjavítás szükséges, ezért a többi ICE-sorozat felújítása után „körbeér” az üzemeltető, így ismét azt ICE 1-esek felújítása került napirendre. A DB a tervek szerint 2030-ig biztosan üzemben tartaná a vonatokat, így az idei évben már elkészül az első öt prototípus főjavított vonat – a mintaszerelvényen pedig már dolgoznak a munkások, a cél a 18 hetes határidő tartása, illetve az ehhez szükséges munkafázisok véglegesítése. A jelenlegi hírek szerint a programba 48 vonatot vonnak be – a tíz maradék szerelvény átépítéséről később döntenek. A negyvennyolc vonattal várhatóan 2023-ra végeznek majd.
A felújítás műszaki tartalma kapcsán megjegyzendő, hogy a vonófejek is fővizsgát kapnak – ezt korábban nem kötötték össze a betétkocsik felújításával, így a korábbi program is elhúzódott, de ezen most változtat a Deutsche Bahn.
A felújított vonatok a tervek szerint rövidebbek lesznek a mostaninál: 12 helyett csak kilenc kocsisak lesznek: a 0-s pályaszámú vonófejet két 1. osztályú kocsi; egy étkezőkocsi; egy szervizkocsi és öt 2. osztályú kocsi követi és ezután következik majd az 500-as pályaszámtartományú hajtófej.

Az impozáns hosszúságú ICE 1-es motorvonatok a felújítás után kevesbb betétkocsival közlekednek majd, tizenkét helyett csak kilenc részes vonatokként járnaj majd

A kocsik megjelenése mellett a szerkezetüket is kezelésbe veszik: a tervek szerint a nyílások – ajtó, kocsivégi átjáró – környékén különösen alaposan körülnéznek majd, megfelelő módon javítják és erősítik ezeket a pontokat.
A belső tér átalakítása kapcsán még számos nyitott kérdés van: az viszont eldőlni látszik, hogy nem az ICE 4-es vonatok nem éppen népszerű üléseit kapják a szerelvények, jó eséllyel megmaradnak a mostani ülések, de felmerült annak a lehetősége is, hogy az ICE 2-esekkel azonos új ülőhelyeket kapnak majd a vonatok. Ezt a kérdést a próba-átépítés során nyilván tisztázzák majd, illetve a korábbiakhoz hasonlóan az átépített vonat kapcsán kikérik az utasok véleményét is. Ami biztos, hogy új utastájékoztató rendszert kap a vonat – hasonlót, mint amilyen az ICE 2-eseken és az ICE 4-eseken üzemel – és sok-sok év után orvosolják azt a hiányosságot, amit már régen vártak az üzemeltetőtől: a vonatok külső oldalán is lesz kijelző, ami a célállomást mutatja. Ilyen, bár nehéz utólag belegondolni, de nincs az ICE 1-esek oldalán, az 1990-es években elsősorban a peronon tájékoztatták az utasokat a vonat útirányáról.
Az üzemi területek is megújulnak: a vonatkísérők szolgálati szakasza egy másodosztályú betétkocsiba került majd át; a vezetőállás burkolatait pedig felújíták és leesésgátló szegélyeket kap több felület is, így a pultra helyezett tárgyak nehezebben esnek majd le a közlekedő vonat mozgása miatt.
A különböző egységeket és járműveket nem egy helyen, hanem különböző telephelyeken újítja majd fel a DB: a kílmaberendezéseket Neumünsterben; az egyik hajtófejet és a szervizkocsi Uerdingenben; a másik hajtófejet és a maradék betétkocsikat Nürnbergben; az elektronikát pedig Münchenben veszik kezelésbe. A projektvezetés Nürnbergé lesz, a tervek szerint itt szedik és rakják össze a kész vonatokat.

A felújítás után a rövidített ICE 1-esek legvalószínűbben a most Berlinből kiinduló ICE 2-esek helyét vehetik majd át, bár még nem született erről végleges döntés a DB vezetőségében
(fotó: Halász Péter)

Arról még nincs végleges döntés, hogy a felújított, de rövidebb ICE 1-esek hol közlekednek majd. A legvalószínűbb azonban a Berlinből kiinduló viszonylatok egy része: egyrészt az ICE 2-esektől megörökölhetik a vonatok a Berlin és a Rajna-Ruhr-vidék közötti viszonylatot, itt azonban megszűnik majd a „stokkozás” Bochumban, cserében az egyes vonatok – Berlin és Bochum között dupla vonatszámon két vonatként közlekednek a csatolt ICE 2-esek – a mostaninál nagyobb kapacitással közlekednek majd, hiszen az eddigi négy (a vezérlőkocsi miatt tulajdonképpen három és fél) másodosztályú kocsi helyett öt áll majd rendelkezésre. Ezen kívül várhatóan a Balti-tenger felé közlekedő zsúfolt „kirándulójáraotkon” és Frankfurt am Main felé válthatja fel az öt és hétrészes ICE T-ket a lassan harminc éves motorvonat-sorozat. A felújítási programra a tervek szerint 320 millió eurót szán a Deutsche Bahn AG.

Halász Péter