2019. 05. 26.

Étkezőkocsi és IC+ a Balatonra

Hosszú évek után térnek vissza a belföldi forgalomba az étkezőkocsik. A MÁV-START még 2014-ben bontott szerződést az akkori alvállalkozókkal és néhány nemzetközi viszonylatot leszámítva meg is szűnt az étkezőkocsi-szolgálat. Most viszont, kísérleti jelleggel újraindulhat mindez, mégpedig a nyári balatoni vonatokban, sőt az IC+ kocsik első rendszeres belföldi bevetési területe is a Balaton lehet.


Hivatalosan egyelőre még nem erősítette meg a MÁV-START azokat a híreket, amelyek szerint ismét közlekednek étkezőkocsik az idei nyári szezonban a belföldi forgalomban, de például a zágrábi Gradec gyorsvonattal egyesített Balaton Expressz nyári menetrendjében már ott a megjegyzés: Budapesttől Balatonszentgyörgyig a vonatban étkezőkocsi közlekedik. A cél egyértelműen a Balaton: első körben, kísérleti jelleggel a déli parton közlekedő Balaton Expresszekben tűnnek majd fel az étkezőkocsik. Itt minden vonatban lesz egy, ám sajnos kicsit elhibázott helyen: a vonat Keszthely felőli végén. Így például a Déliben, a vonat végén felszálló utasok nem értesülnek közvetlenül az étkezőkocsi létezéséről illetve a vonat másik végéből nagy túra lesz elérni a gördülő kocsmát, amihez pláne egy tömöttebb nyári vonaton nem sok utasnak lesz kedve.

Balaton Expressz a Déli pályaudvaron: az étkezőkocsi az elején lesz, az egész vonatot végig kell sétálni a hátrébb ülőknek. Megéri?
(fotó: Halász Péter)

Elsősorban a DWA gyártmányú WRRmz (ex WRbumz) 88-71-es középszámú étkezőkocsikkal találkozhatunk majd, de előfordulhat egy-egy WRRee 88-44 is. Az étlapról és az italkínálatról egyelőre nem tudni részleteket, érdeklődéssel várjuk, hogy milyen kínálatot álmodnak meg a vasúttársaságnál.
A MÁV Zrt. május 27-én, írásunk megjelenésének másnapján közölte: valóban közlekednek majd étkezőkocsik a Balaton Expresszekben. A kínálatot érintően Dr. Homolya Róbert, a MÁV-csoport első embere az állami médiában úgy nyilatkozott (és ezt tartalmazza a későbbi közlemény is): elsősorban „street food jellegű” ételeket kínálnak majd a hamburger mellett – csapolt sör is lesz majd a napi nyolc pár járaton. A pontos étlap azonban egyelőre még mindig nem ismert.
Az ügyet jól ismerő független forrásunktól úgy tudjuk: az étkezőkocsik üzemeltetését a MÁV-START alvállalkozásba adja a MÁV Nosztalgia Kft-nek, tekintettel arra, hogy a MÁV-START jelenlegi saját állománya nem elegendő arra, hogy a nyári kísérletet is kiszolgálják: jelenleg a Budapest–Berlin–Hamburg és a Budapest–Varsó viszonylaton közlekedik két kétnapos fordulóban összesen négy magyar étkezőkocsi.

A Balaton melletti vendéglátóiparosok felköthetik a gatyát, jön a MÁV-csoport a mozgóbüfével? Meglátjuk, hogy a kínálat valóban vonzó lesz-e a Balaton Expresszek leendő étkezőkocsijaiban
(fotó: Halász Péter)

Ahogyan arról annak idején megemlékeztünk: 2014-ben vette saját kezelésbe a MÁV-START az étkezőkocsik üzemeltetését, ekkor bontottak szerződést az akkori alvállalkozókkal. Az IC-vonatokban meg is szűnt az étszolgálat, a nyáron egyes balatoni vonatokban azonban még bevetették a 88-81-es középszámú, WRm sorozatú étkezőkocsikat. Az NDK-ban épített kocsik azóta kikerültek a MÁV-START flottájából, ahogy az étkezőkocsis kínálatot is minimálisra redukálták. A Csépke András fémjelezte érában sok ködös lázálom látott napvilágot a majdani fedélzeti gasztronómiai szolgáltatás kapcsán, ám ezek közös ismertetőjele volt, hogy az IC+-projekthez kötődtek mindenképpen.

A WRRmz, avagy akkor még WRbumz kocsik utolsó bevetési területe 2017-ig a bécsi vonal volt, ahonnan beforogtak például Belgrád felé is. Ezek a kocsik térhetnek vissza idén nyáron a balatoni forgalomban.
(fotó: Berky Dénes)

És ha már IC+, akkor arról is kaptunk információt, hogy az átlós, Miskolc és Záhony felől a Balatonra közlekedő gyorsvonatokban kerékpárszállító és többcélú kocsiként megjelennek az első IC+-ok. Ezen felül tervezik a Balaton Expresszekben közlekdő IC-felárral igénybe vehető kocsikat is, valószínűleg termes másodosztályú IC+-ra cserélni a nyár során, ahogy egyre több kocsi áll majd készen a napi bevetésre. Így ez lehet az IC+-ok első hivatalos, állandó bevetési területe és egyben az első nagy teszt is, hiszen a nyári balatoni forgalomban komoly kihívások elé állíttatnak. 

Halász Péter, Berky Dénes