Elkészült az első klímás régi ForCity. Elektromos buszgarázs és elmeszelt közösségi taxi Hamburgban. További erős leadmondatok a többi hír szerzőjétől
A prototípus klímás kocsi elkészült
Prága | Csehország – Elkészült az első, utólag klímaberendezéssel felszerelt Škoda ForCity 15T típusú villamos a DPP főműhelyében. A 9285-ös pályaszámú kocsi eredetileg 2013. november 27-én állt forgalomba Prágában és az első szériának (9200-9325 pályaszámok) felelően nem rendelkezik utastéri klímaberendezéssel. A DPP az elmúlt évek során elhatározta, hogy a korábbi kocsikat a későbbi széria, a 15T4-esek (9326-9450) komfortszintjével azonosra hozza, így került beépítésre a légkondi a kocsiba. A jármű az első, prototípusként átépített kocsi, a vele szerzett tapasztalatoknak megfelelően módosíthatják a többi járműnél a projektet. A 124 villamost érintő átalakítás 3,2 millió koronába kerül.
Villanybuszgarázs nyílt
Hamburg | Németország – Április 1-én üzembe vette, de csak április 24-én adták át hivatalosan a Hamburger Hochbahn AG (HHA) legújabb buszgarázsát. Az Alsterdorf névre keresztelt telephely különlegessége, hogy 240 busz tárolására méretezték, ebből akár mindegyik lehet tisztán elektromos üzemű. A tiszta itt szó szerint értendő, hiszen az épületek fűtését távhővel biztosítják, ezáltal csak a még meglévő dízelüzemű autóbuszok jelentenek lokális emissziót – a HHA tervei szerint 2020 után csak elektromos buszok érkeznek. A buszok hat fedett tárolóterületen kapnak helyet, a bejáratnál egy áramátalakító is található, ami 2 MW teljesítményt tud biztosítani, ezáltal minden kocsiállás egyszerre képes a tetőről lelógó kábeleken át 150 kW töltési teljesítmény felvételére, a betáplálás közvetlenül a 110 kV-os hálózatból történik. A javítócsarnok 10 szalagos, a tankolásnak és a takarításnak 4 szalag került kialakításra. A 4,5 hektáros területen lehetőség van hidrogéntároló építésére is, amennyiben az üzemanyagcellás hatótávnövelők elterjednének.
Az átadáson a város- és cégvezetésen kívül a dolgozók is részt vettek
(fotó: Hamburger Hochbahn AG)
(fotó: Hamburger Hochbahn AG)
A HHA rövidfilmje Mesterkamp utolsó és Alsterdorf első éjszakáról
Természetesen nem mehetünk el amellett, hogy az új telephely megnyitásával párhuzamosan egy tradicionális garázs viszont megszűnt. A Mesterkamp nevű üzemegység még 1890-ben a lóvasút számára épült, de az 1943. július 30-i bombázásban szinte teljesen megsemmisült. 1949. július 30-ig még munkakocsikat tároltak itt, de ekkor véglegesen megszűnt a villamosüzem. A területet 1966-tól használták buszgarázsként, de a mindössze 140-150 jármű tárolására alkalmas telep már korábban is kicsinek bizonyult. A helyén a környezethez illeszkedően lakóterületet alakítanak majd ki.
Korlátozott közösségi taxi
Hamburg | Németország – Maradunk még egy hír erejéig északon! Az április közepén indult MOIA nevű közösségi taxiszolgáltatás első tíz napjában a meglévő 100 járművel már 15 ezer utast szállított, viszont a színfalak mögött problémákba ütköztek. Egy helyi taxitársaság gyorsított eljárásban első fokon eredményesen kérte a közigazgatási bíróságot a versenytárs flottájának korlátozására. Bár a városi közlekedési hivatal 500 járműre adta ki az ideiglenes engedélyeket, a bíróság 200 járműben korlátozta a flottaméretet. Az üzemeltető és a hivatal egybehangzó véleménye szerint ez ellehetetleníti a kísérleti üzemmel szerezhető tapasztalatszerzést, mert a város külső területeit nem lehet bevonni a szolgáltatásba, ezért közösen nyújtottak be fellebbezést.
Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter