Keleti pályaudvar lezárása: forgalmi rend van, menetrend nincs. Megkapták az engedélyeket a schöneichei Škoda-Transtech villamosok. Készül a jövő évi menetrend a DB Netznél. Húsvéti hírösszefoglalónk.
Lezárják a Keletit
Budapest | Magyarország – A február végi munkaközi változat – köszönhetően többek között annak, hogy a RegionalBahn nyilvánosságra hozta a terveket – sokat finomodott: a Keleti pályaudvart ugyan továbbra is lezárják május 13. és 26. között, ám a vonatok forgalmi rendje jobb lesz, mint a tervezett. Emellett pedig a BKK-val is megállapodott a MÁV-csoport, így a kulcsfontosságú Kőbánya felső állomást kiszolgáló 37-es és 37A villamos is sűrűbben jár majd.
Meghosszabbodik a vonatpótló buszok némelyikének útvonala is: egészen a budapesti Élessaroknál lévő Sörgyár buszmegállóig járnak majd. Ugyancsak újdonság lesz a Pécel–Piliscsaba közötti vasúti kapcsolat is.
A részletes közlekedési rend a www.mav.hu/keleti címen olvasható – sajnos, egyelőre menetrendek nélkül, mert hiába a javuló minőségű kommunikáció, ha a menetrendeket továbbra is csak az utolsó pillanatban hirdeti meg a vasúttársaság.
Meghosszabbodik a vonatpótló buszok némelyikének útvonala is: egészen a budapesti Élessaroknál lévő Sörgyár buszmegállóig járnak majd. Ugyancsak újdonság lesz a Pécel–Piliscsaba közötti vasúti kapcsolat is.
A részletes közlekedési rend a www.mav.hu/keleti címen olvasható – sajnos, egyelőre menetrendek nélkül, mert hiába a javuló minőségű kommunikáció, ha a menetrendeket továbbra is csak az utolsó pillanatban hirdeti meg a vasúttársaság.
Májustól akadálymentesen
Schöneiche/Rüdersdorf | Németország – A korábbi huza-vona után VBB 88-as vonala, a Schöneiche-Rüdersdorf villamosvonal (SRS) május 1-én új korszakba lép: a két használtan vásárolt Transtech Artic villamos minden szükséges engedélyt megkapott és utasokat is szállít majd a munka ünnepétől. Ezen felül egy harmadik, immár Škoda ForCity Smart Artic X34 néven futó példány is érkezik 3 millió euró értékben a Berlin melletti üzemhez 2020 tavaszán. A harmadik schöneichei villamos a 72 darabos helsinki rendeléshez kapcsolódóan készül majd Otanmäkiben. A korábban itt közlekedett ex-heidelbergi DUEWAG GT6-osok kiváltása gyakorlatilag sikerült, a meglévő Cottbusból elszármazott KTNF6-osok üzemére pedig szintén egyre kevesebb igény mutatkozik majd.
A 402-es pályaszámot és Helsinkire utaló matricákat viselő második prototípus Alt-Rüdersdorf végállomáson még a tavaszi próbák idején. Az SRS állományában már 52-es pályaszámmal kell keresni.
(fotó: Transtech)
(fotó: Transtech)
Rendbe teszik a Startos Talenteket
Budapest | Magyarország – Hosszú, járatlemondásokkal, átszállással és buszos pótlással tarkított szerencsétlenkedés után felcsillant a fény az alagút végén a Magyarország északnyugati szegletéből Bécsbe ingázóknak és a határmenti osztrák falvak lakóinak: sikerült szerződést kötni a MÁV-START 10 Talent motorkocsijának R2 jelű nagyjavítására és további üzemeltetésére, adta hírül a MÁV sajtóközleménye. A témával sokan és sokszor foglalkoztak, minket is beleértve. Jelenleg a tízből hat jármű stabilan áll az 1,5 millió kilométeres futásteljesítmény után szükséges R2 jelű revízió elmaradása miatt, a maradék négyből leginkább 3, vagy néha éppen annyi sem üzemképes - ilyenkor jönnek a múlt pénteken is kiadotthoz hasonló közlemények a hegyeshalmi átszállásról.
A MÁV közleményét idézve: „Ennek a helyzetnek a javítása és hosszú távú megoldása a vasúttársaság számára kiemelten fontos. Első lépésként a MÁV-START, a MÁV Vagon és az ÖBB két évre szóló szerződést kötött, hogy a Talentek főjavítása, konstrukciós hibáinak megszüntetése, valamint gazdaságos és hatékony fenntartása mielőbb rendeződjön. [..] Az április közepén életbe lépő megállapodásnak köszönhetően mind a tíz Talent átesik a szükséges kötelező nagyjavításon, így az üzemképességük jelentősen javul, jövő év végére a 80-90 százalékot is elérheti. (A kedvelt és megbízhatóságukról híres FLIRT motorvonatoké 95 százalék körüli). Emellett a flotta tagjai kívül-belül is megújulnak, a FLIRT típusokhoz hasonló, kék-fehér-sárga festést kapnak. [..] A MÁV-START a Talentek üzemeltetésének érdekében a költségtérítési keretösszeg figyelembevételével finanszírozható megoldás biztosításában érdekelt, és annak lehetőségei mellett kívánja a motorvonatok üzemeltetését biztosítani.”
Az utolsó mondat magyarra fordítva annyit jelent, hogy a 2017-ben eredménytelenül zárult közbeszerzési eljárásban az ÖBB Technische Services - Stadler Magyarország által a karbantartásra és R2 revízióra adott árajánlat túl drága volt, így a vasúttársaság két évnyi szenvedés és pályázat-előkészítés után arra gyúr, hogy saját részvételével olcsóbban letudja a problémás járművek gatyába rázását. A végeredmény majd Győr és Bécs között megtekinthető - a magunk részéről reméljük, hogy végre révbe jut a Talent-flotta, hiszen a START-nak nincs más alkalmas járműve a kérdéses szolgáltatási szegmens ellátására.
A MÁV közleményét idézve: „Ennek a helyzetnek a javítása és hosszú távú megoldása a vasúttársaság számára kiemelten fontos. Első lépésként a MÁV-START, a MÁV Vagon és az ÖBB két évre szóló szerződést kötött, hogy a Talentek főjavítása, konstrukciós hibáinak megszüntetése, valamint gazdaságos és hatékony fenntartása mielőbb rendeződjön. [..] Az április közepén életbe lépő megállapodásnak köszönhetően mind a tíz Talent átesik a szükséges kötelező nagyjavításon, így az üzemképességük jelentősen javul, jövő év végére a 80-90 százalékot is elérheti. (A kedvelt és megbízhatóságukról híres FLIRT motorvonatoké 95 százalék körüli). Emellett a flotta tagjai kívül-belül is megújulnak, a FLIRT típusokhoz hasonló, kék-fehér-sárga festést kapnak. [..] A MÁV-START a Talentek üzemeltetésének érdekében a költségtérítési keretösszeg figyelembevételével finanszírozható megoldás biztosításában érdekelt, és annak lehetőségei mellett kívánja a motorvonatok üzemeltetését biztosítani.”
Az utolsó mondat magyarra fordítva annyit jelent, hogy a 2017-ben eredménytelenül zárult közbeszerzési eljárásban az ÖBB Technische Services - Stadler Magyarország által a karbantartásra és R2 revízióra adott árajánlat túl drága volt, így a vasúttársaság két évnyi szenvedés és pályázat-előkészítés után arra gyúr, hogy saját részvételével olcsóbban letudja a problémás járművek gatyába rázását. A végeredmény majd Győr és Bécs között megtekinthető - a magunk részéről reméljük, hogy végre révbe jut a Talent-flotta, hiszen a START-nak nincs más alkalmas járműve a kérdéses szolgáltatási szegmens ellátására.
Készül a 2020-as menetrend – Németországban
Berlin | Németország – 430 vasútvállalat 72 ezer menetvonal-igénye érkezett be az április 8-i határidőig a DB Netzhez. Az igények tartalmazzák a kívánt közlekedési napokat és időszakot, amikor a vonataikat a decemberi menetrendváltás után közlekedtetni kívánják. A következő hónapokban 140 menetrendtervező dolgozik majd azon, hogy a 33.400 kilométer hosszú hálózaton napi 40 ezernél is több teher- és személyszállító vonat minél kisebb késéssel közlekedhessen. Mivel minden vasúttársaság számára azonos módon biztosítani kell a hozzáférést, ezt a Bundesnetzagentur (közhálózatokhoz való hozzáférést ellenőrző szövetségi hivatal) ellenőrzi is. A leadott rendszeresen közlekedő vonatok mellett éves szinten 950 ezer (főleg teherszállító) vonat részére készül azonnali menetrend, ami eddig legfeljebb 48 órás időtartamot jelentett. A jövőben a digitalizáció hatására ez az időtartam percekre rövidülhet, ehhez nyújt segítséget már tavaly óta Trassenfinder nevű online alkalmazás.
Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Magyarics Zoltán