2019. 04. 12.

Hétvégi gyors – 2019. április 6-12.

Talgo-motorvonatokat vesz Egyiptom. Eső-kelő járműsorozatok a Ruhr-vidéken. Már mozog a berliniek új S-Bahnja. Dráguló villamosmúzeum.


Újabb sivatagi Talgo


Kairó | Egyiptom – Az Egyptian National Railway (ENR) hat új Talgo-vonatot rendelt. A spanyol gyártó a Kairó és Asszuán, illetve Alexandria közötti viszonylaton veti majd be az önálló dízel-villamos hajtófejekkel rendelkező, 14 kocsiból álló vonatokat. A 160 km/h-s sebességre alkalmas járművek 492 ülőhelyet kínálnak az első és másodosztályon, a vonatokban étkezőkocsi is helyet kap. Az ENR a 158 millió eurós vételárat az EBRD hiteléből fizeti, az új vonatok pedig 2021-2022 során állhatnak szolgálatba. A gyártó nyolc évre vállalta a vonatok karbantartását is.
A Talgonak van már tapasztalata a sivatagi környezettel: a Medina–Mekka vasútvonalra is ők szállították az új villamos motorvonatokat, amelyeknek extrém körülmények között is helyt kell állniuk.


Árat emel a múzeumvillamos


Solingen | Németország – A 2019-es szezonban ismét közlekedik a Bergische Museumsbahnen üzemeltetésében a nosztalgiavillamos a Wuppertal és Solingen között működő néhány kilométernyi villamosvonalon. A BMB idén azonban áremelésre kényszerül: tájékoztatásuk szerint az egykori Ruhr-vidék méteres nyomtávolságú városi és városközi villamosainak emléket állító múzeumvasúton az egyúti jegy 4,00 €, a menettérti jegy 6,00 €; a napijegy 12,00 € lesz. A 16 év alatti gyerekek viszont ingyen utazhatnak a népszerű járaton. A villamosmúzeum mellett üzemelő múzeumvasút üzemnapjairől a BMB honlapján lehet tájékozódni.

A BMB 1927-es évjáratú, az elberfeldi villamosüzemtől származó motorkocsija a cronenbergi Greuel végállomáson, a múzeumvillamos felső végpontján
(fotó: Halász Péter)


HF6 után HFX


Düsseldorf | Németország – A GT8SU-k kiváltására vásárolt, de eleddig utasforgalomban még nem került HF6-os után a düsseldorfi Rheinbahn és a duisburgi DVG közös pályázat kiírását tervezi a meglévő B80-flotta leváltására. Az 1981 és 1993 beszerzett magaspadlós járművek életkorukból fakadóan egyre több munkát adnak a karbantartóknak és az alumínium kocsiszekrényen is egyre többször találnak fáradásos töréseket. A Rheinbahn 100, a DVG 18 járműre tartana igényt.


Vissza a feladónak


Dortmund | Németország – Olcsó húsnak híg a leve, tartja a mondás. A DB Regio nem túl szerencsés a PESA LINK motorvonatokkal, amelyek csak nagy nehézségek árán kaptak engedélyt, későn lettek leszállítva és most újabb problémákat okoznak a megrendelőnek és az üzemeltetőnek. A Sauerlandnetz RE17 és RE57 viszonylatán rendszeres a háromrészes szerelvények össze- és szétcsatolása, viszont ez a művelet később, teljesen váratlan időpontokban képes az egységek vezérlését annyira összezavarni, hogy szolgálatképtelenek leszek. A DB Regio a gyártóval és a beszállítókkal közösen keresi a súlyos probléma okát, a megoldás viszont csak a PESA gyárában oldható meg, ezért a megrendelő NWL-lel egyeztetve egyelőre augusztus végéig a korábban itt szolgált TALENT egységek térnek vissza a vonalakra.

Tavaly szeptemberi képünkön egy kétrészes egység várja az indulási idejét Dortmund Hauptbahnhofon. A némileg hosszabb társaik okozzák most a problémát és a szolgáltatási színvonal csökkenését.
(fotó: Adorján Péter)


Már tesztelik az új S-Bahnokat


Wegberg-Wildenrath | Németország – A Berlintől mintegy 620 kilométerre fekvő Wegberg és Wildenrath között található a Siemens nemzetközi tesztpályája, ahol a Siemens-Stadler konzorcium és az S-Bahn Berlin bemutatta a sajtónak az új 484-es sorozatú szerelvényt. Az első tapasztalatok alapján az új járműből kiszűrődő hajtáshangok kevésbé zavaróak és hangosak, ami a 20 éves 481/482 sorozat esetében folyamatos problémaforrásnak minősül.

A Siemens próbapályáján vendégeskedő hosszú egység önerőből mutatkozott be néhány napja a sajtónak
(videó: S-Bahn Berlin GmbH)

Peter Buchner, az S-Bahn Berlin GmbH ügyvezetője is kipróbálhatta a tesztpályán, milyen lesz vezetni az új típust
(videó: Berliner Morgenpost)

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Berky Dénes