2019. 04. 05.

Hétvégi gyors – 2019. március 30-április 5.

Visszatértek Zürichbe a Cobrák. Łódź hosszabb FLIRT-eket akar. Búcsúzik a Samu. Engedélyt kapott a Giruno. Bajok az ICE 4-esekkel. Társadalmilag egyeztet a MÁV-START. Hírösszefoglalónk április elején.


Visszatértek a Cobrák


Zürich | Svájc – A Cobra típusú villamosok március 21-én kezdődött kálváriája április 1-én véget ért. Még tavaly év végén találtak az egyik szerelvény meglehetősen bonyolult futóművében egy törött rudat és mivel a kerekek ívbeállását rudazat vezérli, a kisiklás veszélye jelentősen megnőtt. Március közepétől a forgalomba adott kocsik a korábbi 60 helyett csak 42 km/h-val közlekedhettek, ezért a vésztartalékként szolgáló magaspadlós szerelvények is napi szolgálatba álltak. 176 ilyen rudat vizsgáltak meg a VBZ szakemberei és 13 esetében anyagfáradás jeleit találták, ezeket kicserélték és feloldották a korlátozásokat. A sajtóközleményben hangsúlyozták, hogy a kellemetlenségek a biztonságos közlekedés érdekében léptek föl és az utasok elnézését kérik.

Cobrák találkozása a Zürichsee partján található Bürkliplatz-on.
(fotó: Berky Dénes)


Rövid lett, de kibővítik


Łodź | Lengyelország – Még 2012-ben nyerte meg a Stadler a Łodź Környéki Vasutak (Łódzka Kolej Aglomeracyjna) tenderén a lehetőséget, hogy az akkor új FLIRT 3 típusból 20 egészMen rövid, mindössze két modulból álló egységeket szállítson 2014-2015 folyamán. Manapság viszont kevésnek bizonyul a 120 ülőhely, ezért 10 középmodult rendeltek. A 16 méter hosszú modulok oldalanként két ajtóval és 66 ülőhellyel növelik az egységek kapacitását. A 68,48 millió zlotyba kerülő projektből 47,45 milliót a Regionális Operatív Program keretében kapott EU-támogatás fedez.

Egy a tízből: új középső modulok növelik a kapacitást
(fotó: ŁKA)


Samu búcsúzik – átmenetileg


Budapest | Magyarország – 2019. április 5-én, pénteken közlekedik jó ideig utolsó alkalommal a MÁV-START utolsó üzemelő BVmot sorozatú motorvonata. Az 1990-es években épített három szerelvényből már csak egy üzemképes, ennek is lejárnak a fővizsgái. A vasúttársaság a tervek szerint azonban még a nyár folyamán felújítja a járműveket és legalább egy üzemképes szerelvény az ősszel vagy 2020-ban visszatérhet a magyar sínekre.

Az eredeti összeállításban látható a kettes szerelvény, amint Rákos állomáson halad Miskolc felől érkezve 2008. május 30-án
(fotó: Halász Péter)

A BVmot-okból három négyrészes szerelvényt vásárolt a MÁV még 1994-ben. A Ganz-Hunslet által épített motorvonatok elektromos berendezését az ABB és a Ganz-Ansaldo szállította. A számos gyerekbetegség ellenére előbb Szeged, majd sok éven át Kaposvár és Nagykanizsa volt a vidéki fordulóállomása a motorvonatoknak. Az InterCity-k értékvesztésével a „Samu” is más feladatok ellátására kényszerült, utóbb már Budapest és Kelebia között közlekedett. Érdekesség, hogy a motorvonat üzemképes úgy is, hogy darabjai hiányoznak és azokat a BVhmot sorozatú motorvonatokból pótolják.
A motorvonat vezérlőkocsija és motorkocsija termes kialakítású, a betétkocsik – vonatonként egy azonos kivitelű 1. és 2. osztályú kocsi – pedig részben fülkés, részben termes-fülkés kialakítású, olyan, amilyen az 1990-es években a német Bvmz185 sorozatú kocsikban is ismert volt.


Engedélyt kapott a Giruno


Bern | Svájc – Némi malíciával utaltunk a Közvletlen kocsi legutóbbi adásában, hogy a Stadler Giruno-motorvonatai előbb kapnak végleges engedélyt, mint a Bombardier TWINDEXX motorvonatai. És tényleg így lett: Bundesamt für Verkehr április 4-én adta meg a SMILE-motorvonatok tpuísengedélyét, amelynek birtokában legfeljebb 200 km/h-val Svájc területén közlekedhetnek. Az új motorvonatokat a tervek szerint az év közepén már bevetik a belföldi forgalomban. A 810 ülőhelyes, alacsonypadlós motorvoatok a tervek szerint az év végével pedig nemzetközi vizeken is debütálhatnak. Az SBB 29 darab szerelvéynt rendelt még 2014-ben a Gotthard-bázisalagúton át zajló távolsági forgalom számára.


Alakuló vágányzári menetrend


Budapest | Magyaroroszág – Jelentősen átalakult a MÁV-STARt mentrendi tervezete a Keleti pályaudvar május 13-26. közötti kizárásának idejére. A tervezet szerint több vonat végállomása kerül el Kőbánya felsőről a korábbiakhoz képest és a Facebookon megfogalmazott felhívás szerint társadalmi egyeztetést is kezdeményeztek az illetékesek a Pécel–Piliscsaba, illetve a Kőbáyna felső–Piliscsaba viszonylatú vonatok bevezetéséről is – utóbbit mi magunk is támogatjuk, természetesen körvasúti vonalvezetéssel és megállással Rákosszentmihály állomáson.


Szilárdsági gondok az ICE 4-eseknél


Berlin | Németország – A Deutsche Bahn AG leállított a további ICE 4-es vonatok átvételét és üzembeállítását, mert egy már forgalomban lévő vonaton meg nem engedhető anyaghibákat találtak a kocsiszekrényen. A sors fintora, hogy a Siemens motorvonatainak mintegy 30%-át a Bombardier szállítja be és ennek része a kocsiszekrény is. Sajnos annak idején a Talent 2-esekkel is voltak ilyen gondjai a Bombardiernek és úgy tűnik, ez most sem változik. A Szövetségi Vasúti Hatóság (Eisenbahn Bundesamt, EBA) szerint nem biztonságilag kritikus a hiba, de üdvözölték a DB AG lépését. A Siemensszel közösen dolgoznak a hiba kijavításán és ameddig ez nem történik meg, további ICE 4-eseket biztosan nem vesz át üzemeltetésre a DB AG.

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.