2019. 04. 01.

Vasúti piacnyitás Északkelet-Magyarországon

A 2018-as InnoTranson még csak pletykaként terjedt a hír, de az elmúlt héten biztossá vált: a német Abellio és a japán Mitsui vállalatok meglátták a potenciált Magyarországban és be is jegyezték közös cégüket. Az Abellio East Hungary Kft. a szigetországi arculatot hozza hazánkba, így az utasok a greaterb•a•z•megye branddel találkozhatnak majd. A cég szolgáltatási területe azonban nem korlátozódik az országhatárokon belülre, így Szlovákiába és Ukrajnába is utazhatunk a cég vonataival.


A miskolci székhelyű cég első körben a Miskolc – Kassa tengelyt fogja kiszolgálni, azt viszont rögtön három útvonalon: a decemberi menetrendváltástól a Sajószentpéter [Sväty Peter nad Slanou] – Kazincbarcika [Kazinec] – Putnok [Putník] – Tornalja [Tornaľa] – Szepsi [Moldava nad Bodvou] útirányon át. Az határon túli utazási igények felmérésében egy szintén viszonylag friss magánvasúti személyszállító cég, a néhai Csehszlovákia teljes területén regionális vonatokat üzemeltető ČSD REGIO segítette.

A külföldi partner, a ČSD Regio logója

A részben hiányos pályaszakasz visszaépítése után indul meg a második Miskolc – Kassa vonalon a forgalom, ez azonban a Bódva völgyében, a Boldva [Boldava] – Edelény [Edelín] – Szendrő [Sendrov] – Tornanádaska [Nádaška] – Szepsi [Moldava nad Bodvou] útvonalon éri el Kassát. Kezdetben a szolgáltatást itt alvállalkozóként a svájci gyökerű Die Mittelcserehátbahn fogja ellátni.

A logón is látszik: svájci tulajdonosi háttérrel bír az új szolgáltató

Mindkét irány előnye lesz, hogy közvetlen kapcsolata lesz Miskolcnak, a vasútvonalak által ellátott területeknek és a kassai U.S.Steel vasgyárnak, így a térségben a foglalkoztatottság növekedését és a helyi gazdaság fellendülését várják az érintett térségek szakértői. A harmadik, legrövidebb, Felsőzsolca [Vyšná Žolca] – Szikszó [Siksava] – Forró-Encs [Forov-Enča] – Novajidrány [Novaj Jaradná] – Hidasnémeti [Hidaš Nemnica] – Hernádcsány [Čana] vonalon is az új szolgáltató lesz a színen, szintén decembertől.

Az új, piaci alapú vonatok új arculatú menetrendje, amely magát a brandet is igyekszik közismertté tenni – persze ezen a részen azért infrastrukturális beruházások szükségesek

A Miskolc–Bánréve–Kassa viszonylat menetrendje, itt indulhat be elsőként a szolgáltatás

Az Északerdő Zrt.-vel együttműködésben a greaterb•a•z•megye üzemeltetésébe kerül a Lillafüredi Erdei Vasút is, így akár Fazola-kohó megállóhelytől is válthatnak majd az utasok kedvező árú, Acélváros Special névre hallgató menetjegyet Kassára, amely a Kazincbarcika felé tartó vonatokra Hutníky megállóhelyig, a kassai vasgyárig; Hidasnémeti felé pedig a Kassa főpályaudvarig [Košice hl.st.] érvényes, ahonnan napijegyként funkcionál az R-rel jelölt, szintén a vasgyárhoz tartó villamos-viszonylatokon.

A lillafüredi kisvasút egyik ágának új márkaneve és logója a piacnyitási kísérlet keretében

A nappali közlekedés változáson túl a határokon átnyúló „Ezeregy éjszaka Borsod megyében” valamint a „Egy éjjel alatt a Tokai-hegység körül” projektek részeként fellendül az éjszakai közlekedés is: a kéttengelyes járművek szerelmesei élvezni fogják a bő kétórás utas a hálókocsivá alakított egykori Bzx sorozatú, méltán legendás járműveken.

Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.