Berlin északi részén évek, évtizedek óta problémát okoz, hogy a gyorsvasút jobbára csak egy vágányon közlekedik. Persze, ez nem mai gond, történelmi okai vannak az egyvágányú közlekedésnek, amelyet a mai napig nem sikerült rendezni.
Az egykori Nyugat-Berlin északi részén Y alakban ágazik ketté az S-Bahn-hálózat két vonala: az S1-es Oranienburg fele, az S25-ös pedig Hennigsdorf felé. A környéken, elsősorban Tegel és Frohnau városrészekben élőknek az a gondja, hogy a külső részeken csak húsz perces ütemet biztosít az S-Bahn, ám ennél sűrűbb követésre lenne igény napközben. Az ingázóknak pedig nincs más lehetősége: vagy várnak vagy más módon, például autóval jutnak el a belsőbb állomásokig. Ám ez hosszú távon nem fenntartható helyzet, emiatt egy kerületi képviselő és a városi közgyűlés egyik képviselője (mind a ketten a CDU színeiben politizálnak) figyelemfelhívást tettek közzé: miközben a gyorsvasúton általában nőnek az utasszámok, addig Henngisdorf és Berlin között éppen csökken a vonatot választók száma.
A politikusok szerint 2012-ben még napi 9800 utas utazott az S25-ös viszonylaton Hennigsdorf és Berlin között, 2018-ban azonban már csak napi 9100 utast számoltak. Véleményük szerint ez a folyamat aggasztó, ugyanis jelenleg olcsóbb bejönni Berlin külsőbb részeibe autóval és onnan továbbmenni tömegközlekedéssel, mint az egész utat ingázóként S-Bahn-nal megtenni. Ennek egyik oka, hogy a három szintű berlini tarifarendszerben Henngisdorf a C zónába esik, maga a szövetségi főváros pedig az A és a B zónát jelenti. Az ABC zónára érvényes bérletek pedig annyival drágábbak az AB zónákra érvényesnél, (81,00, illetve 100,50 euró), hogy sokaknak már megéri inkább az autóval kombinálni az utazást, hiszen amúgy is el kellene jutni valahogy az S-Bahn-állomásig, legyen az Berlinben vagy az elővárosokban. Ráadásul a parkolás gondokat okoz, hiszen az első berlini állomásoknál, Heiligenseenél és Schulzendorfban sincs kijelölt P+R parkoló, ami az ingázók autóit fogadni tudná, így a környező utcákon várakoznak a kocsik.
Az S25-ös viszonylat egyik szerelvénye Tegel állomáson. Csak itt van lehetőség a vonattalálkozásra, így ez egyben meghatározza a lehetséges követési időközt is a Schönholz és Hennigsdorf közötti pályán
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
A városatyák szerint megoldást jelentene, ha az S25-ös gyorsvasúti viszonylat tíz percenként közlekedhetne az északi ágon is. Ehhez azonban infrastrukturális beruházások is szükségesek: az egyvágányú közlekedés és a kitérők sűrűsége nem engedi meg a 20 percnél sűrűbb vonatkövetést.
A hennigsdorfi vonal Schönholznál ágazik el az egykori Nordbahn, az Oranienburg felé vezető pályából. Innentől fogva a vasúti pálya egyvágányú: vonattalálkozásra csak Tegel állomáson van lehetőség, sehol máshol. Annak idején, a II. Világháború után már csak egyvágányosként állítták helyre a vasúti pályát, de a város megosztottsága, főleg 1961 után szellemvasútként üzemelt az S-Bahn nyugaton, így a húsz perces követésű „kirakatmenetrend” nem zavart sok vizet. A BVG 1984-es színrelépésekor a vonalon megszűnt a közlekedés, csak az 1990-esévekben indultak újra a vonatok: 1995-ben Tegelig, 1998. december 15-étől pedig újra Hennigsdorfi jártak az S-Bahn szerelvényei.
Halász Péter