2019. 04. 17.

Buszos nap harmadszor

Harmadszor rendezte meg a Pražská integrovaná doprava, azaz a PID az autóbusznapot Letňanyban. A PID-nap helyszínválasztása nem véletlen: kellett a hely, a nagyjából 30 kiállított busznak, valamint a 17 darab, folyamatosan közlekedő nosztalgia busznak, amelyek között igazi csemegék is akadtak. Képes beszámolónk a káposztaföld szélén épített intermodális csomópontról.


Ha már a helyszínnél tartunk: Letňany végállomással a PID igazán jól választott, hiszen az intermodális csomópontok - mondhatni - iskolapéldája: itt ér véget a belváros felől érkező C jelzésű metróvonal, számos buszjárat halad át a csomóponton és az elővárosi buszok jó része a térségben vagy érinti a végállomást vagy pedig eleve innen fordul vissza a Prága-környéki végpontjai felé. Maga a létesítmény a régi letňanyi repülőtér mellett, szó szerint a „semmi közepén” épült meg 2008. május 8-ára egy hatalmas buszpályaudvar és a hozzá kapcsolódó – mára már kicsinek bizonyuló – 633 férőhelyes P+R parkolóház. A dátum nem véletlen, hiszen ekkor ért el ide a C metróvonal aktuális bővítése.

A tárolótéren alakították ki a statikus kiállítási helyszínt: itt a buszok mellett különféle sátrakban a ČD, a DPP és a PID szolgáltatásaival lehetett megismerkedni, a büféseknél pedig jól lehetett lakni

Egy eldugott szegletben a műszaki segítséget nyújtó járművekből is adott ízelítőt a DPP

A közlekedési szövetség, a Pražská integrovaná doprava (Prágai Integrált Közlekedés, PID) harmadik alkalommal rendezte meg eme méltónak mondható helyszínen a buszos napját. A PID szinte valamennyi szolgáltatója jelen volt: nagyjából harminc autóbuszt állítottak ki, továbbá összesen 17 kocsi járta a környéket nosztalgiajáratként - díjmentesen, ám az érdeklődő tömeg mennyiségére való tekintettel, előzetes helyfoglalással. A nosztalgiajáratok között mindenki megtalálhatta a kedvencét: 1943-tól a 2000-es évek elejéig különböző korú, méretű és rendeltetésű autóbuszok váltották egymást a északkelet-prágai metróvégállomás alkalmi felszállóhelyén.

A pilzeni városi közlekedést Karosa B732-es az egykor a városban szolgált PMA 55-63-as képviselte a nosztalgiajáratokon

A nosztalgiaflotta legöregebbje a Škoda 706 RO volt: a kocsi 1949-ben épült

A BKV-tól származó Ikarus 260-as mellett (amely szintén a nosztalgiajáratokon körözött) a legendás csehszlovák busszal, a Karosa C732-essel is lehetett utazni

Magyar szempontból négy érdekesség is szerepelt a sorban. Az első, az 1988-ben gyártott, korábban ČSAD STTRANS, majd később a COMETT PLUS tulajdonában lévő és 90-es azonosítószámmal rendelkező Ikarus 280.08-as, amely egykor Strakonice és Tábor helyi közlekedésben is szolgált.

A városi közlekedés vörös színét viseli az Ikarus 280.08-as, amely egykoron Tábor helyi közlekedését segítette

Ugyanazon a nosztalgia viszonylaton közlekedett még egy másik csuklós Ikarus is, az egy évvel fiatalabb, 1989-es gyártású BEA 08-41-es forgalmi rendszámú Ikarus 280.10-es is. Ez a példány Prágától nem messze, Berounban volt állományban.

Az elővárosi kivitelű 280-as Berounban szolgált korábban és 1989-es évjárata ellenére ma már a nosztalgiaflotta része

Szintén ugyanazt az útvonalat járta be egész nap a néhai BPI-540 is, amely a cseh fővárostól mintegy 540 kilométerre délkeletre található Kilián György Dél-pesti autóbuszgarázsból költözött az egyik legnagyobb helyi gyűjtő Milan Jiroš tulajdonába.

Így vagy úgy, de kakukktojás a BPI-540-es kocsi: az egykoron BKV-s járművet cseh gyűjtő vette meg, annak ellenére, hogy semmilyen cseh(szlovák) érdekeltsége nincs a busznak

A negyedik magyar vonatkozású autóbusz egy szintén ex-tábori jármű, a TA 30-39-es rendszámú Ikarus 412.03C volt. Ez a busz majdnem végigjárta a tervezett köreit, az utolsó kettő azonban kisebb műszaki hiba miatt elmaradt.

Az egykori tábori Ikarus 412-es is szorgosan rótta a köreit, amíg fel nem adta a szolgálatot az utolsó kör előtt

A szolgáltató által a helyszínre hozott buszok között több érdekesség is szerepelt, többek között a DPP 2006-os gyártású, jelenleg 2005-ös azonosítószámmal rendelkező Ikarus E91-es autóbusza, amely az egyik utolsó hírmondója az eredetileg sem túl nagy (6 darabos) flottának.

A hat darabos Ikarus E91-es szériát a meglévő öt darabból (a hatodik a múzeumi) a 2005-ös kocsi képviselte

A másik különlegesség, a DPP legelső Karosa Citybus 18M típusú autóbusza, amely a vállalat első csuklós alacsonypadlós busza. A 6500-as azonosítójú autóbusz immár bő 17 éve van forgalomban és azóta a Klíčov garázs állandó tagja.

Az első kocsi a szériából: a 6500-as Ikarus Renault Heuliez Karosa Irisbus Agora Citelis Urbanway Citybus 18M már tizenhét éve szolgál a cseh fővárosban

A PID szóvivője, Filip Drápal kérdésünkre elmondta: a közeljövőben folyamatosan egységesítik az elővárosi buszközlekedést, egységes standardoknak kell megfelelniük a leendő szolgáltatóknak. 2020-tól az új közszolgáltatási szerződések ugyanis igen szigorú feltételrendszer mellett születnek meg: a városi buszoknál csak alacsonypadlós, míg az elővárosban legalább alacsony belépésű autóbusz jöhet szóba. Elvárás lesz még a működő klímaberendezés, a dinamikus külső és belső utastájékoztatás, valamint a PID jegyértékesítési rendszerével együttműködő fedélzeti egység.

A részben alacsonypadlós buszok megfelelnek a PID előírásainak, ilyen a SOR BN 8.5-ös is

A városi közlekedés viszont alacsonypadlós járműveket követel. Az elővárosi szolgáltatók is inkább ennek próbálnak megfelelni a jövőben. A képen a ČSAD Polkost MAN Lion's City csuklósbusza demonstrálja a jelenleg is elérhető korszerű elővárosi buszt

Prágában 2025-re, az elővárosban 2029-re tűnhet el az utolsó magaspadlós autóbusz, addig még maradhatnak a Karosák

A Martin Uher-féle Solaris Urbino 18-asnak csodájára jártunk: elővárosi székezés, elővárosi ajtóelrendezés mellett nem szerepel alapesetben a lengyel gyártó kínálatában

A kisforgalmú vonalakon vagy ott, ahol a környezet adottságai szükségessé teszik, akár alig 9 méteres kocsikat is üzemeltetnek Prága környékén a különféle szolgáltatók

A RegionalBahn kérdésre a PID szóvivője, Filip Drápal elmondta: a buszos nappal az a céljuk, hogy megmutassák az utasoknak és az autósoknak is, hogy milyen lehetőségek rejlenek az elővárosi buszközlekedésben és általában a tömegközlekedésben. A buszos nap nem titkolt célja az is, hogy leszámoljanak a buszos közlekedés körül uralkodó, kicsit talán lenéző gondolkodással is. Drápal elmondta azt is, hogy a PID területén rendszeresen szerveznek más „akciónapokat”, ezek elsősorban az adott csomópont, térség közlekedését igyekeznek bemutatni, a helyszínválasztás pedig általában egy-egy intermodális csomópont, ahol a vasúti és a közúti közlekedés is bemutatkozhat. Érdemes tehát figyelni a PID oldalát a különféle regionális napok miatt, hiszen ezeken szintén felvonulnak, ha kisebb számban is, a nosztalgiajárművek és persze bemutatkoznak a modern autóbuszok is.

A forgalomirányítók ezúttal nem metrópótlás miatt érkeztek a letňanyi végállomásra, hanem a nosztalgiajáratokat koordinálták a DPP és a PID zavarosai

A DPP korábbi zavaroskocsija mint nosztalgiajármű pont jó helyen volt a nosztalgiajáratok indítóhelyén

Egy igazi csemege: a szlovák TEDOM járműveivel meglehetősen ritkán lehet találkozni Csehországban, de látható, hogy a PID területén dolgozik legalább egy ilyen autóbusz

A Credo SOR C12-es az Arriva flottájában szolgál – korábban bemutató buszként is szerepelt

Az 58-as trolibusz vonalán utolsó napját töltötte az eredetileg Pilzennek szánt Solaris Trollino 18 IV Škoda 27Tr a tesztfutásai keretében

A buszos nap tiszteltére a tesztkocsiként közlekedő Volvo 7900-as hibrid csuklós busz is a térségben járt: a Palmovka és Miškovice között közlekedő 140-es vonalon járt az eredetileg brüsszeli tesztkocsi
(fotók: Halász Péter)

Az eseményről beszámolunk a RegionalBahn podcast adásában, a Közvetlen Kocsi soron következő kiadásában is.

Halász Péter, Mellár Marcell