Április 19-e idén nagypéntekre esett, de eme jeles dátum Hamburg közlekedéstörténetében egészen más indokkal szerepel. A Historische S-Bahn Hamburg e.V. pedig méltó módon ünnepelte meg a City-Tunnel átadásának napját a húsvéti hétvégén.
Hamburg, mint Németország legészakibb metropolisza sokak számára érdekes hely, bár a statisztikák szerint az ország harmadik legdrágább lakóhelye. Ennek ellenére 1,8 millió lakossal bír az alapvetően még mindig a kikötőiről ismert Elba-parti város. Az utóbbi években leginkább az Elbphilharmonie költsége, a dízelmeghajtású személyautók vitatott hasznosságú korlátozása, illetve a tengerjáró hajók méretnövekedése miatt mélyítendő hajózási útvonalak kapcsán került be a napi hírekbe. Nálunk viszont főleg a városi Hamburger Hochbahn AG (HHA) és a DB Regio alá tartozó S-Bahn Hamburg GmbH szolgáltatás-fejlesztései vagy valamilyen újszerű személyszállító szolgáltatás kapcsán kerül terítékre.
A DB Netz által 1270-es számmal ellátott, City-S-Bahn névvel illetett vonal története az 1960-as évek elejére nyúlik vissza, amikor a Gazdasági csoda hatására megemelkedett a város lakosságszáma. Ennek hatására a városvezetés elhatározta, hogy felépítik az Osdorfer Born nevű panellakótelepet, ami 1967 és 1972 között el is készült. Viszont ezen a városszéli helyen élő tízezer lakos közlekedési igényeit kiszolgáló S-Bahnokat nem lehetett volna hosszú távon a régi városfal helyén futó – ezáltal érdemben nem bővíthető – Verbindungsbahnon 90-150 másodpercenként közlekedő vonatok közé beilleszteni. Ezért 1967. október 14-én a belváros alatt megkezdődtek a City-Tunnel építési munkálatai, amely Hauptbahnhof és Landungsbrücken állomások között el is készül 1975. június 1-ére.
Landungsbrücken állomáson tart rövid pihenőt a nosztalgiaszerelvény. Az állomás még őrzi a megnyitáskori állapotát, felújítása egyelőre csak a tervekben szerepel.
A fejlesztés természetesen itt nem állt meg sokáig, Altona állomást 1979. április 19-én érte el az új vonal. Az alagútban az akkor újnak számító ET 170-es (1968-tól 470-es) sorozatú háromrészes egységek közlekedtek az S10-nek nevezett Landungsbrücken–Bergedorf viszonylaton. Az alagút teljes kiépítésekor az ideiglenesnek szánt S10-es jelzés eltűnt, helyette az addig Dammtor felé közlekedő S1 és S2 került le a föld alá és az S11 közlekedett a Verbindungsbahnon. Az idők során többször változott a hálózat a különböző bővítések miatt, viszont a mai napig igaz, hogy az egyjegyű vonalak (aktuálisan S1, S2 és S3) a City-Tunnel, a kétjegyű (aktuálisan S11, S21 és S31) vonalak a Verbindungsbahnon közlekednek.
Az utastér kialakítása akár még ismerős is lehet, bár ez itt már erősen muzeális érték
A vonatszemélyzet is korhű ruhában látta el a szolgálatot
A belváros alatt átvezető, immár 40 éve üzemelő alagút évfordulójához kapcsolódóan a szerencsés utasok húsvétvasárnap normál HVV-tarifa szerint vehették igénybe a Barmberk és Altona között egy napra reaktivált S10-es vonalra kiadott 470 128-as pályaszámú egységet. Az 1969-ben forgalomba állított szerelvény 2002. december 16-ig szállított utasokat, ekkor már utolsó fogalomban lévő egységként. Egy műszaki hiba miatt leállításra került, de 2005 áprilisától 2006 júniusáig különjárati feladatokat látott el. 2009 szeptembere és 2015 októbere között a Historische S-Bahn Hamburg e.V. tagjai illetve külső szasegítség által újult meg és állandó résztvevője az S-Bahnhoz kapcsolódó eseményeknek.
Szinte alig látszik, hogy már az ötödik X-et tapossa a szerelvény, az óceánkék-bézs fényezést az 1993-ban elvégzett fővizsga keretében kapta. Fényképünk Hamburg Hauptbahnhof harmadik vágányán készült.
(fotók és videó: Adorján Balázs)
Adorján Péter